بقاع متبرکه امامزادگان متعددی در پنجمین تکه از پایتخت واقع شده است. به همین دلیل می‌توان این منطقه را یکی از قطب‌های زیارتی شهر تهران دانست که پذیرای زائران بسیاری است.

زیارت

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  اما اکنون با توجه به لزوم رعایت شعار «در خانه بمانیم تا سالم بمانیم» و پرهیز از تجمعات مردمی برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری «کرونا»، برنامه‌ها و مراسم ماه مبارک «رمضان» نیز شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. در همین راستا برنامه «زیارت از راه دور» در آستان‌های مقدس امامزادگان منطقه ۵ برگزار می‌شود. شهروندان می‌توانند از طریق فضای مجازی با آستان‌های مقدس این منطقه آشنا شوند و ایشان را زیارت کنند.

هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا، زیارتگاه‌ها، مساجد و هیئت‌ها، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را همراه با ضیافت افطار برای روزه‌داران تدارک می‌بینند. اما ۲ سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اهمیت رعایت فاصله اجتماعی، مراسم مذهبی در این ماه با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو است. «حسین دلبری»، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۵، درباره این طرح توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد: «آغاز ماه مهمانی خدا و شرایط معنوی حاکم بر جامعه، بر علاقه‌مندی مردم برای حضور در اماکن مذهبی، مساجد، بقاع متبرکه و مراسم مذهبی می‌افزاید. این درحالی است که به دلیل تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان امکان حضور در اماکن مقدس، بقاع متبرکه و مساجد و شرکت در مراسم مذهبی وجود ندارد.

امسال هم مانند سال گذشته، رعایت تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی موجب شده است تا شهروندان و زائران نتوانند در فضاهای زیارتی و آستان‌های مقدس حضور داشته باشند. به همین دلیل فضای مجازی به کمک شهروندان آمده و این امکان را برای آنها فراهم کرده است تا با معرفی آستان‌های متبرکه منطقه، از داخل خانه‌هایشان به این مکان‌ها بروند. برای همین، اکنون با توجه به تعطیل بودن بقاع متبرکه در ماه مبارک رمضان، برنامه «زیارت از راه دور» در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و استفاده بهینه از فضای مجازی در امامزاده‌های منطقه، در روزهای ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود. هم‌چنین قصد داریم این برنامه را گسترش دهیم و شهروندان در کنار آشنایی و زیارت بقاع متبرکه، در برنامه‌ها، سخنرانی‌های مذهبی، قرائت ادعیه و قرآن در محافل مجازی نیز شرکت کنند. امیدواریم با اجرای این برنامه هموطنان بتوانند با حفظ سلامتی از معنویات ماه مهمانی خدا بیشتر و بهتر بهره‌مند شوند.»

  •  توسعه گردشگری با کمک فضای مجازی

اکنون شهروندان به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا زمان بیشتری را در منزل می‌مانند. برای همین بیشترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند. معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه در ادامه به شیوه استفاده از این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: «این بهترین فرصت است که ما از فضای مجازی به‌عنوان سبک زندگی متفاوت استفاده کنیم تا ظرفیت این مسئله در توسعه گردشگری مؤثر باشد. علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند در ایام ماه مبارک رمضان به نشانی «اینستاگرام» گردشگری منطقه ۵ (gardesh.۵) مراجعه کنند. هم‌چنین اگر وضعیت کنونی شهر از رنگ قرمز خارج شود و شرایط برای حضور شهروندان در مکان‌های مذهبی ممانعتی نداشته باشد، این آمادگی را داریم که تورهای زیارتی مذهبی و بازدید از آستان‌های متبرکه منطقه را به‌صورت حضوری نیز برگزار کنیم.»

با یک کلیک به زیارت بروید

  •  آستان امامزاده علی‌ابن جعفر(ع)

آستانه مبارکه «علی‌ابن جعفر» ‌(ع) در محله «سرآسیاب» کن قرار گرفته است و از مکان‌های مهم مذهبی در غرب تهران محسوب می‌شود. امامزاده علی‌بن جعفر(ع) معروف به امامزاده جعفر(ع)، از نوادگان امام «موسی کاظم» (ع) است. این بنا از ایوان کاشیکاری، رواق سرتاسری و حرم تشکیل می‌شود. گنبد آن شلجمی شکل و حرم دارای کاشیکاری خشتی به نام چهارده معصوم(ع) و آینه‌کاری و ضریح مشبک فولادی نفیس است.

  •  آستان امامزاده شعیب(ع)

امامزاده «شعیب» (ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است. بنای این آستان از ابنیه باارزش فرهنگی‌ـ تاریخی مربوط به دوره «صفویه» محسوب می‌شود. بنای آن ۲۵‌مترمربع و یک حیاط کوچک و حوض دارد. سقف بنا، شیروانی و نمای داخلی سفیدکاری شده‌ و مزین به تمثال‌ها و شمایل‌هایی است. در سال ۱۳۸۲ ضریح قدیمی چوبی با ضریح جدید استادکاران یزدی تعویض شده‌است.

با یک کلیک به زیارت بروید

  •  آستان امامزاده سید ‌محمدرضا(ع)

این مکان متبرکه در محله «میانده» کن و در میان قبرستان عمومی قرار گرفته است. بنا۴۰ متری این آستان از سوی اهالی بازسازی شده‌است. فضای داخلی حرم از سنگ قبر مرمرین سفیدرنگ شکل گرفته است و دیوارها به نقاشی و تزیینات مزین شده‌اند.

  •  آستان امامزاده محمد(ع)

آرامگاه امامزاده «محمد» (ع) در باغ‌های اطراف کن قرار دارد. این آستان شامل بنایی قدیمی و کوچک به مساحت ۵۰‌مترمربع است؛ که از خشت و گِل و چوب ساخته شده و فاقد گنبد و گلدسته و دارای ضریحی آلومینیومی و مشبک است. چند اصله درخت چنار در محوطه بنا وجود دارد و یک قطعه باغ موقوفه متصل به بقعه است که قسمتی از درآمد آن صرف هزینه‌های روشنایی و برق آرامگاه می‌شود.

  •  آستان امامزاده کابل حسین(ع)

یکی دیگر از اماکن مذهبی منطقه کن، بقعه امامزاده «کابل حسین» (ع) است. این آستان در محله «درقاضی» یا «دارقاضی» با زیربنایی حدود ۲۰ مترمربع جنب مسجد درقاضی واقع شده است. این بقعه متبرکه ضریح ندارد و داخل آن سنگ قبر و صحن مسجد قرار دارد. هم‌چنین گلدسته‌های این آستان آجری و نوساز است.

با یک کلیک به زیارت بروید

  •  آستان امامزاده سید محمد(ره)

روستای «سولقان» در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب تهران در جاده امامزاده «داود» (ع) قرار دارد. امامزاده داود(ع) و «سنگان» از جمله روستاهای بخش کن است که بقاع متبرکه معروفی را در دل خود جای داده‌اند. در دل روستای سولقان و در میان باغ‌های زیبای میوه، آرامگاه «سیدمحمد» (ره) قرار دارد. امامزاده سیدمحمد(ره) به امامزاده «نوربخش» معروف است. «امیر سیدمحمد نوربخش» از جمله عارفان و سالکان الی‌الله بود که در سال ۷۹۵ (ه. ق) در شهر «قائن» پا به عرصه حیات گذاشت. بنای اصلی بقعه متبرکه امامزاده سیدمحمد(ره) ساده و آجری است. این بنا برای بار نخست از سوی بانو «بی‌بی کوکب اعظم کاکویی» و دیگر افراد خیّر، بازسازی و در سال ۱۳۸۲ از سوی اداره اوقاف و امور خیریه کن دوباره مرمت شده‌ است.

  •  آستان امامزاده عمادالدین(ع)

مسیر روستای سنگان از جاده امامزاده داود(ع) منشعب می‌شود. فاصله تهران تا سنگان با اتومبیل حدود ۴۰ دقیقه است. بقعه امامزاده «عمادالدین» (ع) بر فرازکوهی در روستای سنگان قرار دارد و ساختمان آرامگاه محقر و به مساحت ۳۵‌مترمربع، شامل یک اتاق و ایوان است. هم‌چنین گنبد آن مخروطی شکل و سفیدکاری شده و ضریح بقعه هم فلزی است.

  •  آستان امامزاده قاسم(ع)

این آرامگاه در قسمت غربی روستای سنگان بالا قرار دارد و پس از طی حدود ۴۰۰‌متر از جاده «مالرو» در میان دره‌ای باصفا، کنار رودخانه و صخره‌های عظیم کوهستان قرار گرفته است. بنای آن چهار گوش و سقفش شیروانی است. هم‌چنین درخت چنار قدیمی‌ای به‌عنوان شاخص قدمت بقعه در آن حوالی وجود دارد. صندوق قدیمی تخریب شده و ضریح آلومینیومی‌ جدیدی بر روی مرقد گچی امامزاده(ع) نصب شده است.

  •  آستان امامزاده عقیل(ع)

در ارتفاعات صعب‌العبور «سولقان» و در میان دره‌ای سرسبز به نام اراضی «مزرا» بقعه شریف امامزاده «عقیل» (ع) قرار گرفته است. به همین دلیل اغلب کوهنورادان، زائران این آستان هستند. این بقعه شامل بنای کوچکی شامل دو اتاق و یک ایوان است و داخل یکی از اتاق‌ها ضریح چوبی ساده‌ای قرار دارد.

  •  آستان امامزاده علاءالدین(ع)

در قسمت جنوبی روستای سنگان، بقعه متبرکه امامزاده «علاءالدین علی» (ع) در مجاورت دو قطعه باغ موقوفه قرار دارد. بنای آن شامل یک اتاق قدیمی مربع‌شکل و یک گنبد مخروطی کوتاه، قیر و گونی شده است. سازه بنا خشت و گل است. بر اساس نوشته مؤلف «جغرافیای تاریخی شمیران»، در گذشته در مقابل ورودی امامزاده(ع) ایوان عریضی با ستون‌های چوبی قطور قرار داشته که اکنون آثاری از آن باقی نمانده است.

  •  آستان امامزاده داود(ع)

جاده منتهی به آرامگاه امامزاده داود(ع) در شمال‌غرب تهران و در دره کن قرار گرفته است. این جاده از کن آغاز می‌شود و از روستای سولقان می‌گذرد و تا بقعه امامزاده داود(ع) ادامه پیدا می‌کند. این آستان، سالانه بیش از یک میلیون زائر و مهمان دارد. براساس اسناد، بنای اصلی بقعه مربوط به پیش از حکومت سلسله «صفویان» بوده است. حرم هشت‌ضلعی و سرداب از بنای قدیمی باقیمانده است.

کد خبر 595809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha