فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر این که جرایم تخلفات حادثه‌ساز از بازدارندگی لازم برخوردار نیست، از پیشنهاد افزایش حداقل دو برابری جرایم تخلفات حادثه‌ساز در کشور خبر داد.

سردار احمدی مقدم در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اعلام این خبر به ایسنا افزود: معتقدیم باید جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده باشد و میزان جرایم تخلفاتی همچون سبقت غیر مجاز، سرعت غیر مجاز، انجام حرکات مارپیچ و غیره حداقل 2 برابر یا بیشتر از میزان کنونی باشد.

وی افزود: در گذشته جوگرانی در بعضی از زمینه‌ها مانع از افزایش میزان جریمه‌ها شد ولی به مقوله جرایم رانندگی نباید با دیدگاه اقتصادی و تورمی نگاه شود.

فرمانده ناجا با اشاره به این که تخلفات حادثه‌ساز که پیشنهاد افزایش میزان جرایم آنها ارایه شده است، تنها حدود 2 درصد از مجموع جرایم را در بر می‌گیرد، تاکید کرد: پیشنهاد افزایش جرایم تخلفات حادثه‌ساز به وزارت کشور و هیات دولت ارائه شده است.

برخورد با موتورسواران متخلف

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پلیس در برخورد با بعضی از تخلفات حادثه‌ساز گاهی به عنوان جرم برخورد می‌کند، گفت: خودروی این‌گونه افراد توسط پلیس متوقف و حتی گواهینامه آنها نیز ضبط می‌شود، چرا که فکر می‌کنیم این‌گونه افراد متخلف، فاقد صلاحیت رانندگی هستند و چون برای افراد دیگر نیز مزاحمت فراهم می‌کنند بنابراین اقدام آنها از حوزه تخلفات نیز فراتر رفته‌ است.

فرمانده ناجا در خصوص انتقاد برخی نمایندگان مجلس از برخورد مقطعی ناجا با موتورسواران متخلف گفت: نمایندگانی که این انتظارات را دارند در تامین بودجه، منابع انسانی و اعطای اختیارات به پلیس نیز گشاده دستی کنند.

فرمانده ناجا در خصوص مهم‌ترین مطالبات مردم از پلیس گفت: در حوزه خدمات مردم خواهان سرعت و سهولت در ارائه خدمات گواهینامه هستند که در این راستا طی 6 ماهه نخست سال جاری 5/6 میلیون خدمت در این بخش ارائه شد همچنین در بخش امنیت اجتماعی مهم‌ترین مطالبات برخورد با مقوله مواد مخدر و ناامنی اخلاقی و در بخش ترافیک، کاهش تصادفات رانندگی و کشته‌های آن و افزایش نظم در ترافیک است.

سردار احمدی مقدم در مورد چگونگی تعامل پلیس با خودروسازان گفت: تعامل پلیس با خودروسازان خوب است و خودروسازان نیز دنبال رفع معایب خودروی خود هستند.

وی تاکید کرد: در گذشته خودروسازان از معایب خودروهای تولیدی خود فرار می‌کردند ولی هم‌اکنون آگاهی مردم و قدرت انتخاب آنها افزایش یافته است، لذا خودروسازان نیز کیفیت محصولاتشان را افزایش داده‌اند.

پیش‌بینی کاهش15درصدی کشته‌های تصادفات درسال جاری

فرمانده نیروی انتظامی همچنین در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی پیش‌بینی کرد که کشته‌های تصادفات در کشور امسال حدود 15 درصد کاهش یابد.

احمدی مقدم با اشاره به این که در حوزه راهور نیازمند برنامه‌ریزی و تخصیص منابع و صرف زمان هستیم، گفت: در حالی که در طول برنامه سوم توسعه سالانه کشته‌های تصادفات در کشور 3/11 درصد افزایش می‌یافت، سال گذشته توانستیم رشد کشته‌های تصادفات را به زیر صفر برسانیم.

وی به کاهش 5/13 درصدی کشته‌های تصادفات در شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، چرا که انتظار می‌رود کاهش کشته‌های تصادفات در نیمه دوم سال بیشتر هم شود.

فرمانده ناجا تاثیر سهمیه‌بندی بنزین را بر ترافیک و تصادفات خاطرنشان کرد و گفت: در عین حال اثرگذاری این سهمیه‌بندی مطلق نبوده است.

سهمیه‌بندی بنزین و کاهش 10 درصد ترافیک تهران

سردار احمدی‌مقدم با اشاره به این که سهمیه‌بندی بنزین در ترافیک تهران تاثیرگذار بوده است، گفت: اگر سهمیه‌بندی اتفاق نمی‌افتاد باید 10 درصد بیش از سال قبل ترافیک را تحمل می‌کردیم این در حالی است که میزان ترافیک حدودا به میزان سال قبل و کمی هم کمتر بوده است.

وی جاده، راه، عوامل خودرویی و انسانی و عوامل ترافیکی و پلیس را اضلاع شکل‌گیری تصادف در کشور دانست و گفت: متاسفانه به تنها چیزی که در بحث خودرو توجه نمی‌شود، بحث ایمنی است که در این زمینه باید فرهنگ مردم افزایش یابد تا آن‌ها برای ایمنی خود نیز سرمایه‌گذاری کنند.

فرمانده ناجا با اشاره به توسعه پلیس راهور در کشور گفت: تا پایان سال نظارت ما در این بخش کامل می‌شود. وی ساماندهی رفتار موتورسیکلت‌سواران را ضروری خواند و تصریح کرد: در این زمینه باید هم فرهنگسازی صورت گیرد و هم برخوردها شدیدتر شود.

فرمانده ناجا با اشاره به برخی مشکلات در زمینه بکارگیری ابزارهای نوین برای کنترل تخلفات در کشور گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها اصرار دارند تا به جای به کارگیری ابزارهای نوین در این زمینه از ابزارهای چند دهه قبل استفاده شود.

وی تاکید کرد: اولویت کاری ناجا بکارگیری تکنولوژی‌های جدید و دانش روز برای کنترل ترافیک و تخلفات است و در کنار آن باید بعد اجتماعی راهنمایی و رانندگی نیز تقویت شود.

فرمانده ناجا در پایان تاکید کرد: اراده دولت نیز بر این است که شمار کشته‌های تصادفات در کشورکاهش یابد.

کد خبر 34333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز