گروه شهری: صدور پروانه ساختمانی در تهران، طی 6ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته، به لحاظ متراژ 91.1 درصد، به لحاظ تعداد واحد مسکونی 89.1 و نیز تعداد پروانه صادره 74.4 درصد افزایش یافته است.

مدیر کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در این باره به همشهری گفت: در6 ماهه نخست سال گذشته، تعداد 7 هزار و 860 فقره پروانه صادرشد و این رقم در 6 ماهه نخست امسال به 13 هزار و 708 فقره رسیده است و مقایسه بین این دو، 74.4 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

فرزان شیروان بیگی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی طی 6 ماه نخست سال گذشته افزود: تعداد واحدهای مسکونی حاصل از صدور پروانه در نیمه نخست سال قبل 46 هزار و 26 واحد بوده که این رقم در 6 ماهه نخست امسال به 87 هزار و 27 واحد رسیده و حاکی از افزایش 89.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متراژ صدور پروانه نیز از 6 میلیون و 969 هزار و 313 متر مربع مربوط به 6 ماهه نخست سال گذشته، به 13 میلیون و 326 هزار و 314 متر مربع رسیده است و مقایسه بین این دو، افزایشی معادل 91.1 درصد را نشان می‌دهد.

شیروان بیگی اگرچه پیش‌بینی کرد که این روند در ماه‌های آینده تا حدی کندتر شود ولی گفت: آهنگ رشد صدور پروانه ساختمانی در تهران همچنان با شتابی بیش از سال گذشته تداوم خواهدیافت و از حد متوسط 50 درصد کمتر نخواهدشد.

مدیر کل تدوین ضوابط و نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران همچنین گفت: برخلاف برخی تصورات، افزایش صدور پروانه این بار مربوط به منطقه یک(شمال) نبوده بلکه به ترتیب مربوط به مناطق4، 5 (به‌دلیل وسعت آنها) 14، 8، 18، 10، 15 و 17 است و مناطق دیگر نیز در مرحله بعد از آنها قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، منطقه یک به لحاظ متراژ صدور پروانه رتبه دوم ولی به لحاظ تعداد پروانه صادره و تعداد واحد مسکونی حاصل از آن، رتبه یازدهم را دارد و علت آن نیز بالابودن متراژ واحدهای مسکونی و مشاعات است.

شیروان بیگی افزود: جالب اینکه منطقه 20، در این مدت به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی حاصل از صدور پروانه ساختمانی در رتبه دهم و قبل از منطقه یک قراردارد.

وی در عین حال پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه قانون‌گذار در قانون بودجه سال 86 تراکم و تعداد طبقات قابل ساخت در اراضی بایر را مشابه و به میزان ساختمان‌های موجود  بافت فرسوده در نظر گرفته است، پیش‌بینی می‌شود، درخواست صدور پروانه برای این گونه اراضی نسبت به سال قبل به مراتب افزایش یابد و این امر می‌تواند در افزایش تولید مسکن و رونق ساخت و ساز مؤثر باشد.

وی افزود: افزایش تراکم و تعداد طبقات، به‌طور معمول کاهش قیمت تمام شده هر متر بنای مفید را در پی دارد و از این‌رو حتی کاهش قیمت مسکن دور از انتظار نیست.

کد خبر 34066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز