گروه اقتصادی: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی به دولت هزینه راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت را 15 هزار میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن را 3 سال اعلام کرد.

به گزارش همشهری، در صورت تصویب طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیأت دولت، مبلغ 15 هزار میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت مخابرات ایران در سال‌های 86، 87 و 88 برای طراحی و اجرای شبکه ملی اینترنت، مشاوره و نظارت و تأمین اجزای جانبی، امنیت، مدیریت و کاربرد فناوری اطلاعات در کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد.

طرح «شبکه ملی اینترنت» در تاریخ 21 اسفندماه سال 84 در اولین جلسه شورای عالی اطلاعات کشور به عنوان زیرساخت اصلی و حیاتی توسعه فناوری اطلاعات بخصوص اجرایی نمودن دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، و آموزش الکترونیکی در کشور به تصویب رسید.

در همین زمینه، بر اساس طرحی که اخیراً وزارت ارتباطات به هیئت دولت فرستاده است، مدت زمان 3 ساله برای راه‌اندازی اینترنت ملی پیش‌بینی شده است.

وزارت ارتباطات، اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت را 15 هزار میلیارد ریال برآورد کرده است که 600 میلیارد ریال برای توسعه هسته پرسرعت در شبکه ملی اینترنت، 600 میلیارد ریال برای تکمیل خریدهای طرح توسعه Core و Edge شرکت فناوری اطلاعات، 1800 میلیارد ریال برای بستر فیبر نوری برای ارتباطات سراسر کشور به میزان 30 هزار کیلومتر، و 600 میلیارد ریال نیز برای توسعه شبکه‌های شهری در 30 مرکز استان اختصاص خواهد یافت.

وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه‌های شهری در 336 مرکز شهرستان و 680 شهر توسط شرکت‌های مخابرات استان‌ها 2940 میلیارد ریال بودجه پیشنهاد داده است.

همچنین، 300 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه‌های دسترسی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها، 600 میلیارد ریال برای تقویت ارتباطات بین‌الملل، 1050 میلیارد ریال برای راه‌اندازی 3 مرکز داده در سطح ملی در تهران و دو شهر دیگر، 1200 میلیارد ریال برای راه‌اندازی 8 مرکز داده سطح منطقه‌ای، و 1500 میلیارد ریال برای راه‌اندازی 30 مرکز محاسباتی استانی پیشنهاد شده است.

کد خبر 21740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز