دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

حمید هامون: احتمالاً برای این‌که به او لقب «پدر انیمیشن‌های دوست‌داشتنی» بدهیم، هنوز خیلی جوان است! درست است که ۵۰سالش شده، اما هنوز برای این لقب جوان است و شاید بشود به او لقب «ارباب انیمیشن‌ها» یا «مرد انیمیشن‌های دنباله‌دار» داد!

دوچرخه شماره ۸۳۹

«اَندرو اِستَنتون»، نويسنده، فيلم‌ساز و انيميشن‌ساز آمريكايي، خالق بسياري از آثار ماندگار استوديوي «پيكسار» است كه دوستشان داريم؛ او نويسنده‌ي انيميشن‌هاي بسياري از جمله «داستان اسباب‌بازي»، «زندگي يك حشره»، «داستان اسباب‌بازي 2»، «كارخانه‌ي هيولاها»، «در جست‌و‌جوي نمو»، «وال-اي»، «بورن-اي»، «داستان اسباب‌بازي 3» است.

هرچند كه او خالق داستان‌هاي بسياري از انيميشن‌هاي دنباله‌دار است، اما «در جست‌و‌جوي نمو» و «در جست‌و‌جوي دوري»، تنها آثار دنباله‌دار او در مقام كارگردان هستند و او انيميشن بلندي در ادامه‌ي «زندگي يك حشره» و «وال-اي» نساخت.

استنتون در اواخر دهه‌ي هشتاد ميلادي به‌عنوان يكي از فارغ‌التحصيلان «كال‌آرت» (مؤسسه‌ي هنرهاي كاليفرنيا) زير نظر «جان كريسفالوسي» (انيماتور و طراح كتاب‌هاي كميك) وارد دنياي انيميشن شد و 13 قسمت از مجموعه‌ي انيميشن 103 قسمتي «ماجراهاي جديد موش قدرتمند» را نوشت.

او كه حالا يكي از اعضاي اصلي «تيم ارشد خلاق پيكسار» است، سال 1995 ميلادي با نگارش داستان شگفت‌انگيز و جذاب انيميشن «داستان اسباب‌بازي» وارد اين استوديو شد و مسير اصلي زندگي‌اش را پيدا كرد.

او علاوه بر كارگرداني و نويسندگي در اين استوديو، در تهيه و توليد بسياري از انيميشن‌هاي محبوب اين استوديو از جمله «رَتَتويي»، «بالا»، «دلير»، «دانشگاه هيولاها»، «درون، بيرون» و «دايناسور خوب» حضور داشته است.

اندرو استنتون به گويندگي انيميشن هم علاقه دارد و در بسياري از آثار خودش يا آثار استوديوي پيكسار، صداي شخصيت‌هاي اصلي يا فرعي انيميشن‌ها را اجرا كرده كه از اين ميان مي‌توان به صداي «امپراطور زورگ» در «داستان اسباب‌بازي2» و «فرد» در «ماشين‌ها» اشاره كرد.

او كه زندگي‌اش به‌طور كامل با دنياي انيميشن‌ها گره خورده تا حالا شش‌بار نامزد جايزه‌ي اسكار بوده كه دوبار در سال‌هاي 2003 و 2009 ميلادي براي انيميشن‌هاي «در جست‌و‌جوي نمو» و «وال-اي» اين جايزه‌ را دريافت كرده است و حالا منتظر سومين جايزه‌ي اسكار به‌خاطر «در جست‌و‌جوي دوري» است كه زياد هم دور از انتظار به‌نظر نمي‌رسد.

استنتون اين‌روزها و پس از نمايش عمومي انيميشن تازه‌اش، درگير نگارش داستان و پيش‌توليد «داستان اسباب‌بازي 4» است و اعلام كرده در چهارمين قسمت اين مجموعه كه سال 2018 ميلادي اكران خواهد شد، «وودي» و «باز»، ماجراهاي عجيب و هيجان‌انگيزي را در جست‌و‌جوي «بو پيپ» گمشده (عروسك دختر چوپان در قسمت اول و دوم داستان اسباب‌بازي) پشت سر خواهند گذاشت.

 

دوچرخه شماره ۸۳۹

دوچرخه شماره ۸۳۹

دوچرخه شماره ۸۳۹

دوچرخه شماره ۸۳۹

کد خبر 341449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha