یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

اسدالله افلاکی : پرونده ۵۶۰۰هکتار جنگل آقمشهد با اظهارات صریح رئیس قوه قضاییه وارد مرحله جدیدی شد.

جنگل

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اظهارات رئيس قوه قضاييه درهمايش ملي صيانت از وقف ، از ارسال پرونده آقمشهد براي رسيدگي ويژه به دفتر رئيس قوه قضاييه خبر داد.

رئيس قوه قضاييه در اين همايش كه چهارشنبه گذشته در مشهد مقدس برگزار شد خطاب به مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور گفت: پرونده مربوط به 6هزار هكتار جنگل را كه اوقاف مدعي است 5600هكتار آن وقف است به قوه قضاييه تحويل دهيد تا ما به‌صورت ويژه آن را بررسي كنيم چرا كه مرتع و جنگل هيچگاه وقف نمي‌شود و متعلق به مردم است.

دستور ويژه آيت‌الله صادق لاريجاني براي بررسي پرونده 5600هكتاري جنگل آقمشهد در جنوب ساري نشان داد كه قوه قضاييه در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري مصمم به حفظ و صيانت از جنگل‌ها ومراتع كشور است.

خبر مربوط به وقف 5600هكتار جنگل هيركاني در منطقه آقمشهد در جنوب ساري، نخستين بار 23مردادماه گذشته باعنوان«دستگاه قضايي جنگل هيركاني را نجات مي‌دهد؟» در همين صفحه منتشر شد. براساس اين خبر، اداره اوقاف شهرستان ساري كه مدعي وقف بودن اين اراضي است با اعتراض به اجراي مقررات ماده 56به كميسيون ماده واحده مراجعه و وقف بودن اين عرصه را پيگيري مي‌كند؛ اما قاضي عضو كميسيون ماده واحده با توجه به جنگلي بودن عرصه مورد نظر، رأي به ملي بودن اراضي مي‌دهد و شعب دادگاه بدوي و تجديدنظر هم رأي قاضي كميسيون ماده واحده را تأييد مي‌كنند. در پي آن اما با فرجام‌خواهي اداره اوقاف از ديوان‌عالي كشور، قضات ديوان‌عالي كشور ضمن نقض دادنامه‌هاي قاضي عضو كميسيون ماده واحده و دادگاه بدوي و تجديدنظر رأي به وقف بودن عرصه مورد نظر مي‌دهند.

  • دستور صريح براي رسيدگي

اكنون با دستور صريح بالاترين مقام قوه قضاييه و تأكيد وي بر اينكه جنگل و مرتع هيچگاه وقف نمي‌شود ومتعلق به مردم است، انتظار مي‌رود 5600هكتار جنگل آقمشهد به منابع طبيعي بازگردانده شود. مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره دستورويژه قوه قضاييه براي رسيدگي به پرونده آقمشهد به همشهري گفت: همايش صيانت از وقف در راستاي دستورالعمل اجرايي تبصره 6 قانون الحاق 2تبصره به قانون ابطال اسناد رقبات، آب و اراضي موقوفه با مشاركت سازمان اوقاف، ثبت اسناد و جنگل‌ها ومراتع برگزار شد و مهمان ويژه اين همايش رئيس قوه قضاييه بود. منصور درادامه افزود: دراين همايش آيت‌الله لاريجاني با اشاره به پرونده جنگل آقمشهد تصريح كرد كه چگونه ممكن است اين رأي صادر شده باشد؟ سپس ايشان از سازمان جنگل‌ها خواست تا گزارش جامعي از اين پرونده تهيه و به قوه قضاييه ارسال كند تا ضمن آسيب شناسي اين راي، پرونده به‌طور ويژه رسيدگي شود.

وي افزود: بنا به دستور رئيس قوه قضاييه، ديروز (شنبه) گزارش مورد نظر تهيه و با نامه رسمي به دفتر ايشان ارسال شد و انتظار مي‌رود با نگاه مثبت ايشان، مشكل برطرف و 5600هكتار جنگل آقمشهد به منابع طبيعي بازگردانده شود.

  • مساعدت اوقاف براي رفع مشكل

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: در جلسه‌اي كه 2هفته پيش در سازمان اوقاف برگزار شد با توجه به اينكه 5600هكتار جنگل آقمشهد متولي خاص دارد مسئولان اوقاف قول مساعد دادند كه براساس توافقنامه (سال 90) في مابين سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌ها و مراتع، متولي خاص را مجاب به تمكين كنند كه دراين صورت عرصه موردنظر بدون اقدام قضايي به منابع طبيعي بازمي‌گردد. به گفته وي، اوقاف اين موضوع را به مرجع قضايي هم اعلام كرده، زيرا از نظر مسئولان سازمان اوقاف ادعاي وقف بودن جنگل آقمشهد مورد تأييد نيست.

کد خبر 345334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha