همشهری آنلاین: سازمان دیده بان حقوق بشر و پزشکان بدون مرز با صدور بیانیه مشترک٬ محاصره مردم یمن را از ابتدای حمله ائتلاف سعودی علیه این کشور٬ فاجعه انسانی و جنایت جنگی دانستند.

 سازمان های بین المللی: محاصره یمن توسط عربستان جنایت جنگی است

به گزارش شبکه تلویزیونی نبأ، این بیانیه تاکید کرد: این محاصره با قطع کردن راه های دریایی و هوایی مانع رسیدن کالاها و کمک ها به مردم یمن می‌شود و این محاصره بر غیرنظامیان یمن که از بحران های سختی رنج می‌برند، به شدت تاثیر منفی گذاشته است و در واقع ائتلاف سعودی از گرسنگی دادن به مردم به عنوان یک شیوه جنگی سود می‌جوید.

سازمان پزشکان بدون مرز تاکید کرد: محدودیت‌های اعمال شده بر سر راه واردات کالاها٬ بر وضعیت بهداشت و درمان در یمن به شدت تاثیر منفی گذاشته است و توان این کشور را در تهیه داروهای نجات بخش در مراکز بهداشتی ٬به شدت کاهش داده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز چندی پیش خاطرنشان کرد: ائتلاف عربی با هدف قرار دادن زیرساخت‌های اقتصادی و حیاتی در یمن ٬قوانین بین‌الملل را در نقض کرده است.

این سازمان افزود: ریاض با اعمال محاصره دریایی، زمینی و هوایی یمن ٬در واقع خبرنگاران و اتباع خارجی و کارکنان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر را در محاصره قرار داده است.

در همین رابطه مجله بولیتیکو آمریکا نوشت: نیروهای متجاوز مانع رسیدن خبرنگاران به یمن به منظور مستندسازی حملات هوایی شده اند. برخی از روزنامه نگاران توضیح دادند که به طور قاچاق با کشتی از سواحل آفریقا توانسته اند خود را به یمن برسانند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه سال 1394 با تشکیل ائتلافی با حمایت دولت آمریکا، تجاوز هوایی و محاصره علیه مردم یمن را به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت این کشور آغاز کرد .

این تجاوز نتیجه‌ای جز کشتار بی رحمانه حدود هفت هزار زن و کودک و شهروند یمنی و زخمی شدن دهها هزار و آواره شدن صدها هزار نفر دیگر نداشته است . در اثر این حملات بیش از 80 درصد از تاسیسات خدماتی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌ها، انبارهای دارو و غذا، مدارس و منازل مردم یمن ویران شده و مردم این کشور در پی محاصره هوایی، زمینی و دریایی در شرایط بحرانی به سر می برند.

رژیم عربستان سعودی از سوی سازمان ملل به کشتار عمدی 60 درصد کودکان یمنی و بمباران موسسات غیرنظامی و شهری متهم شد.

پس از گذشت حدود یک سال و نیم از این جنگ تاکنون نه تنها هیچ یک از اهداف سعودی ها محقق نشده است بلکه رژیم سعودی که حضور انصارالله در یمن را هم نمی پذیرفت ٬ با اصرار و پافشاری  خود بر سرمیز مذاکره صلح با انصارالله نشست.

کد خبر 342326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha