پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری گفت: مرحوم کلینی حق بزرگی برعالم تشیّع وبه ویژه حوزه‌های علمیه دارد

که در واقع تاکنون قدر و منزلت این شخصیت عظیم علمی شناخته نشده است. به گزارش واحد مرکز ی خبر از شهر‌ری، رئیس دانشکده علوم حدیث در کنگره بین‌المللی بزرگداشت مقام و منزلت شیخ کلینی تصریح کرد: شیخ کلینی، خصوصیاتی دارند که این خصوصیات یا در دیگر محدثان و عالمان شیعه نیست و یا اگر هم هست در این عالم وارسته از قوّت خاصی برخودار است و از جمله این خصوصیات این است که، وی میراث‌دار مکتب اهل بیت(ع) در عصر غیبت صغرای امام عصر(عج) است.

تولیت استان مقدس حضرت عبد‌العظیم حسنی همچنین گفت: شیخ کلینی، در دوران امامت امام عسکری علیه السلام در شهرری در روستایی نزدیک این نقطه به نام کلین متولد شد و دوران زندگی او معاصر با زندگی 4 نائب خاص امام زمان(عج) بود.

وی خاطرنشان کرد: شیخ کلینی محدث بزرگی است که در عصر غیبت صغری، امکان ارتباط با امام عصر(عج) را داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ری شهری افزود: به احتمال زیاد شیخ کلینی با نواب خاص ارتباط داشت و حتی من این احتمال را به صورت جدّی می‌دهم که تألیف کتاب کافی با اشاره امام زمان(عج) بوده است.

وی همچنین گفت: تأمل دقیق در متن و محتوای این کتاب شریف کافی نشان از آن دارد که شیخ کلینی افزون بر حُسن سلیقه، ذوق و ابتکار، نیازهای فرهنگی جامعه خود را بنحوی تشخیص می‌داده است.

نویسنده کتاب حدیثی میزان الحکمة در این کنگره بین‌المللی افزود: تألیف کتاب کافی در واقع پاسخی به نیاز فرهنگی آن زمان بوده است زیرا تألیف این کتاب از سویی پاسخ به تفکّر کلامی معتزله در بغداد و از سوی دیگر واکنشی مناسب در برابر شیوع تصوف و عرفان در این دوران است و از این رو، مرحوم کلینی به صورت ویژه در کتاب کافی به این دو موضوع پرداخته است.

رئیس موسسه دارالحدیث گفت: تصحیح کتاب کافی مهم‌ترین‌ کاری بود که در این کنگره صورت پذیرفت و این کار حدود 7 سال با تلاش 12 محقق و پژوهشگر به ثمر رسید.

کنگره بین‌المللی ثقةالاسلام کلینی امروز پنجشنبه 17 اردیبهشت با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام آغاز به کار کرد.

این کنگره به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، مؤسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شده است.

همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و پایگاه اینترنتی www.abdulazim.com این مراسم را به صورت زنده پوشش می‌دهند.

شیخ ابو جعفرمحمّد بن یعقوب بن اسحق رازی معروف به «ثقة‌الاسلام کلینی» صاحب کتاب الکافی - یکی از کتب اربعه - واز مشهورترین دانشمندان و فقها و محدّثین شیعه در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری است.

کلینی که او را به لقب رازی هم می‌خوانند در روستای کلین در جنوب شهرری نزدیک حسن آباد، در زمان امام عسکری(ع) به دنیا آمد

کد خبر 80821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز