همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر نمایندگی تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران درحال تعدیل واصلاح نظام، قوانین و مقررات تجاری خود بر اساس استانداردهای سازمان جهانی تجارت است

به گزارش ایرنا، دکتر" اسفندیار امیدبخش" روز سه‌شنبه در همایش تخصصی "دسترسی به بازار محصولات صنعتی" در تهران ضمن اظهار این مطلب ، هدف از این اقدام را حضور رقابتی در بازارهای جهانی با هدف تحقق گسترش صادرات غیرنفتی کشور، عنوان کرد.

وی نگاه ایران به سازمان جهانی تجارت را نگاهی ابزاری عنوان کرد و افزود: درصدد استفاده از این ابزار برای حضور رقابتی در بازارهای جهانی و توسعه صادرات غیرنفتی کشور هستیم و قوانین و مقررات در این راستا در حال نهادینه شدن است.

این مقام مسئول در ادامه هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی را آماده‌سازی، بسترسازی و نهادینه کردن این فعالیت‌ها در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و افزود : در مرحله نخست مذاکرات الحاق اثر مشخص و مستقیمی روی سیاست‌گذاری و مجموعه اقدام‌هایی که دستگاه‌های دولتی باید دنبال کنند، خواهد داشت.

امیدبخش سپس تصریح کرد،قوانین و مقررات تجاری ایران که براساس استاندارد - های سازمان جهانی تجارت در حال تعدیل و اصلاح است و با مصوبه مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل می‌شوند.

به گفته وی،موافقتنامه‌های تعرفه ترجیحی که ایران با برخی از کشورها از جمله پاکستان، ونزوئلا و تونس امضا کرده ، منطبق با روح موافقتنامه‌های سازمان جهانی تجارت است.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد ، مجلس با تصویب این موافقتنامه‌ها،در واقع این مفاد را به قوانین داخلی کشور تبدیل کرده است و ما به یک گام به سوی پیوستن به سازمان جهانی تجارت برداشته‌ایم.

امیدبخش با بیان اینکه پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت هیچ پیامد منفی برای کلیت نظام ندارد ، افزود: لذا باید بتدریج قوانین موردنیاز خود را اصلاح کنیم که این کار را پیش از پذیرش تعهدات سازمان جهانی تجارت در حال انجام هستیم.

وی با تاکید بر اینکه موقعیت سازمان جهانی تجارت را در کشور باید حتی الامکان غیر سیاسی کرد، افزود: اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی [خصوصی‌سازی] فضایی مناسب در کشور برای حضور رقابتی ایران در بازارهای جهانی و حضور رقابتی دیگران در بازارهای ایران به وجود می‌آورد.

در این همایش سپس "ژان پیر لپلم" از سازمان جهانی تجارت به طرح موارد فنی دسترسی به بازار محصولات صنعتی از جمله عوامل اصلی و تعاریف اصلی، فرمول کاهش تعرفه و موضوع‌های مربوط به فرمول، موانع غیرتعرفه‌ای و انعطاف - پذیری برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کم توسعه یافته پرداخت.

در این همایش کارشناسان و نمایندگانی از بخش صنعت و تجارت کشور برای آشنایی با مفاد دسترسی به بازارهای صنعتی حضور داشتند و در حین سخنرانی نماینده سازمان جهانی تجارت پرسش‌های خود را مطرح می‌کردند.

این همایش دو روزه را دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری ایران با همکاری سازمان جهانی تجارت برگزار کرده است.

کد خبر 34110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز