سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهروندان تهرانی چند سالی است که همزمان با گرم شدن هوا، میزبان حشرات کوچک سفید رنگ هستند. امسال این عسلک‌ها کمی دیرتر به پایتخت رسیدند.

دلیل طغیان دیرهنگام مگس‌های سفید

به گزارش مهر، امسال سومین سال است که تهران میزبان عسلک‌های سفید است. حشراتی که روزهای اول که همچون غباری اطراف درختان پایتخت بودند و ناشناس، نام‌های مختلفی بر آن نامیدند. از پشه سفید تا مگس و عسلک و ... امسال نیز با گرم شدن هوا منتظر بازگشت آن‌ها به پایتخت بودیم که با کمی تاخیر به شهر بازگشتند و به نظر می‌رسد مگس‌های سفید نیز مانند موش‌ها به یکی از مشکلات دائمی پایتخت تبدیل شده‌اند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در خصوص افزایش مگس‌های سفید در روزهای پایانی تابستان به مهر گفت: تقویم حشرات بر اساس تقویم ما انسان‌ها نیست که می‌گوییم این مگس‌های سفید اواخر خرداد می‌آمدند و اواخر تابستان می‌رفتند. آنها تقویم خاص خود را دارند که بر اساس شرایط جوی و رطوبت و دمای هوا است.

وی افزود: این حشرات در یک فاصله زمانی به دنیا می‌آیند، تخم‌گذاری می‌کنند و از دنیا می‌روند و دوباره این چرخه ادامه پیدا می‌کند این که گفته می‌شود این حشرات یک دوره ۵ ساله یا ۸ ساله دارند و بعد ناگهان ناپدید می‌شوند اثبات شده نیست.

کهرم ادامه داد: هنوز در خصوص نوع رفتارهای این مگس‌های سفید پژوهشی انجام نشده که مشخص شود تا چند سال این حشرات زنده می‌مانند و تا چه زمان ممکن است تهران با این مشکل روبرو باشد.

این کارشناس محیط زیست با بیان این که من به عنوان یک شهروند تهرانی هنوز به مگس‌های سفید برخورد نکرده‌ام اما روزی ۵ موش می‌بینیم، گفت: بنابر این نمی‌توان این عسلک‌ها را یکی از مشکلات اساسی تهران و مایه ناراحتی شهروندان عنوان کرد. در حالی که موش‌ها هم جمعیتشان زیاد است و با مسقف شدن جوی‌های آب محل مناسب برای زندگی موش‌ها ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این گلایه برخی از رانندگان تاکسی زرد در خصوص جذب این مگس‌ها به خودروی آنها، در خصوص این که آیا مگس‌های سفید به رنگ زرد علاقه‌مند هستند، گفت: نمی‌توان این موضوع را تائید کرد زیرا پژوهشی در این خصوص انجام نشده است که با اطمینان بگوییم این مگس‌ها نسبت به رنگ زرد واکنش بیش‌تری نشان می‌دهند. باید در پژوهشی رفتار این حشرات نسبت به رنگ زرد با سایر رنگ‌ها بررسی شود و اگر رابطه معناداری بین جذب این مگس‌ها به رنگ زرد با باقی رنگ‌ها وجود داشته باشد، به این نکته پرداخت. در حال حاضر این اظهارنظر هیچ پشتوانه علمی ندارد.

حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران اما درباره علاقه مگس‌های سفید به تاکسی‌ها زرد می‌گوید: حشرات به برخی رنگ‌ها علاقه دارند و رنگ زرد یکی از رنگ‌های مورد علاقه حشرات است.

او با بیان این که این مگس‌ها در تمام سال وجود دارند اما در یک دوره زمانی با گرمای هوا جمعیتشان افزایش پیدا می‌کند، گفت: علت تاخیر در افزایش جمعیت مگس‌های سفید در تابستان امسال، اقداماتی بود که در زمستان انجام شد. در حال حاضر نیز پژوهش و مطالعات تحقیقاتی توسط بخش گیاه پزشکی جهاد کشاورزی انجام شده که امیدواریم بتواند راهکارهای مناسبی برای کاهش جمعیت مگس‌های سفید ارائه کند.

به گفته وی این مگس‌ها هر سال با سرد شدن هوا کاهش پیدا می‌کردند و امسال نیز با آغاز بارش‌های پاییزی از تهران می‌روند اما به دلیل پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال طغیانشان با تاخیر انجام شد.

بازگیر از برگزاری جلسه کمیته مقابله با مگس‌های سفید خبر داد و گفت: در این جلسه که سه‌شنبه برگزار می‌شود راهکار کاهش این مگس‌ها بررسی می‌شود. در حال حاضر علاوه بر این که از طریق روش‌های فیزیکی با این حشرات مبارزه می‌کنیم، به دنبال راهکارهای مفید دیگری نیز هستیم. مبارزه فیزیکی مانند برچسب‌های زرد و آب‌شویه در حال حاضر تنها گزینه‌ای است که می‌توان از آن استفاده کرد، چرا که روش‌های دیگر سلامت انسان را تهدید می‌کنند.

به نظر می‌آید این مگس‌های سفید به این زودی‌ها از تهران نروند و پایتخت‌نشینان باید به دنبال راهکاری برای زندگی مسالمت‌آمیز با این حشرات ریز کوچک باشند.

کد خبر 345598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha