همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، طرح تنفس و قرق‌بانی طولانی‌مدت در سطح جنگل‌های شمال را تنها راه نجات از جنگل‌خواری در مناطق جنگلی عنوان کرد.

"قرق‌بانی" راه نجات از جنگل‌خواری است

به گزارش مهر، محمدعلی شاعری با اشاره به طرح تنفس جنگل گفت: با تصویب و موافقت این طرح به‌زودی بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال کشور قطع می‌شود.

وی طرح تنفس و قرق‌بانی طولانی‌مدت در سطح جنگل‌های شمال کشور را تنها راه نجات جنگل‌خواری در مناطق جنگلی قلمداد کرد که در این راستا با تصویب طرح تنفس جنگل به‌زودی بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال کشور قطع می‌شود.

به گفته وی بهره‌برداری از جنگل‌ها باید برای تجدید حیات آیندگان در طرح‌های گردشگری، توریستی و طبیعت‌گردی طی یک برنامه‌ریزی مدون در دستور کار قرار گیرد چرا که در این پروسه زمانی با جنگل‌خواری‌ها و برداشت‌های بی‌رویه، مناطق جنگلی نیازمند استراحتی طولانی‌مدت است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۶۰۰ هزار جنگل مخروبه در شمال کشور تصریح کرد: متأسفانه با دخالت عوامل انسانی در حوزه منابع طبیعی و جنگل‌های کشور ۶۰۰ هزار هکتار جنگل مخروبه در سطح شمال کشور وجود دارد که نیازمند زادآوری و تجدید حیات هستند لذا باید با نظارتی اصولی و قرق جنگل اجازه دهیم بدون هیچ‌گونه دخالتی جنگل به‌تنهایی خودش را احیا کند.

شاعری با بیان این که شمال کشور زیستگاه درختان سوزنی‌برگ نیست افزود: بسیاری از جنگل‌کاری‌هایی که در حال انجام است با شرایط اقلیمی جنگل‌های این منطقه تناسب و سازگاری ندارند لذا باید در خصوص کاشت گونه‌های درختی در مناطق جنگلی تجدیدنظر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه به طرح ترمیم و بازسازی عملیات اجرایی جاده پابند اشاره و بیان کرد: با توجه به این که جنگل به‌ خودی‌ خود به‌عنوان یک ‌راه دسترسی و کمک‌رسان حیات به شمار می‌آید جاده‌ای که در این مناطق ایجاد می‌شود باید متناسب با ظرفیت‌های طبیعی و محیطی آن منطقه باشد.

این مسئول اضافه کرد: طرح‌های توسعه نزدیک به طبیعت باید ضمن ایمن‌سازی، اصول انطباق با محیط‌زیست را در اولویت خودشان قرار دهند همچنین در حوزه راه‌سازی و بخش زیست‌محیطی جاده پابند و راه دسترسی به دامغان باید مراحل قانونی این پروژه طی شود.

وی با اشاره به پدیده کوه‌خواری در مناطق شرق مازندران اظهار داشت: کوه‌خواری به‌عنوان یک موضوع جدی و اساسی محیط ‌زیست منطقه شرق مازندران را با زخمی کردن این کوه‌ها تحت شعاع قرار داده است لذا در این راستا مناطقی که در اثر توسعه صنعتی زخمی بر بدن محیط‌ زیست وارد کردند باید با نگاه مدیریتی و زیست‌محیطی احیا شود.

شاعری از تشکیل کارگروه نجات میانکاله در حوزه زیست‌محیطی خبر داد و همچنین گفت: برای نجات میانکاله هدایت آب‌های شیرین به سمت این تالاب نسبت به گذشته افزایش‌ یافته است چرا که این تالاب گران‌بها به‌عنوان سرمایه زیست‌محیطی شرق مازندران باید به‌درستی حفظ و احیا شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از آبخیزداری به‌عنوان یکی از اولویت‌های درجه ‌یک منطقه شرق مازندران یاد کرد که به‌خوبی طی برنامه‌ریزی مدون طرح‌های این حوزه اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن منطقه آزاد در بندر امیرآباد بهشهر بیان کرد: اگر قرار باشد یک منطقه آزاد در مازندران ایجاد و تداوم یابد مطمئن باشید بندر امیرآباد بهشهر حتماً به‌عنوان تنها گزینه در این استان مورد حمایتم قرار می‌گیرد.

شاعری گفت: استان مازندران با وجود ظرفیت‌های ممکن باید در زمینه شاخص‌های توسعه به جای رده پانزدهم در جایگاه نخست قرار گیرد اما باید جهت ارتقای جایگاه شاخص‌های توسعه‌ای با مدیریت اصولی در این زمینه ضعف‌های پیش رو از میان برداشته شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان افزایش ظرفیت تولید مرکبات در مازندران خاطرنشان کرد: استان مازندران امسال با تولید و افزایش ۳۰ هزار تن مرکبات ظرفیت صادراتی را به خود اختصاص داده است لذا با وجود این که این استان در حوزه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی بسیار کارآمد و موفق واقع شد در حال حاضر با وجود تولید محصولات کشاورزان از تنظیم بازار خوبی برخوردار نیست که همین امر ضعف بزرگی در حوزه کشاورزی به شمار می‌آید لذا باید وزارت جهاد کشاورزی تمهیدات لازمی برای کشاورزان مصوب کند.

کد خبر 347021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha