چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

در این روزهای جولان ویروس کرونا بهتر است قید گردش و تفریح را بزنید، اما اگر خواستید ساعتی در یک مکان خلوت به قدم زدن و هواخوری بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یکی از روستاهای تاریخی ری مانند روستای «کلین» بازدید کنید.

بقعه شیخ کلینی

در کتاب «معجم‌البلدان» روستای «کلین» به‌عنوان نخستین منزل مسافران ری که به سمت «خوار» می‌روند، معرفی شده و «شیخ کلینی» محدث و عالم ایرانی و مؤلف «اصول کافی» از ساکنان قدیمی این روستای ۲ هزار ساله بوده است. بقعه شیخ کلینی در این روستا قرار گرفته و نامگذاری آن هم از همین امر ناشی می‌شود. از اوایل دوران انقلاب اسلامی اموات روستا در اطراف بقعه شیخ کلینی دفن می‌شوند و این محل دومین آرامستان بزرگ بخش فشافویه شهرری به شمار می‌آید. درختان بلندبالا و سرسبز این آرامستان زنده و شاداب هستند و بیش از آنکه در اطراف بقعه حال و هوای سنگین آرامستان جریان داشته باشد، به بازدیدکنندگان آرامشی دلچسب منتقل می‌شود.

بقعه شیخ تنها بنای ارزشمند روستای کلین نیست و بناهای تاریخی مانند یخچال طبیعی، آستان امامزاده حسین(ع)، تپه نچیر، آستان امامزاده یحیی(ع) و انبار گندم از آثار باستانی و گردشگری است که در این‌آبادی بااصالت واقع شده است. از بنای قدیمی امامزاده یحیی(ع) فقط بقعه باقی مانده و باقی آن تخریب شده است. تپه بلند نچیر هم که در گذشته سکونتگاهی مسکونی بوده بر اثر زلزله‌ای شدید زیر و رو شده، اما هنوز هم بقایا و سردر و ستون‌های بناهای آن باقی مانده است. روستای کلین در ۳۶ کیلومتری شهرری قرار دارد.

کد خبر 620062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha