معاون مهندسی و امور بین‌الملل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: آیین نامه جدید خدمات اینترنت و ‪ICP‬ها در کشور تدوین شده و از آبان ماه لازم الاجرا است.

"سعید مهدیون" در گفت و گو با ایرنا افزود: این آیین نامه این هفته ابلاغ می‌شود اما به دلیل دریافت تقاضای شرکت ها، تا آبان ماه، لازم الاجرا نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه جدید ساختار خدمات اینترنت در کشور سه سطحی دیده شده که دسته اول شامل تامین‌کنندگان پهنای باند اینترنت هستند که توسط مخابرات و طبق ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.

وی اظهار داشت: لایه بعدی توزیع‌کنندگان پهنای باند اینترنت هستند که این دسته موظفند پهنای باند اینترنت را در هر استان تحویل و در همان استان توزیع کرده و آن را به ‪ISP‬ها عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه، لایه سوم عرضه‌کنندگان پهنای باند اینترنتی هستند که همان ‪ ISP‬می‌باشند، افزود: بر طبق این آیین نامه جدید، ‪ICP‬ها می توانند همچنین خود را در سطح دوم یعنی توزیع‌کنندگان پهنای باند اینترنتی قرار دهند.

معاون مهندسی و امور بین‌الملل سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی افزود: اما قرار گرفتن شرکت‌هایی که قبلا با عنوان ‪ ICP‬فعالیت می‌کردند در لایه دوم بر اساس شرطی است که باید این مراکز به حدی دارای توان باشند که بتوانند در یک استان دارای چندین شعبه باشند و در واقع بتوانند یک استان را تحت پوشش قرار دهند.

مهدیون با اشاره به مقررات قبلی ‪ICP‬ها تصریح کرد: این شرکت‌ها در آیین نامه قبلی باید در یک نقطه فعالیت کرده و نمی‌توانستند در نقاط مختلف شعبه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این مراکز باید "به نوعی" یک شبکه دیتای استانی راه اندازی کنند، خاطرنشان کرد:تمام ‪ISP‬ها موظف به دریافت پهنای باند از این مراکز بوده و این مراکز نیز موظف به ارایه سرویس به تمام ‪ISP‬ها هستند.

مهدیون اظهار امیدواری کرد که در آینده با رشد این لایه (توزیع کنندگان پهنای باند اینترنتی) بتوانیم سایر سرویس‌های مخابراتی و اینترنتی را توسط این لایه عرضه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدید یک ‪ ICP‬محدود به فعالیت صرفا در یک استان نیست بلکه می‌تواند بر اساس شرایط موجود در این آیین نامه کار عرضه (‪ (ISP‬را نیز انجام دهند و ‪ISP‬ها نیز اگر توان بالایی داشته باشند می می‌توانند با دریافت مجوز به کار توزیع پهنای باند اینترنتی (‪(ICP‬ بپردازند.

به گفته معاون مهندسی و امور بین‌الملل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حدود آذر ماه سال ‪ ۸۰‬بر اساس ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی، تامین اینترنت برای عموم در انحصار دولت بود اما در آن هنگام مخابرات توان ارایه سرویس را نداشت که به همین سبب پیمانکارهایی را به نام ‪ ICP‬موظف به توزیع پهنای باند اینترنتی کرده بود.

مهدیون اظهار داشت: تا اینکه در سال گذشته شرکت مخابرات و در واقع شرکت‌های زیر مجموعه مخابرات، اعلام کرد که می‌تواند خود به ارایه سرویس بپردازد، و با توجه به اینکه ترافیک داخلی قابل ملاحظه می‌شد وجود دیش‌های مختلف صرفه اقتصادی نداشت.

به گفته وی، در آیین نامه قبلی ‪ICP‬ها، عنوان تامین‌کنندگان اینترنت ذکر شده بود اما این شرکت‌ها به تدریج کار توزیع پهنای باند را نیز انجام می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه هزار ‪ ISP‬و ‪ ICP ،۳۸‬در کشور وجود دارد، یادآور شد: ساختار زنجیره اینترنت در دنیا دو سطحی است که شامل تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پهنای باند اینترنتی هستند.

کد خبر 3388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز