سپیده سمایی: تعرفه اینترنت بیش از 30 درصد کاهش یافت و برای اجرا به شرکت مخابرات ابلاغ شد.

این خبر مسلماً یکی از بهترین خبرهایی‌است که ممکن است یک کاربر اینترنت بشنود.

این خبر خوش را چندی پیش محمود خسروی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد.

خسروی با اشاره به اینکه قرار بوده  از ابتدای امسال تعرفه اینترنت درمناطق محروم و دانشگاه‌ها 20تا 25 درصد کاهش یابد که این تخفیف اعمال نشده، اظهار داشت: کمیسیون تنظیم مقررات تاکید کرد تا اول مرداد، این تخفیف محاسبه و پس از آن بر اساس تعرفه جدید اقدام شود.

به گفته این مقام مسئول طرح کاهش تعرفه اینترنت در فصلهای مختلف لینک بین شهری،شهری و دسترسی به شبکه انتقال داده،‌ تا 50 درصد کاهش یافته و در مجموع سرفصل‌های مختلف این کاهش بیش از 30درصد است و این کاهش تعرفه که در هفته آخر تیر تصویب شده  از اول مرداد لازم الاجراست و برای اجرا به شرکت مخابرات ابلاغ شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین اظهار داشت: اعمال تعرفه جدید اینترنت پس از ابلاغ این مصوبه به همه شرکت‌‏های اینترنتی، الزامی است و این شرکت‌ها موظفند تعرفه اینترنت را در فصلهای مختلف لینک بین شهری،شهری و دسترسی به شبکه انتقال داده،30 درصد کاهش دهند.

دل خوش مدار!

خوب اگر تا اینجای گزارش خیلی خوش به‌حالتان شده و منتظرید که از این به بعد با یک کاهش قیمت اساسی در قیمت اینترنت رو به رو شوید، متاسفانه باید کمی‌تا قسمتی نا‌امیدتان کنیم: « برخی شرکت‌های ISP قبل از کاهش تعرفه‌های پهنای باند از طرف مخابرات به کاهش قیمت کارت‌های خود اقدام کردند، بنابراین کاهش 30 درصدی که در روزهای اخیر اعمال شده چندان محسوس نخواهد بود. »

این را علیرضا پورمددی یکی از اعضای انجمن شرکت‌های اینترنتی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید.

وی با اشاره به این که در یک سال گذشته شاهد حدود 50 تا 60 درصد کاهش قیمت در کارت‌های اینترنت بودیم، می‌گوید: در این مدت وضعیت قیمت کارت‌های اینترنت دچار نوسان چشم‌گیری شد به‌طوری که شرکت‌های فعال در این حوزه و ارائه‌دهندگان این سرویس دچار ضرر و زیان مالی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در بازار کارت‌های اینترنتی نابسامانی شدیدی را شاهد هستیم، تصریح کرد: قیمت کارت‌های اینترنت به دلیل کاهش تعرفه‌ها کاهش یافت اما متاسفانه به دلیل نبودن تعرفه و ملاکی برای تعیین قیمت کف کارت‌ها، شاهد کاهش قیمت شدید کارت‌ها توسط برخی شرکت‌ها برای به دست آوردن بازار بودیم به طوریکه آنها برای به دست آوردن بازار به فروش کارت‌های خود کمتر از قیمت تمام شده اقدام کردند که این موضوع برای دیگر شرکت‌ها تبعات بدی به همراه خواهد داشت.

اظهارات پورمددی در حالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل وجود مسائل رقابتی، شرکت‌های اینترنتی با کاهش قیمت کارت‌ها، سرویس را همراه با کیفیت پایین ارائه می‌دهند، در صورتی که با این روش شرکت‌هایی که سرویس خود را با قیمت بالاتر و کیفیت بهتری ارائه می‌دهند، ضربه خواهند خورد بنابراین باید متولی مشخصی وجود داشته باشد که کف قیمت کارت‌ها را در این حوزه مشخص کند.

یکی از این کارشناسان در این زمینه می‌گوید: انجمن شرکت‌های اینترنتی باید بازوی اجرایی قوی داشته باشد تا با شرکت‌هایی که به فروش کارت‌های خود به زیر قیمت در بازار اقدام می‌کنند، برخورد کرده و از آنها بخواهد تا سرویسی با کیفیت مناسب و قیمت متعادل ارائه دهند.

پهنای باند 20 درصد ماجراست

سازمان تنظیم مقررات و مخابرات هزینه پهنای باند را 30 درصد کاهش می‌دهند و توقع دارند که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی همین مقدار کاهش را در قیمت اینترنت داشته باشند، در حالی‌که پهنای باند حدود 20 درصد از هزینه ما را تشکیل می‌دهد.

محمود‌رضا خادمی‌عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب، می‌افزاید: نیروی انسانی، هزینه جا و مکان، آب و برق و سایر انرژی‌های مصرفی، بازاریابی، بسترهای مخابراتی و... همه و همه از موارد تشکیل دهنده هزینه شرکت‌های اینترنتی هستند و هنگامی‌که هزینه پهنای باند تا 30 درصد کاهش می‌یابد شما می‌توانید حداکثر توقع 2 تا 3 درصد کاهش در قیمت تمام‌شده اینترنت را داشته باشید.

مهندس خادمی‌با انتقاد از قیمت بالای پهنای باند در ایران در مقایسه با قیمت جهانی آن می‌افزاید: حتی با تخفیفی که در آخرین مرحله از سوی سازمان تنظیم مقررات اعمال شده است، هنوز هم قیمت پهنای باند در کشور ما 3 برابر قیمت جهانی آن است.

وی این مسئله را ناشی از انحصار دولتی پهنای باند می‌داند و در اثبات این ادعا به همشهری می‌گوید: اگر به جای اینکه تنها شرکت مخابرات مجاز به وارد کردن پهنای باند باشد، چندین شرکت خصوصی مجوز این کار را داشته باشند، بر اثر رقابت این شرکت‌ها، قیمت هم به قیمت جهانی و واقعی می‌رسد.

اما راهکار ارزان شدن قیمت اینترنت برای کاربران نهایی چیست؟ مهندس خادمی‌این سوال را اینگونه پاسخ می‌دهد: شرکت‌های اینترنتی مانند بقیه صنوف در کشور باید 25 درصد سود سالانه خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند در حالی که در تمام دنیا شرکت‌های اینترنتی در اوایل کارشان از پرداخت مالیات معاف هستند و پس از آن هم از تخفیف‌های خوبی بهره‌مند می‌شوند.

به اعتقاد این کارشناس اگر دولت می‌خواهد اینترنت را ارزان کند یکی از راهکارهایش این است که شرکت‌های اینترنتی را از چنین تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند کند.

هزینه بالای بسترهای مخابراتی از دیگر مواردی است که این کارشناس به آنها اشاره می‌کند: بسترهای مخابراتی ما هم در انحصار دولت است و به همین دلیل ما باید هزینه بالایی برای این بسترهای مخابراتی بپردازیم و از آنجاییکه حدود 15 درصد هزینه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی را همین بسترها تشکیل می‌دهند، دولت نمی‌تواند شعار ارزان کردن اینترنت را بدهد و با تحمیل تمام این هزینه‌ها و همچنین هزینه‌های دیگری چون عوارض 6 درصدی به شرکت‌ها انتظار داشته باشد که در عمل اینترنت در این کشور ارزان شود.

اظهارات خادمی‌درحالی است که به تازگی لطف‌الله سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بررسی درخواست انجمن شرکت‌های اینترنتی در جهت بررسی مشکلات مربوط به شرکت‌های کوچک اینترنتی خبر داده است.

به گفته سبوحی درخواست انجمن شرکت‌های اینترنتی در جهت بررسی مشکلات مربوط به شرکت‌های کوچک اینترنتی که از پهنای باند کمتری استفاده می‌کنند به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شده و سازمان در حال بررسی این موضوع است.

در جدول پهنای باند سازمان تنظیم مقررات قیمت‌ها به‌گونه‌ای مشخص شده که شرکت‌های بزرگ که از پهنای باند بالا استفاده می‌کنند از کاهش قیمت بیشتری ‌برخوردار می‌شوند اما شرکت‌های کوچک ISP که پهنای باند کمتری خریداری می‌کنند از تخفیف کمتری برخوردارند که این موضوع به ضرر این شرکت‌هاست.

این مسئله باعث شده تا موضوع اصلاح جدول پهنای باند اینترنت از سوی انجمن شرکت‌های اینترنتی درخواست شود.

در هر حال امیدواریم این تمهیدات در نهایت به نفع کاربران اینترنت تمام شود و با کاهش هزینه و افزایش کیفیت، آمار کاربران اینترنت ایران به حد قابل قبولی برسد.

کد خبر 32110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز