شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

اسدالله افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حین بازدید از غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات، با اعلام اینکه مقدمات طرح تنفس جنگل فراهم شده است، گفت: این طرح امسال از استان گیلان آغاز می‌شود و سپس سایر رویشگاه‌های جنگلی شمال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

مهندس خداكرم جلالي، اعتبار لازم براي اجراي طرح تنفس جنگل‌هاي شمال كشور را 300ميليارد تومان و زمان اجراي آن را 5سال اعلام كرد و گفت: اگر اين اعتبار به‌موقع تأمين شود، سازمان جنگل‌ها و مراتع مي‌تواند به جاي 5سال، ظرف 2تا 3سال، طرح تنفس جنگل را در كل عرصه يك ميليون هكتاري كه هم‌اكنون تحت پوشش طرح‌هاي بهره‌برداري قرار دارد، عملياتي كند و بهره‌برداري چوب از جنگل‌هاي شمال را به صفر برساند. به گفته وي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي پذيرفته است اعتبار مورد نظر را در بودجه سال 96لحاظ كند. (طرح تنفس جنگل يكي از مطالبات جدي كارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبيعي و محيط‌زيست بود كه با ابلاغيه اخير وزير جهاد كشاورزي لازم‌الاجرا شد.)

معاون وزير جهادكشاورزي با تأكيد بر عزم جدي سازمان جنگل‌ها براي اجراي طرح تنفس خاطرنشان كرد: از آنجايي كه حفاظت بخشي از جنگل در قالب طرح‌هاي جنگلداري ديده شده است با اجراي طرح تنفس، اين مناطق نبايد رها شود تا زمينه براي سوءاستفاده از جنگل فراهم نشود و اين نيازمند اعتبار است. جلالي با اعلام اينكه با روي كار آمدن دولت يازدهم، ميزان برداشت چوب از جنگل‌هاي شمال 34درصد كاهش يافته است، افزود: طي دودهه گذشته سالانه نزديك به 2ميليون مترمكعب چوب در قالب طرح‌هاي بهره‌برداري از يك ميليون هكتاري كه تحت پوشش اين طرح‌ها قرار داشت، برداشت مي‌شد اما هم‌اكنون ميزان برداشت چوب از جنگل به 500هزار مترمكعب كاهش يافته است.

جلالي در توضيح اين مطلب گفت: روش بهره‌برداري از جنگل در دولت يازدهم تغيير كرد و براساس ماده 6برنامه پايش و بهره‌برداري از جنگل‌ها، هم‌اكنون برداشت از جنگل‌هاي شمال منوط به درختان افتاده، پوسيده و شكسته توأم با عمليات پرورشي صورت مي‌گيرد.

  • حذف عوامل تهديدكننده جنگل

وي با اعلام اينكه نيمي از 2ميليون هكتار عرصه‌هاي جنگلي شمال تحت پوشش طرح‌هاي جنگلداري قرار دارد، تصريح كرد: با اجراي طرح تنفس، تمامي عرصه‌هاي جنگلي شمال تحت پوشش طرح‌هاي مديريت پايدار جنگل قرار مي‌گيرد و بهره‌برداري منطبق با حفاظت پايدار و براساس شاخص‌هايي كه در برنامه دولت مشخص شده اجرايي مي‌شود. آنطور كه جلالي مي‌گويد: با اجراي طرح تنفس، عوامل ناپايداري جنگل از جمله عمليات عمراني، معدنكاري، ساخت وساز و دخل و تصرف غيرمسئولانه در جنگل كه ذيل 16محور تعريف شده و براي جنگل مزاحمت ايجاد مي‌كند، حذف خواهد شد و خسارت به جنگل به صفر مي‌رسد.

جلالي سياست سازمان جنگل‌ها را همزمان با اجراي طرح تنفس جنگل، بهره‌برداري چند منظوره از جنگل عنوان كرد و گفت: در طول دوره استراحت جنگل، بهره‌برداري منهاي چوب عملي مي‌شود و گردشگري، جنگل‌درماني، پرورش ماهي و پرنده، قارچ و گل و بهره‌برداري از گياهان صنعتي و دارويي موجود در جنگل جايگزين بهره‌برداري از چوب مي‌شود. بنا بر اعلام رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع با ابلاغيه وزير جهاد كشاورزي و قطعي شدن طرح تنفس جنگل از اين پس، قرارداد جديدي با بهره‌برداران منعقد نخواهد شد و 40طرح از 110طرح بهره‌برداري طي سال‌جاري متوقف و بقيه طرح‌ها حداكثر ظرف 5سال متوقف مي‌شود.

کد خبر 352343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha