زیارت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری از گذشته تا امروز نزد مردم تهران اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد. حرم و بقعه طی دوره‌های گذشته با تغییراتی در جهت رفاه حال زائران و مسافران همراه بوده است.

عکس قدیمی ارامگاه حضرت عبدالعظیم

همشهری آنلاین - شهره کیانوش‌راد: تهرانی‌ها زیارت آرامگاه حضرت عبدالعظیم (ع) را در کنار تشرف به مکه، مشهد و عتبات عالیات بر خود واجب می‌دانستند و حتی در روزهایی که خبری از وسایل نقلیه امروزی نبود، خود را از جاهای دور و نزدیک به شهرری می‌رساندند و مهمان بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی می‌شدند. حرم و بقعه این مکان زیارتی طی دوره‌های مختلف با تغییراتی همراه بوده است. بانی ساختمان اصلی حرم و هسته مرکزی بقعه و گنبد، وزیر شیعه سلجوقی، مشهور به «مجدالملک براوستانی قمی» در قرن پنجم هجری بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بنای مقبره حضرت عبدالعظیم(ع) در دوره‌های بعد، به‌خصوص زمان ایلخانان، با تغییراتی همراه بود، در عصر تیموریان نیز اقداماتی برای بازسازی حرم انجام شد و در ۲ دوره صفویه نیز شاهد مرمت‌های گسترده‌ای بود. شاهان صفوی به دلیل شیعه بودنشان توجه ویژه‌ای به آستان مقدس داشتند. شاه‌طهماسب اول صفوی در سال ۹۴۴ هجری قمری، ایوان و رواق و شبستان غربی و شرقی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) را درست کرد و دیگر شاهان صفوی، مانند شاه‌عباس اول، عباس دوم و طهماسب دوم، موقوفاتی برای این مکان زیارتی در نظرگرفتند.

قدیمی‌ترین اثری که در بنای فعلی آستان مقدس وجود دارد سردر آجری دوران سلجوقی از آثار مجدالملک قمی مربوط به سال‌های حدود ۴۹۵ تا ۴۹۸ هجری است. از ویژگی‌های سردر دوران سلجوقی می‌توان این نتیجه را گرفت که بنای بقعه حتی قدیمی‌تر از قرن پنجم هجری است و احتمالاً می‌توان بنای فعلی را مربوط به قرن چهارم هجری دانست. سردر قدیمی و مدخل اصلی محوطه بقعه در قدیم هم، همانند امروز، از همین سمت شمال بوده است.
 احداث بازار، صحن جدید غرفه‌ها و ایوان‌های اطراف صحن مزبور و ایوان بزرگ آیینه و کفشدارهای دو طرف آن، ساختمان مدرسه امین‌السلطان در شمال شرقی صحن، باغ جیران در مغرب آستان و باغ توت در مغرب صحن بزرگ و بالاخره ساختمان بقعه و گنبد بزرگ امامزاده طاهر(ع) و تغییر اساسی در وضع آستان حضرت (ع) در دوران قاجاریه صورت گرفت.

اطلاعات فوری:

نام: بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

قدمت: قرن پنجم

نشانی: شهرری

کد خبر 797352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha