مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

مرتضی درخشان: امامزاد‌گان برای همه ما نوستالژی غریبی دارند، چه آن‌ها که به اعتقاد و ایمان دخیل می‌بندند و چه آن‌ها که صرفا به زیارتی مشرف می‌شوند. برای همه ما بارگاه امامزاد‌گان علاوه‌بر احترام همراه با خاطراتی نیز هست.

 اما برخی از بارگاه‌های امامزاد‌گان به‌مرور زمان با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند که اغلب این مشکلات به بنای این بارگاه‌ها مربوط می‌شود.

شهرداری تهران نیز بازسازی این بارگاه‌های شریف را در دستور‌کار قرار داده است.

این گزارش به بازسازی بقعه مبارکه امامزاده عبدا‌...(ع) می‌پردازد.

از امامزاد‌ه صالح(ع) و امامزاد‌ه قاسم(ع) در شمال تا حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) در جنوب، از امامزاد‌ه شعیب(ع) و امامزاد‌ه داود(ع) در غرب تا امامزاد‌ه هاشم(ع) در شرق، تهران شهر بقاع متبرکه است؛ بقاع متبرکه‌ای که این‌ روزها حج‌الفقرای بسیاری محسوب می‌شوند و البته حاجت بسیاری را روا می‌کنند. آبرو‌دارانی که سایه امنی بالای سر تهران شده‌اند و شهرمان را بیمه می‌کنند.[آشنایی با بقعه‌های ایران]

کمتر کسی در تهران است که نوارها و قفل‌ها و زنجیرها و دخیل‌‌های بسته‌شده بر ضریح بقاع امامزاد‌گان را ندیده‌باشد؛ شمع‌های آب‌شده و درخت‌های کهنسالی که مملو هستند از جای دست‌های خالی و نیازمندی که به امید حاجتی به سوی امامزاد‌گان دراز می‌شوند.
کم نیستند آن‌ها که حاجت گرفته‌اند و آن‌ها که به مراد رسیده‌اند.

حالا با گذشت سالیان طولانی، غباری از گذر زمان روی قاب این تابلوهای نفیس نیایش نشسته است؛ غباری که زدودن آن نیاز به همتی عمومی و  همکاری و حضور نهاد‌هایی نظیر شهرداری دارد. یکی از همین بقاعی که باید بیش از گذشته مورد‌توجه مسئولین قرار گیرد، امامزاده عبدا‌...(ع) در منطقه‌9 شهرداری تهران است. بقعه‌ای که به‌دلیل نسبت عزیز مدفون شده در آن با حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) سقای طفلان کربلا، برای تهرانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

توسعه آستانه امامزاد‌ه عبدا‌...(ع) در دستور‌کار شهرداری

بازسازی بقعه متبرکه امامزاد‌ه عبدا‌...(ع) که به‌دلیل گذشت زمان به تعمیر نیاز دارد و باید ترمیم شود، مورد‌توجه شهرداری منطقه قرار گرفته است.مهندس جعفری، شهردار منطقه‌9 در این خصوص به همشهری‌زندگی می‌گوید: «‌یکی از دغدغه‌های شهرداری این منطقه توسعه آستان مبارکه امامزاده عبدا‌...(ع) است که با هدف توسعه این آستان مبارکه و تبدیل شدن آن به مکانی در‌خور شأن این امامزاده در حال پیگیری است».

جعفری در ادامه می‌گوید: «‌به‌همین‌منظور و با رویکرد توسعه امامزاده عبدا‌...‌(ع) نشستی با مسئولان اوقاف و دست‌اندرکاران دفتر نوسازی و برخی مسئولان شهرداری منطقه برگزار شده است».مشکلات بسیاری در راه بازسازی این بارگاه متبرکه قرار دارد: «‌آستان مبارکه امامزاده عبدا‌...(ع) در محاصره بافت فرسوده و قدیمی قرار دارد و با توجه به این مسأله، محدودیت‌هایی بر سر راه توسعه این مکان مذهبی قرار گرفته که تنها راه مبارزه با آن اقدامی کارشناسانه و مطالعات علمی است».

در این منطقه ‌2‌بقعه متبرکه واقع شده که مستلزم توجه بیشتر در  امر بازسازی‌شان دارند: «‌بقعه متبرکه امامزاده عبدا‌...(ع) و زید‌بن ابوالفضل‌العباس‌‌(ع) حد‌فاصل خیابان شمشیری و بلوار جی در محوطه‌ای پوشیده از درخت به مساحت ‌5هزار متر‌مربع واقع شده است».
البته یک بار این منطقه در معرض خطر تخریب قرار داشت، خطری که شاید رهایی از آن یک اتفاق معجزه‌مانند بود: «‌سیل نسبتاً شدیدی سال‌84 بخش اعظمی از این منطقه را تخریب کرد و تنها وجود قنات امین‌الملک در قسمت غربی آستان، بقعه را از خطر رانش نگاه داشت».

بازسازی این بقاع متبرکه می‌تواند تاثیر فرهنگی مناسبی نیز روی منطقه داشته باشد: «‌در این بارگاه علاوه‌بر وجود کتابخانه و پارک بازی علاقه‌مندان می‌توانند از خدماتی که کانون قرآن و عترت این بارگاه به شهروندان ارایه می‌کند، استفاده کنند. علاوه براین به منظور رفاه حال بیشتر زائران، پارکنیگ اختصاصی خودرو و موتور‌سیکلت به مساحت 300‌متر در حال ساخت است و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید».

جالب است بدانید این امامزاده تا چند سال پیش چندان مورد‌توجه قرار نگرفته بود که با تلاش فراوان خادمان آن و مسئولان منطقه‌9 شهرداری با اقداماتی چون آیینه‌کاری، احداث سقاخانه، پارک و کتابخانه 300‌متری به شهروندان تهرانی معرفی و مکانی برای حضور زائران شد. در‌حال‌حاضر نیز برنامه‌ها و جلسات مختلف قرآنی برای اقشار مختلف جامعه در این امامزاده برگزار می‌شود. 

 خیابان یک‌طرفه امامزاده عبدا‌...(ع) از 10‌‌متر به 45‌متر تعریض شد و با این اقدام این امامزاده از غربت درآمد و بیش از پیش در دیدرس مردم قرار گرفت. علاوه‌بر این با خریداری خانه‌های کناری امامزاده و تخریب آن‌ها به‌زودی مسیری از پشت امامزاده عبدا‌... و امامزاده زید‌(ع) به داخل محوطه امامزاده باز می‌شود.

امامزاد‌ه عبدا... (ع) فرزند ساقی کربلا(ع)

بقعه‌ای مبارکه در منطقه‌9 تهران قرار دارد که منسوب به امامزاده عبدا‌...(ع) فرزند سقای دشت کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس‌(ع) است.  در برخی روایات آورده شده است که امامزاده عبدا‌...(ع) به همراه دو برادر خود زید و ابراهیم‌(ع) بعد از واقعه خونین کربلا به ایران و ملک ری هجرت کردند.

 هنگامی که این بزرگواران پس از طی کردن این راه پرمشقت به نزدیکی تهران رسیدند، در آن‌جا با عده‌ای به نام سواران افالقه برخورد می‌کنند. این یاغیان که آن‌ها را سواران کن نیز می‌نامیدند، بسیار ضد‌شیعه بودند و برخورد ناشایستی بر این بزرگواران روا داشته و ایشان را مورد اهانت قرار دادند، اما پس از این‌که این بزرگواران خود را از مهلکه نجات می‌دهند، به قلعه‌ای به نام جی می‌رسند.

 امامزاده عبد‌ا...‌(ع) در همین مکان به شهادت می‌رسد و از آن زمان تاکنون مزارش زیارتگاه شیفتگان خاندان عصمت و طهارت‌(ع) است. تاریخ ساخت این بقعه را می‌توان به قرن ‌7 یا 8 هجری نسبت داد که طاق اطراف آن در زمان قاجاریه بدان افزوده شده است. گفتنی است ضریح امامزاده عبدا‌...(ع) و زید(ع) پایان هر ماه غبارروبی می‌شود.

همشهری زندگی

کد خبر 93308

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز