جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

عمید نمازیخواه: گزارش عملکرد کلی وزارتخانه‌ها در دو سال اخیر از شهریور 1384 تا شهریور1386 منتشر شد.

گزارشی که در حوزه آی‌تی، اگر نگاهی گذرا به ارقام آن بیندازید، مطمئناً احساس می‌کنید در کشوری هستید که در فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطات در سطح بهترین کشورهای دنیاست، در حالی که آمار اعلام شده از طرف سازمان‌های معتبر آماری چیز دیگری می‌گوید.

اگرچه برخی از آمارها در این گزارش، مبهم‌اند و شرح کاملی ندارند (به عنوان مثال در بخش فناوری اطلاعات قید شده «رشد 93 درصدی روستاهای متصل به اینترنت» و مشخص نشده است که این رشد 93 درصدی در چه تعداد روستا رخ داده است و مثلا اگر 20 روستای کشور قادر به استفاده از اینترنت باشند و پس از 2 سال 40 روستا این امکان را بیابند، رشد ما در این 2 سال 100 درصد می‌شود)، اما به هر حال می‌توان چشم‌اندازی کلی از تلاش مسئولان دولتی در این حوزه را در طول 2 سال گذشته ترسیم کرد.

بر همین قیاس، اگر کشور ما در افزایش ضریب نفوذ (با وجود مسائلی مانند محدودیت سرعت و مشکلات فیلترینگ و...) صددرصد پیشرفت داشته باشد( در حالی که این رقم با آمار جهانی ضریب نفوذ در دنیا مطابقت ندارد.) از 5/11 درصد به 23 درصد می‌رسد، درحالی است که در فهرست جهانی، ضریب نفوذ اینترنت، حتی در کشور آرژانتین با جمعیت 38 میلیون نفری 34 درصد است.

طبق گزارش عملکرد دوساله دولت، در بخش فناوری اطلاعات، در 2 سال گذشته، ظرفیت اینترنت کشور، 142 درصد، ضریب نفوذ کاربران اینترنت، 100 درصد و روستاهای متصل به اینترنت 93 درصد رشد داشته‌است.

از موفقیت‌های دیگر این بخش، اتصال 271دانشگاه به اینترنت از طریق فیبرنوری، ارتباط دهی به 2570 شعبه بانک‌های کشور از طریق فیبر نوری و تدوین و اجرای پروژه‌ اتصال مدارس آموزش و پرورش کشور به شبکه ملی اینترنت عنوان شده است.

گزارش عملکرد 2‌ساله با ارقام ذکر شده در حالی منتشر می‌شود که رئیس کمیته مخابرات مجلس در گفتگو با همشهری، تصریح می‌کند مجلس از روند کند و بی‌فروغ وزارت ICT خشنود نیست و با ارائه چندین طرح به دنبال تسهیل امور ارتباطی و به ویژه بهبود وضعیت اینترنت در ایران است.

رمضانعلی صادق زاده می‌افزاید: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در دولت‌های گذشته در زمینه فناوری اطلاعات در کشور انجام شده است، مدیریت بهره‌برداری با بهره‌وری بالا را در دولت فعلی می‌طلبد و اگر این مدیریت اعمال نشود سرمایه‌گذاری‌های کلان گذشته با توجه به شتاب و رشد فناوری در زمینه IT و ICT که باید به روز از آن بهره‌برداری کرد هیچ سودی را در پی نخواهد داشت.

برآوردها حاکی است در حال حاضر حدود 90 درصد از کاربران اینترنت در ایران از سیستم معمولی اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن یا همان شماره‌گیری (Dial Up) استفاده می‌کنند که سرعت آن رسماً حدود 50 کیلوبیت در ثانیه است.

این درحالی است که مردم اغلب کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیای دور و آمریکا از اینترنتی بین 512 کیلوبیت تا یک الی 3 مگابیت در ثانیه استفاده می‌کنند و به این ترتیب سرعت اینترنت در ایران بین 10 تا 60 برابر کمتر از کشورهای آسیای دور، اروپا و آمریکاست.

همچنین ضریب نفوذ رایانه‌های شخصی در ایران از کشورهای پیشرفته آسیا بسیار کمتر است. به گفته علی اکبر کرم بیگی، مدیر روابط عمومی‌شرکت فناوری اطلاعات (دیتا)، ایران با بیش از 70 میلیون جمعیت تنها 12 میلیون کاربر اینترنت دارد و می‌توان گفت که ضریب نفوذ اینترنت در کشور 1/16 درصد است که این درصد در مقابل جامعه جوان ما بسیار کم است.

اما در بخش مخابرات، در گزارش عملکرد دولت، موارد زیر به چشم می‌خورد: دایر کردن 4078248 شماره که بیش از پیش‌بینی برنامه بوده است (101 درصد افزایش)، دایر کردن 8617565 شماره تلفن همراه بخش دولتی که دو برابر پیش‌بینی برنامه بوده است، دایر کردن 200000 شماره تلفن همراه بخش خصوصی (ایرانسل) و دایر کردن 932000 شماره تلفن همراه تالیا که 37 درصد برنامه بوده است.

بر اساس این گزارش افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه (رشد 236 درصدی)، کاهش متوسط انتظار برای دریافت تلفن همراه (106 درصد) از دیگر توفیقات این بخش بوده است و در این مدت روستاهای دارای ارتباط مخابراتی به 6117 رسیده که رشد 128 درصدی را نشان می‌دهد و ایجاد دفاتر ICT روستایی و باجه‌های تلفن همگانی از دیگر دستاوردهای 2 ساله دولت ذکر شده است.

دکتر معتمدی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به این سوال همشهری که آیا ارقام ذکر شده نشان‌دهنده پیشرفت شبکه تلفن همراه ماست، می‌گوید: حدود 6-7 میلیون خط اضافه بر گنجایش ارائه شده که طبیعتاً باعث اختلالاتی در شبکه می‌شود و می‌توان این موضوع را در زمان‌هایی مانند اعیاد به وضوح دید.

وی با بیان این‌که تا چندین سال دیگر هم نمی‌توانیم انتظار شبکه بدون اختلال را داشته باشیم، می‌گوید: به نظرم بهتر است که مخابرات دیگر اصراری بر روی فروش خط نداشته باشد و بیشتر روی بحث‌های کیفیتی تمرکز کند.

کد خبر 29740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز