سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: قرار است جنگل‌های شمال کشور پس از سال‌ها بهره‌برداری بی‌رویه، نفسی تازه کند. طرح تنفس جنگل - یکی از مطالبات جدی منتقدان منابع طبیعی و محیط‌زیست - آبان‌ماه امسال با ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی مبنی بر توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال لازم‌الاجرا شد‌؛ اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی هم براجرای این طرح مهر تأیید زده‌است.

علي لاريجاني، در جلسه بررسي و اصلاح لايحه هواي پاك با اشاره به اصلاح موادي از اين لايحه مبني بر ايجاد سرانه فضاي سبز به ميزان حداقل ۱۵ مترمربع گفت: «كاشت درخت و توسعه فضاي سبز و آبياري آنها با پساب‌ها به مدت زمان طولاني نياز دارد، هر چند بايد اين اقدامات انجام شود اما در كنار آنها بهتر است بندي به لايحه هواي پاك افزوده شود كه برمبناي آن استفاده و بهره‌برداري از جنگل‌ها از زمان لازم الاجرا شدن قانون به‌مدت ۱۰ سال ممنوع و قراردادهاي موجود در اين زمينه لغو و از صندوق مذكور خسارت‌ها پرداخت شود. همچنين جريمه نقدي سنگيني هم براي متخلفان درنظر گرفته شود.»

ورود رياست قوه مقننه و تأكيد وي بر لغو قراردادهاي موجود بهره‌برداري و پرداخت خسارت مربوط ازيك سو و درنظر گرفتن جريمه نقدي سنگين براي متخلفان نشان از عزم جدي مجلس براي اجراي طرحي است كه به باور كارشناسان و صاحب‌نظران، مي‌تواند فرصتي براي بازپروري و احياي آخرين بازمانده‌هاي رويشگاه‌هاي هيركاني فراهم كند.

  • ضرورت اجراي طرح در رويشگاه‌هاي آسيب ديده

دكتر قوام‌الدين زاهدي، استاد تمام دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با همشهري، اجراي طرح تنفس جنگل را در مناطقي كه جنگل براثر بهره‌برداري بي‌رويه آسيب ديده است ضروري اعلام كرد و در عين حال گفت: نمي‌توان براي كل جنگل‌هاي شمال يك نسخه پيچيد. چنين تجربه‌اي در هيچ جاي دنيا وجود ندارد و از نظر علمي هم مقبول نيست؛ اما آنچه مسلم است در عرصه‌هايي از جنگل كه بيش از ظرفيت توليد بيولوژيك آن، بهره‌برداري شده و توان رويشي در آنجا پايين آمده، بدون هيچ ملاحظه‌اي بايد بهره‌برداري متوقف و ممنوع شود.

اين بيولوژيست و استاد خاك‌شناسي جنگل با استناد به مطالعاتي ميداني كه در خاك‌هاي بخش‌هاي مختلف جنگل‌هاي شمال انجام داده است، تصريح كرد: توقف بهره‌برداري در عرصه‌هاي آسيب‌ديده زماني كارساز است كه همزمان با توقف بهره‌برداري به كمك اين عرصه‌ها برويم و با غني‌سازي‌ اين عرصه‌ها شرايط زادآوري و رويش آنها را فراهم كنيم.

دكتر رضا اخوان، دانشيار مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كشور هم در گفت‌وگو با همشهري ضمن تأكيد بر اجراي طرح تنفس جنگل گفت: طرح‌هاي بهره‌برداري كه تاكنون در رويشگاه‌هاي جنگلي اجرا شده مبتني بر برداشت چوب و درآمد حاصل از آن بوده است؛ براين اساس، با اجرايي شدن طرح تنفس جنگل، بايد در طرح‌هاي جديدي كه قرار است جايگزين طرح‌هاي قبلي شود درآمدزايي غيراز فروش چوب نظير اكوتوريسم جايگزين درآمدزايي ناشي ازبرداشت چوب شود. اين شيوه سبب مي‌شود همزمان با اجراي طرح تنفس، حفاظت از جنگل متوقف نشود.

کد خبر 354593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha