همشهری آنلاین: آفت شب‌پره در شمال کشور در حال رشد است و هم‌اکنون ۲۰۰۰ هکتار از جنگل‌ها را آلوده کرده است.

شب پره

یزدان‌فر آهنگران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آفت شب‌پره شمشاد از وقتی که وارد شده از یک نقطه شروع شده و در اثر شرایط مناسب منطقه به سمت غرب و شرق و جنوب انتقال یافته است، گفت: این آفت در فاصله زمانی مختلف از دو جبهه حمله و پیش‌روی کرده است. یکی از پارک بنفشه روبه روی هتل هایت و دیگری از سمت آستارا و جمهوری آذربایجان وارد جنگل‌های شمال شده است.

وی با بیان اینکه شناسایی آفت در کمتر از 10 روز صورت گرفت و همه جزییات مربوط به آن مورد مطالعه قرار گرفت، اظهار کرد: بعد از آن اقدامات کنترلی و مدیریتی برای مقابله با این آفت شروع شد و در روند اقدامات از محلول‌های سازگار با محیط زیست استفاده کردیم.

کارشناس گیاه‌پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در شمال کشور افزود: در هر دو سه مرحله فعالیت‌ها موفقیت‌آمیز بود، ولی چون آفت مهاجم و مخرب شب‌پره چندین نسل دارد وتخم‌گذاری بسیاری می‌کند و بسیار سریع از منطقه‌ای به منطقه دیگر پخش می‌شود، ما را دچار مشکل کرد. از سوی دیگر شرایط جنگل‌های شمال با توجه به پستی و بلندی‌ها و صعب‌العبوری در برخی نقاط مانع ورود نیروها و کنترل آفت می‌شد. در حال حاضر جمعیت آفت بسیار بالا است و تبدیل به پروانه شده و به سرعت در حال انتشار است.

آهنگران با بیان اینکه مقابله با آفت شب‌پره یک کار همگانی است و نیاز به کمک بسیاری از دستگاه‌ها دارد، افزود: آفت شب‌پره یک آفت جدیدالورود به کشور ما است و دشمنان طبیعی آن که بتوانند این آفت را از بین ببرند هنوز شناسایی نشده است و هر پرنده‌ای نمی‌تواند این آفت را بخورد. در حقیقت تعداد شمشادها بالاست و آفت تنها از شمشاد تغذیه می‌کند و شرایط محیطی نیز برای رشد آفت شب‌پره در منطقه مناسب است و حتی بارندگی‌های اخیر هم نتوانسه جمعیت پروانه‌ها را کنترل کند.

  • احتمال تخم‌گذاری چندین برابری آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال وجود دارد

کارشناس گیاه‌پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در شمال کشور با تاکید بر اینکه آب و هوا برای رشد این آفت مناسب است، اظهار کرد: ممکن است میزان تخم‌ریزی‌ها این بار چندین برابر باشد و به بخش‌های مختلف پیشروی کنند، بنابراین از همه دستگاه‌ها، تشکل‌های دولتی و غیردولتی طلب همکاری و کمک داریم.

  • هنوز تله‌ها به ایران نرسیده است

آهنگران با اشاره به اینکه جمع‌آوری شفیره‌ها یکی از روش‌های مقابله با آفت است ولی بخاطر بالا بودن تعداد شفیره‌ها احتیاج به نیروی بسیاری برای جمع‌آوری آنها داریم، گفت: چون نیروی زیادی برای این کار نداریم، این روش نمی‌تواند روش تاثیرگذاری محسوب شود. تاکنون از تله‌های نوری هم استفاده کرده‌ایم ولی اثر مثبتی دریافت نکردیم. تله‌های فرومونی علی‌رغم پاسخ مثبت سازمان حفظ نباتات برای ورود این تله‌ها و درخواست ما از اسپانیا هنوز به دستمان نرسیده است.

  • آلودگی 2000 هکتار از جنگل‌ها به آفت شب‌پره

وی در ادامه با بیان اینکه عرصه‌ای نزدیک به 2000 هکتار آلوده شده است، گفت: آفت‌ها در بسیاری از نقاط، برگ‌های شمشادها را خورده‌اند و در برخی نقاط برگ‌ها دوباره جوانه زده‌اند ولی مطمئن نیستیم این جوانه‌ها پایدار باشد چون آفت‌ها وجود دارند. به هر صورت دوره زندگی آفت شب‌پره خیلی کوتاه است و به دلیل فراهم بودن غذا و هوای مساعد به سرعت رشد می‌کند و چون دشمن طبیعی ندارد جمعیت آن افزایش می‌یابد که کمبود نیروی انسانی و کمبود امکانات و تجهیزات از معضلات ما برای مقابله با این آفت است.

کارشناس گیاه‌پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در شمال کشور با اشاره به اینکه در محلول‌پاشی هوایی نیز سم به همه برگ‌ها و درختان در همه نقاط نمی‌رسد، گفت: بنابراین نیاز به کمک متخصصان و دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان‌های حفظ نباتات و گردشگری داریم. برخی اعلام آمادگی کردند ولی در عمل کاری انجام نداده‌اند.

  • شهرهای آلوده به آفت شب‌پره

آهنگران افزود: در حال حاضر در استان گیلان شهرهای آستارا، رضوان‌شهر، تالش، املش و رودسر آلوده شدند. در مازندران نیز رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، چالوس و نوشهر دچار آفت شب‌پره هستند. علاوه بر این در شهرستان‌های نور و چمستان آفت شب‌پره وجود دارد. در استان گلستان نیز در عرصه‌ای در حد نیم هکتار آفت شب‌پره مشاهده شد ولی با کنترل‌هایی که صورت گرفت، تاکنون اثری از آفت دیده نشده است.

  • ریشه‌کنی آفت شب‌پره ممکن نیست

کارشناس گیاه‌پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها در شمال کشور در پایان با بیان اینکه شمشاد مخصوص جنگل‌ نیست، گفت: در بلوارهای شهری، بوستان‌های روستایی، باغات شخصی، شهرک‌های مسکونی و باغ‌های گیاه‌شناسی شمشاد وجود دارد، بنابراین باید کنترل این آفت در تمام نقاط صورت گیرد. در حال حاضر با توجه به گستردگی صورت گرفته، ریشه‌کنی آفت از دست ما خارج شده است و تنها باید سعی کنیم پیشگیری کنیم تا دشمن طبیعی فعال شود و یا سرمای شدیدی اتفاق افتد تا آفت از میان برود.

کد خبر 348656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha