در حاشیه خیابان قزوین که از خیابان‌های شلوغ و پرهیاهوی جنوب تهران به شمار می‌آید، مرقد امامزاده «معصوم ابن عبدالله(ع)» واقع شده است.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:بنای مرقد این نواده امام باقر (ع) سادگی خاصی دارد و حیاط وسیع و پردار و درخت امامزاده محل مناسبی برای خلوت کردن و دورشدن ازهای و هوی زندگی روزمره است.

تماشای گنبد فیروزه‌ای امامزاده معصوم (ع) این خلسه و خلوت معنوی را دلنشین‌تر می‌کند، اما برای استخوان سبک کردن باید وارد این بقعه تاریخی شوید. بنای امامزاده معصوم (ع) به دستور شاه عباس صفوی به شکل بقعه درآمده، اما نوشته‌های کتیبه‌های مرمرین اطراف درب حرم از تخریب بقعه اولیه حکایت می‌کند و نشان می‌دهد بقعه امامزاده در سال١٢٤٠هجری شمسی و پس از٢بار مرمت، شکل و شمایل کنونی را به خود گرفته است.

اثر استاد نوید

آینه کاری حرم امامزاده معصوم (ع) اثر مرحوم«محمدرضا نوید» آینه کار هنرمند و پرآوازه کشور است که اواخر بهمن سال ١٣٩٩ به رحمت خدا رفته است. سبک آینه کاری‌های این امامزاده مانند دیگر آثار استاد فقید، پر از حاشیه و مقرنس و گره‌کشی و رسمی‌بندی است و در لابه‌لای آینه‌ها خطوط قرآنی گوشه کنار حرم جلوه‌گری می‌کنند.

تحویل سال کجا بریم؟ | میهمانی بی‌ریا در آستان امامزاده معصوم (ع)

حجت الاسلام رضوی درباره سرگذشت این میهمان عزیز ایرانیان می‌گوید : «صاحب این مرقد که نزد مردم از ارج و قرب بالایی برخوردار است، معصوم فرزند عبدالله و از نواده‌های امام محمد باقر (ع‌) است که در سال ۲۰۳ قمری، همراه حضرت امام‌رضا (ع‌) و ۴۳۰ نفر دیگر به دستور هارون از بغداد اخراج و وارد ایران شدند. حضرت معصومه‌ (ع)، امامزاده معصوم (ع) ‌، حضرت شاه چراغ (ع) ‌، آقا علی عباس (ع) و بسیاری از همراهان امام هشتم (ع) با دسیسه حاکمان وقت شهید شدند. »

تحویل سال کجا بریم؟ | میهمانی بی‌ریا در آستان امامزاده معصوم (ع)

بعضی از مقبره‌های قدیمی حیاط امامزاده معصوم (ع) به رجال و نظامیان بلندپایه قاجاری تعلق دارد و از عزت این امامزاده در عهد قاجاریه حکایت می‌کند. بقعه امامزاده معصوم (ع) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 664824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha