سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین ـ محمد رسولی: دولت تایلند به یکباره خبر از منتفی شدن تعقیب قانونی گوگل در این کشور و همچنین مسدود‌شدن سایت یوتیوب داد.

ظاهراً این شرکت آمریکایی از موضع پیشین خود عقب‌نشینی کرده و دستور برداشتن کلیپ‌های موردنظر این دولت را صادر کرده است.

دولت تایلند از روز 4 آپریل 2007 دستور مسدود شدن سایت یوتیوب را صادر کرد. قرار گرفتن 12 کلیپ مختلف که در آنها بهومیبول ادولیادج، پادشاه این کشور مورد اهانت و تمسخر قرار گرفته بود، باعث شد دولت تایلند اعتراض خود را به مسئولان سایت یوتیوب و صاحب اصلی آن گوگل اعلام کند.

عدم رسیدگی مسئولان سایت و گوگل باعث شد سایت یوتیوب بوسیله تمامی سرویس‌دهنده‌های اینترنت در تایلند فیلتر شود. همچنین دولت تایلند  قصد داشت با یک پیگیری بین‌المللی، یوتیوب را مجبور به برداشتن این کلیپ‌ها کند.

 پس از گذشت چهل روز از مسدود‌شدن این سایت، بالاخره مسئولان سایت از موضع خود عقب‌نشینی کرده و این 12 کلیپ را حذف کردند. تایلندی‌ها نیز به سرعت دستور باز شدن سایت مذبور را  صادر کردند.

تایلند قوانین بسیار سختی را برای اهانت به خانواده سلطنتی در کشور خود وضع کرده‌است که شامل توریست‌ها نیز می‌شود؛ به عنوان مثال یک سویسی که سال گذشته در حالت مستی به عکس پادشاه اهانت کرده بود و رنگ پاشیده بود به 10 سال زندان محکوم شد(بعدها این فرد با وساطت دولت سوئیس و بخشش پادشاه آزاد شد).

در یکی از کلیپ‌های قرار داده شده بر روی یوتیوب، عکس پادشاه تایلند و نمای یک کفش در حال گام برداشتن به سمت صورت او نشان داده شده بود. ( قرار دادن پا بر روی صورت پادشاه در فرهنگ تایلندی‌ها نوعی تابو محسوب می‌شود). این کلیپ دارای موسیقی نیز بود که سرود ملی این کشور بود.

اهانت به خاوانده سلطنتی در تایلند تا 15 سال زندان را به همراه دارد. 

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 21861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز