جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

بقعه امامزاده جلیل‌القدر ابوعبدالله حسین(ع) یکی از ده‌ها نقطه مذهبی و زیارتی شهرری است که در خیابان فداییان اسلام، روبه‌روی سه‌راه ورامین قرار دارد.

16

گفته می‌شود بنای اصلی ساختمان بقعه به قرن یازدهم برمی‌گردد و از آثار دوره صفوی است. تزیینات و ایوان شرقی رواق آن توسط «میرزا کاظم خان نظام الملک» از رجال و درباریان دوره قاجار و پسر اول میرزا آقاخان نوری (صدراعظم ناصرالدین شاه) در سال ۱۲۷۴ قمری ساخته شده و گنبدی بزرگ بر فراز آن و ایوانی هم در شمال حرم دارد. در خاتم بقعه هم توسط همین فرد وقف شده و تاریخ ۱۲۷۴ قمری روی آن نقش بسته است.

در کتیبه کاشی خشتی ایوان بقعه، اشعاری به خط نستعلیق دیده می‌شود که شامل مدح‌بانی عمارت است. تعمیر و مرمت حرم در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۷۸ انجام شده و از فعالیت‌های عمرانی سال‌های اخیر می‌توان به ساخت سر در ورودی محوطه بقعه اشاره کرد. ضریح بقعه از جنس فولاد با روکش طلاست که در سال۱۳۶۸ ساخته و نصب شده است. این بقعه به دلیل نزدیکی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و به خاطر محوطه بزرگ و با صفایش، قبل از شیوع ویروس کرونا، همه روزه پذیرای زائران و جهانگردان زیادی بود. این مکان مذهبی ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۱۳ به ثبت آثار ملی رسیده است.

کد خبر 560604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha