دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

بقعه شریف امامزاده «عقیل» (ع) در ارتفاعات صعب‌العبور «سولقان» و در میان دره‌ای سرسبز به نام اراضی «مزرا»، قرار گرفته است.

 این بقعه شامل بنای کوچکی با ۲ اتاق و یک ایوان است. داخل یکی از اتاق‌ها ضریح چوبی ساده‌ای قرار دارد. نسب امامزاده عقیل(ع) به امام «زین‌العابدین» (ع) می‌رسد. این امامزاده گنبد و مناره ندارد و سقف آن به سبک خانه‌های مناطق شمالی کشور به‌صورت شیروانی با چوب و سفال ساخته شده است. در کناره‌های این بقعه، سنگ مزارهایی از سده دهم و یازدهم به چشم می‌خورد که دکتر «منوچهر ستوده» موفق شده است تا کتیبه برخی از این سنگ‌ها را بخواند و ثبت و ضبط کند. گفته می‌شود در گذشته، در جوار بنای امامزاده، استخر کوچکی وجود داشت که آب دره برای آبیاری درختان میوه و زمین‌های اطراف در آن جمع‌ می‌شد.

برای رفتن به این امامزاده باید پس از گذر از «کن» و سولقان و دوراهی امامزاده «داود» (ع) ـ «سنگان»، نرسیده به روستای سنگان به سمت راست جاده که یک مسیر فرعی با تابلوی امامزاده عقیل(ع) است، طی مسیر کرده و با پیمودن ۲ تا ۳ کیلومتر مسیر خاکی به دشت مزرا و امامزاده رسید. بقعه امامزاده عقیل(ع) بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و به سبب واقع شدن آن در مکان صعب‌العبور، تعداد زائران آن بسیار کم است و بیشترین زائران آن کوهنوردانند.

کد خبر 563534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha