سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از فعالیت صنایع چوب در محدوده جنگل‌های طبیعی کشور گفت: روند کاهش مساحت جنگل‌های طبیعی هیرکانی بسیار نگران‌کننده است.

جنگل

معصومه ابتكار، در گفت‌وگو با ايسنا افزود: گزارش‌هاي مستقل نشان مي‌دهد بهره برداري، قاچاق و تغيير كاربري، وجود زباله و پسماند از دلايل كاهش مساحت جنگل‌هاي هيركاني است.به گزارش همشهري، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي نسبت به وضعيت نگران‌كننده جنگــــل‌هاي هيركاني به‌دليل بهره‌برداري، قاچاق، تغييركاربري و زباله هشدار مي‌دهد كه اين رويشگاه‌ها قرار است ثبت جهاني شود.

با وجوداين، علاوه بر تهديدات يادشده، هجوم آفات از ديگر چالش‌هاي اين رويشگاه‌هاي ارزشمند است. براي نمونه، از اواخر ارديبهشت‌ماه امسال بخشي از رويشگاه‌هاي شمشاد در اطراف هتل خزر و نمك‌آبرود چالوس آلوده به آفت شب پره شد و اكنون اين آفت بخش‌هايي از جنگل‌هاي رضوانشهر و آستارا در گيلان را هم آلوده كرده است. آنطور كه مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور اعلام كرده‌اند آفت شب‌پره شمشاد، يك آفت وارداتي است كه از همان ابتدا خسارت شديدي به شمشادها وارد كرده است.

ابتكار در پاسخ به اين سؤال كه در اين رابطه از سوي سازمان محيط‌زيست چه اقداماتي صورت گرفته است، به ايسناگفت: براساس تفكيك وظايف و قوانين فعلي، مسئوليت مديريت اجرايي جنگل‌هاي كشور به جز داخل پارك‌هاي ملي و مناطق حفاظت شده جنگلي به‌عهده سازمان جنگل‌ها و آبخيزداري كشور است.

به گفته ابتكار، در حال حاضر منطقه حفاظت شده البرز مركزي زيرنظر سازمان محيط‌زيست است و هيچ طرحي در آنجا بهره‌برداري نمي‌شود. در پارك‌هاي ملي مانند پارك ملي گلستان، نايبند، كياسر و ديگر پارك‌ها هم به‌طور كامل بهره‌برداري انجام نمي‌شود. غيراز اين موارد مناطق آزاد جنگلي تحت مديريت سازمان جنگل‌ها هستند كه آنها نيز از سال‌هاي قبل طرح‌هاي جنگلداري دارند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: از ابتداي دولت يازدهم مصوبه‌اي در بهمن‌ماه 92براي مديريت جنگل‌ها و توجه به توسعه پايدار و حفاظتي تصويب و در ماده 6آن اعلام شد كه بهره‌برداري از جنگل‌ها فقط در محدوده درخت‌هاي آسيب ديده، بيمار يا افتاده بايد انجام شود، حتي با پيشنهاد قطع درختان كهنسال هم مخالفت شد. هم‌اكنون مصوبه ابلاغ شده و در حال اجراست.

  • برداشت چوب، نفس جنگل را به شماره انداخته است

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه در راستاي جلوگيري از كاهش مساحت جنگل‌ها جلسات متعددي برگزار شده است، گفت: اين جلسات با هدف تسهيل واردات چوب برگزار شد كه طي آن مشخص شد تعداد صنايع چوب كشور رشد چشمگيري داشته و دقيقا در داخل جنگل‌هاي طبيعي به اين صنايع مجوز داده شده است درصورتي كه دليلي وجود ندارد كه داخل جنگل‌هاي طبيعي مجوز واحد صنعتي چوب داده شود. ابتكار ضمن انتقاد از بهره‌برداري از جنگل‌هاي هيركاني افزود:

بعد از بررسي‌ها متوجه شديم كه فقط مقدار كمي چوب از محل چوب صنعتي و وارداتي تأمين مي‌شود و بخش عمده چوب موردنياز شركت توليد‌كننده وابسته به چوب از ذخاير طبيعي بهره‌برداري يعني از جنگل‌هاي هيركاني برداشت مي‌شود؛ در واقع تعداد زيادي از شركت‌هاي توليد‌كننده متكي به ذخاير طبيعي چوب هستند. ابتكار با تأكيد بر واردات چوب براي تأمين نياز شركت‌هاي وابسته به چوب، به اختلافات در اين مورد اشاره و اضافه كرد: سازمان دفع آفات نباتي و وزارت صنايع در اين زمينه با هم اختلاف دارند. وزارت صنايع تأكيد دارد كه چوب‌ حتما با پوست و سازمان دفع آفات نباتي معتقد است حتما بدون پوست وارد شود. متأسفانه اين كشمكش باعث شده كه در واردات چوب اختلال ايجاد شده و اين كار انجام نشود.

کد خبر 345543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha