شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

شرکت بورس، پس از اعلام نظر شورای بورس، با توجه به فقدان توجیه اقتصادی، از ایجاد «شرکت بازار خارج از بورس ایران» انصراف داد.

به گزارش روابط عمومی بورس، در پی درخواست بورس تهران برای راه‌اندازی بازار خارج از بورس در قالب یک شرکت سهامی خاص، شورای بورس با تشکیل شرکت بازار خارج از بورس به‌صورت شرکت سهامی عام با مالکیت حداکثر 30 درصدی بورس و 70 درصدی افراد حقوقی و حقیقی با سقف 5/2 درصد برای هرشخص، موافقت کرد.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پی اعلام  تصمیم شورای بورس تأکید کرد: با توجه به مطالعات اولیه و فقدان توجیه اقتصادی و مالی ایجاد شرکت مستقل، بورس اوراق بهادار تهران تصمیم گرفت بازار خارج از بورس را در قالب یک شرکت وابسته که بتواند از ظرفیت‌ها و امکانات شرکت بورس استفاده کند، مورد مطالعه قرار دهد.

وی تصریح کرد: براین مبنا فرض شد که از بخش‌های پذیرش، سامانه معاملات، ساختمان و سامانه اطلاع رسانی شرکت بورس و نیز برای سپرده‌گذاری سهام و تسویه وجوه از خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه استفاده شود و به‌عبارت دیگر مقیاس اقتصادی مثبت شرکت بورس موجب می‌شود که ایجاد فرابورس وابسته صرفه اقتصادی داشته باشد و طرح را توجیه پذیر کند و اثرات یادگیری نیز عاملی اساسی در کاهش هزینه باشد.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: تقریبا تمام گروه‌های اقتصادی شامل کارگزاران، نهادهای مالی و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت بورس به‌عنوان شرکت سهامی عام، مالکیت دارند و سهامدار هستند و لذا ایجاد شرکت سهامی عام مستقل دیگری برای فرابورس به‌نظر نمی‌رسد منجر به‌ترکیب مالکیت متفاوتی شود و معایبی نیز دارد.

رحمانی در تشریح این معایب یادآور شد: شرکت سهامی عام حداقل 5 عضو هیأت‌مدیره نیاز دارد و تشریفات اداری آن پرهزینه‌تر و زمان برتر و اداره عملیات آن نیز هزینه‌ بیشتری دارد.

کد خبر 33817

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز