همشهری آنلاین: پیرو مصوبه شماره شورا‌یعالی محیط زیست مبنی بر اعلام جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده با انتشار این مصوبه در روزنامه رسمی کشور این منطقه به طور رسمی برای حفاظت بهینه توسط سازمان حفاظت محیط زیست دارای پشتوانه قانونی شد.

جنگل ابر

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، عباسعلی دامنگیر رئیس اداره کل محیط زیست سمنان با اعلام این خبر گفت: تلاش برای تبدیل جنگل ابر شاهرود به یک منطقه حفاظت شده به منظور حفظ یکی از بهترین و بی‌نظیرترین اکوتون‌های جنگل‌های هیرکانی و بر اساس توافق سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری، از سال 1387 آغاز شد و پس از اخذ موافقت‌های قانونی در جلسه شورای‌عالی محیط زیست مورخ 29/10/93 به تصویب این شورا رسید.

وی افزود: بر اساس ماده 4 قانون شکار و صید مصوبات شورای‌عالی حفاظت محیط زیست 20 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی کشور لازم الاجرا خواهند بود؛ لذا از 7 شهریور ماه همه قوانین مقرر بر مناطق حفاظت شده در حدود اربعه منطقه حفاظت شده جنگل ابر لازم الاجرا بوده و خواهند بود.

دامنگیر اظهار کرد: به منظور حفاظت بهینه و امکان برقراری گشت و کنترل محیط بانان در این منطقه یک واحد محیط‌بانی نیز از محل اعتبارات استانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان احداث و در سال جاری آماده بهره برداری است.

جنگل ابر در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود و پنج کیلومتری از روستای ' ابر' قرار دارد، این جنگل با حدود 14 هزار هکتار مساحت، مملو از درختان پهن برگ است.

جنگل ابر

به دلیل شرایط خاص کوه‌های البرز در این منطقه و همچنین رطوبت بالای مناطق شمالی کشور، ابرها در برخی از ایام سال تا سطح زمین پایین می‌آیند و فضای جنگل را پوششی از ابر فرا می‌گیرد و به همین دلیل این جنگل ' ابر' نامیده می‌شود، درختان کمیاب ' اورس' در این جنگل بیش از همه جا خودنمایی می‌‌کنند.

جنگل ابر قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است، بیش از 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌‌های گیاهی بسیار نادری مانند بلوط ، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمداردر این جنگل وجود دارد.

خرس قهوهای، گرک، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا، و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول در این جنگل یافت می‌شود.

جنگل ابر

جنگل ابر به عنوان اولین اثر طبیعی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به عنوان یکصد و چهاردهمین اثر طبیعی کشور است که در بیستم بهمن ماه سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

این جنگل با حمایت سازمان محیط زیست در سال‌های اخیر به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست در آمد، همین مصوبه و حمایت‌های سازمان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد حامی جنگل ابر بود که مانع جاده کشی از وسط این جنگل شد.

در دولت دهم 150 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس جمهور وقت خواستار احداث جاده‌ای در میان جنگل ابر شده بودند که در مقابل، تعدادی از فعالان محیط زیست نیز با امضا طوماری از رئیس جمهوری خواستار ارتقا جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده شدند.

بعد از تلاش‌های فراوان و بررسی‌ها و بازدید از جنگل ابر، این جنگل در شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد که با این تصمیم در عمل تهدید ایجاد جاده در این طبیعت بکر کشور و آثار سوء زیست محیطی ناشی از آن رفع شد و اکنون که دیگر به طور رسمی جزو مناطق حفاظت شده قرار گرفته است.

کد خبر 345395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha