دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: چقدر اهل زیارت رفتن هستید؟ تا به حال سبکی و نشاط بعد از زیارت را حس کرده‌اید؟ یادتان باشد که آرامگاه امامزادگان معمولا در باصفاترین نقاط شهر هستند.

شاه عبدالعظیم

رفتن به يكي از آنها براي روزهاي فراغت، حسابي دلچسب خواهد بود. گنبد فيروزه‌اي و حوض وسط حياط امامزاده، كلي حال و هواي خوب را به سمت شما سرازير مي‌كند. پس با اين حساب با رفتن به زيارتگاه امامزاده‌هاي تهران، هم استخواني سبك مي‌كنيد و هم يك برنامه گردشگري كوتاه‌مدت خواهيد داشت.

  • امامزاده علي‌اكبرع

نسب: نسب امامزاده علي اكبر(ع)به امام سجاد(ع)مي‌رسد.
ويژگي خاص: برگزاري مراسم مختلف عزاداري و مولودي در اين زيارتگاه باعث شهرت اين مكان مذهبي ميان تهراني‌ها شده است. معماري بناي اين زيارتگاه، سنتي و داراي گنبد سبز رنگ است‌. ضريح قبلي اين بقعه متبركه چوبي بود كه در حال حاضر ضريحي فلزي جايگزين آن شده است.
محل زيارتگاه: چيذر، ميدان امامزاده علي‌اكبر(ع).

  • امامزاده صالح ع

نسب: ايشان فرزند بي‌واسطه امام موسي‌كاظم(ع)است.
ويژگي خاص: به واسطه نزديكي نسب صاحب بزرگوار اين بقعه متبركه به يك امام معصوم، اين زيارتگاه يكي از معروف‌ترين زيارتگاه‌هاي شميران است و روزانه زائران بسياري دارد. در سمت شمال بقعه، درخت چنار كهنسال و تنومندي ديده مي‌شود كه شاخه‌هايي از آن تا همين چند سال قبل سبز بود.
محل زيارتگاه: ميدان تجريش.

  • امامزاده قاسم ع

نسب: ايشان را از نوادگان امام حسن مجتبي(ع)مي‌دانند.
ويژگي خاص: اين زيارتگاه در محلي ييلاقي قرار دارد و به همين دليل از آب و هوايي دلپذير مخصوصا در فصل گرما برخوردار است. گنبد پيازي شكل حرم اين امامزاده با كاشيكاري‌هاي آبي رنگ، زيبايي خاصي به اين زيارتگاه داده است. قدمت بعضي از اشياي داخل حرم به دوره شاه طهماسب صفوي مي‌رسد.
محل زيارتگاه: بالا‌تر از ميدان تجريش، نزديك روستاي ييلاقي گلابدره.

  • امامزاده عزيزع

نسب: ايشان از فرزندزادگان امام‌موسي كاظم(ع)و عموي امامزاده مطيب(ع)است.
ويژگي خاص: اين زيارتگاه ميان درختان سرسبز و در محيطي باصفا و خوش منظره قرار گرفته است. مردم بومي، اين بقعه متبركه را به نام امامزاده اناري مي‌نامند كه علت آن شكل و رنگ گنبد سرخ اين بقعه است. اين زيارتگاه، امكانات رفاهي مناسبي براي استفاده زائران دارد.
محل زيارتگاه: در دامنه تپه‌هاي شمال شرقي اوين و در مجاورت روستاهاي اوين و دركه.

  • امامزاده محمد ولي ع

نسب: آن بزرگــــوار از نــوادگان حضرت زين العابدين(ع)بوده است.
ويژگي خاص: كساني كه مي‌خواهند يك زيارت متفاوت در يك طبيعت بي‌نظير را تجربه كنند مي‌توانند به اين زيارتگاه در منطقه دركه سر بزنند. ايوان خوش منظره‌اي در جلوي اين زيارتگاه قرار دارد كه حضور در آن خالي از لطف نيست؛ البته بناي بقعه اين زيارتگاه چندان قديمي نيست.
محل زيارتگاه: روستاي دركه

  • امامزاده مطيب ع

نسب: در زيارتنامه اين امامزاده آمده است: مطيب‌بن ‌زيد‌بن ‌محسن‌بن موسي‌الكاظم(ع)
ويژگي خاص: زيارتگاه اين امامزاده بزرگوار در منطقه‌اي خوش آب و هوا قرار دارد كه زائران زيادي را به آنجا مي‌كشاند. ازجمله زيبايي‌هاي ديگر اين زيارتگاه دري خاتم‌سازي‌ شده همراه با آينه‌كاري است كه متأسفانه دقت خاصي در نگهداري از آن صورت نگرفته است.
محل زيارتگاه: روستاي اوين، 3كيلومتري شمال ونك، در دامنه كوه‌هاي مشرف به روستاي دركه.

  • امامزاده ابراهيم ع

نسب: نسب آن حضرت به امام‌حسن مجتبي(ع)مي‌رسد.
ويژگي خاص: اين زيارتگاه به‌دليل نزديكي به يخچال‌هاي طبيعي منطقه دربند داراي آب و هوايي بسيار خنك است. اهالي روستاي پس قلعه كه در نزديكي اين زيارتگاه واقع شده است ارادت خاصي به اين امامزاده بزرگوار دارند. براي رسيدن به اين زيارتگاه، هم مي‌توان كوهپيمايي كرد و هم سوار «تله‌سي‌يژ» شد.
محل زيارتگاه: تجريش، ارتفاعات دربند.

  • امامزاده يحيي ع

نسب: نسب حضرت ابوالقاسم عزالدين يحيي(ع)مشهور به امامزاده يحيي با ۱۵ واسطه به امام‌سجاد(ع)مي‌رسد.
ويژگي خاص: ساختمان اصلي اين بقعه تاريخي مربوط به دوران مغول است و به همين دليل سبك معماري آن دوران در آن ديده مي‌شود. گنبد اين بقعه يك هرم دوازده ضلعي آجري است كه زيبايي خاصي دارد.
محل زيارتگاه: خيابان ري، كوچه امامزاده يحيي(ع).

  • امامزاده زيدع

نسب: ايشان از اولاد حسن‌المثني فرزند امام حسن‌مجتبي(ع)است و به همين جهت امامزاده زيد را مي‌توان پسر عموي حضرت عبدالعظيم(ع)نيز دانست. البته گروهي ديگر معتقدند كه ايشان از فرزندان يحيي‌بن زيد بن علي‌بن‌الحسين(ع)است.
ويژگي خاص: بقعه اين امامزاده، سومين بقعه از نظر قدمت تاريخي است. (اواخر دوران صفويه)
محل زيارتگاه: بازار تهران، سبزه‌ميدان، بازار كفاش‌ها.

  • امامزاده سيداسماعيل ع

نسب: صاحب اين بقعه متبركه منسوب به نوادگان امام‌علي‌النقي(ع)است.
ويژگي خاص: اين زيارتگاه كتيبه‌اي بسيار تاريخي دارد كه براساس نوشته‌هاي روي آن مي‌توان فهميد كه ساختمان ايوان و گلدسته در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده است. اثر بسيار قديمي‌تر اين بقعه، دري نسبتا عتيقه است.
محل زيارتگاه: حد فاصل خيابان‌هاي ۱۵ خرداد و مولوي.

  • امامزاده سيدناصر الدين ع

نسب: از نوادگان امام محمدباقر(ع)است.
ويژگي خاص: كتيبه قديمي بقعه اين امامزاده بسيار شهرت دارد. شهرتش هم از اين جهت است كه اين كتيبه تنها چيزي است كه از ضريح قديمي باقيمانده است. اين كتيبه نشان مي‌دهد كه حاجي ميرزا تقي طهراني در سال ۹۹۳ باني ساخت ضريح قديمي بوده است.
محل زيارتگاه: ضلع غربي خيابان خيام، نرسيده به چهارراه گلوبندك.

  • امامزاده عبد‌الله ع

نسب: نسب آن حضرت با پنج واسطه به‌ امام سجاد(ع)مي‌رسد.
ويژگي خاص: اين زيارتگاه در محوطه‌اي مشجر و بسيار زيبا قرار دارد. بناي اصلي بقعه به‌احتمال قوي مربوط به قرن يازدهم و از آثار دوره صفوي است كه با دقت خاصي آن را مرمت كرده‌اند. تزئينات و ايوان شرقي رواق فعلي توسط ميرزا كاظم خان نظام‌الملك در سال 1274قمري ساخته شده است.
محل زيارتگاه: خيابان فدائيان اسلام، سه راه ورامين.

  • بي‌بي‌شهر بانوع

نسب: بنا بر روايتي صاحب اين بقعه همسر امام حسين(ع)است.
ويژگي خاص: بناي اين زيارتگاه از مهم‌ترين بقاع تاريخي شهرري است. نوع معماري اين ساختمان نشان مي‌دهد كه مربوط به قرن چهارم هجري و احتمالا از آثار دوره آل‌بويه است. غاري كوچك هم در نزديكي اين زيارتگاه وجود دارد.
محل زيارتگاه: شهرري، صفائيه، محله باروت كوبي، برفراز دامنه جنوبي كوه بي‌بي شهربانو.

  • امامزاده بي‌بي زبيده ع

نسب: مي‌گويند فرزند بي‌بي شهربانو است.
ويژگي خاص: تزئينات فضاي داخلي حرم شامل مقرنس‌كاري و نقاشي‌هاي دوران قاجار است. در خاتم بزرگ اين زيارتگاه هم در سال ۱۲۷۱ ق به فرمان ميرزا محمدصادق قائم‌مقام ساخته شده كه اطراف آن ابياتي از مرثيه‌هاي محتشم كاشاني نوشته شده است. اين بقعه جزو آثار تاريخي به ثبت رسيده است.
محل زيارتگاه: شهرري، خيابان فدائيان اسلام.

  • حضرت عبدالعظيم حسني ع

نسب: عبدالعظيم(ع)فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام‌حسن مجتبي(ع) است.
ويژگي خاص: بي‌شك معروف‌ترين زيارتگاه تهران، حرم حضرت عبدالعظيم(ع)است كه در آثار علماي شيعه، ستايش‌هاي عظيمي درباره اين امامزاده بزرگوار به چشم مي‌خورد. در روايت‌هاي مختلف، ثواب زيارت حضرت عبدالعظيم(ع) را برابر با زيارت اباعبدالله(ع) دانسته‌اند.
محل زيارتگاه: شهرري، ميدان حرم.

  • امامزاده حمزه(ع)

نسب: ايشان از فرزندزادگان حضرت امام موسي بن جعفر(ع)است.
ويژگي خاص: مرقد مطهر اين امامزاده بزرگوار در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع)قرار دارد. براساس مستندات تاريخي مدفن ايشان پيش از حضرت عبدالعظيم(ع) در همين محل كه آن زمان باغي در بيرون از شهر بوده قرارداشته است. حضرت حمزه(ع)را از علماي بزرگ شيعه در زمان امام رضا(ع) مي‌دانند.
محل زيارتگاه: شهرري، ميدان حرم.

  • امامزاده طاهرع

نسب: نسب امامزاده طاهر(ع) با 8واسطه به امام سجاد(ع) مي‌رسد.
ويژگي خاص: مرقد مطهر اين امامزاده بزرگوار در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع)قرار دارد. قبر مطهر ايشان قرن‌ها ناشناخته بود و هنگام تعمير قبرستان، بدن مباركشان بعد از قرن‌هاي متمادي كاملا سالم و تازه آشكار شد. مي‌گويند در دوره قاجار، ظل‌السلطان كه از دو چشم نابينا بود به آن حضرت متوسل شد و شفا يافت.
محل زيارتگاه: شهرري، ميدان حرم.

کد خبر 342494

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha