فریبا خانی: «تابستانی به یاد ماندنی» عنوان برنامه‌های تابستانی کانون است که امسال در۹۴۰ مرکز کانون برگزار می‌شود.

دوچرخه

برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي مختلف،  ارائه‌ي‌ توليدات سينمايي و انيميشن، ‌كتابخواني  و توليد  و اجراي تئاتر سرفصل‌هاي اين برنامه‌ها است. به گزارش دوچرخه، عليرضا حاجيان‌زاده،‌ مديرعامل كانون در يك نشست خبري كه روز 31 خرداد در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون برگزار شد به تشريح اين برنامه‌ها پرداخت.

او با اشاره به اهميت اوقات فراغت براي 14 ميليون دانش‌آموز تاكيد كرد: «كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با 50 سال قدمت در سال‌هاي متمادي سعي در غني‌سازي اوقات فراغت و شكوفايي استعداد‌هاي ذوقي كودكان و نوجوانان داشته است.»

او به گروه سني مخاطبان كانون اشاره كرد  و گفت: «مخاطبان كانون از 7 تا 17 سال با جنسيت دختر و پسر هستند. مراکز كانون در مجموع 42 فعاليت در حوزه‌ي فرهنگي، هنري و ادبي به اعضا ارائه می‌کنند؛ فعاليت‌هايي مثل نشريه‌نگاري، روخواني كتاب،  شعرخواني، ‌قصه‌گويي،  نمايش خلاق، سرود، نمايش عروسكي و....»

حاجيان‌زاده  گفت: «براي آغاز برنامه‌هاي تابستاني در كانون برنامه‌ي «مهمانی مهر و نيايش» تدارک دیده شد كه اين برنامه تا جمعه، 4 تير ادامه دارد.»

حاجيان‌زاده به جشنواره‌ي مطبوعات كودك و نوجوان نیز اشاره كرد و گفت: «دوازدهمين جشنواره‌ي كودك و نوجوان كانون 28 تير با معرفي برگزيدگان و اهداي جوايز آنان برگزار مي‌شود.»

او گفت: «در این جشنواره 11026 اثر از 37 نشريه و در 11 رشته در شاخه‌های گوناگون مورد بررسی و داوری قرار گرفته است.»

 دومین جشنواره و نمايشگاه اسباب بازي، جشنواره‌ی مهم دیگری بود که مدیرعامل کانون به آن اشاره كرد و گفت: «در روزهاي تابستان امسال دومين جشنواره و نمايشگاه اسباب‌بازي در مركز آفرينش‌های فرهنگی‌هنری کانون(خیابان حجاب) برگزار مي‌شود.  اين جشنواره، چند بخش دارد. فعالان و پژوهشگران، خانواده‌ها و كودكان و نوجوانان مي‌توانند ضمن بازدید از نمایشگاه، در فعالیت‌های جنبی اين جشنواره از 18 تا 22 مرداد شركت كنند.»

او از چهاردهمين جشنواره‌ي ملي امام رضا(ع)  هم نام برد و گفت: «هم‌زمان با جشنواره‌ی ملی امام رضا(ع)، جشنواره‌ی کودک و نوجوان رضوی با موضوعات كاردستي، ‌خوش‌نويسي، نقاشي، معرفي شخصيت،‌ قصه‌گويي،  نشريه‌نگاري  و... برگزار می‌شود  و برگزيدگان آن همزمان با تولد امام رضا(ع) معرفي مي‌شوند.»

 مديرعامل كانون  با اشاره به موضوع بحران آب در كشور و جهان گفت: «هشتمين مسابقه‌ي بين‌المللي نقاشي كانون امسال به موضوع آب اختصاص دارد. البته كودكان تا 15 مهر فرصت دارند در اين مسابقه شركت كنند و آثار خود را با موضوع «آب» یا «آزاد» برای دبیرخانه‌ی مسابقه بفرستند.»

 او به توليدات امسال كانون اشاره كرد و گفت:«فيلم سينمايي «پايان رؤياها» به كارگرداني محمدعلي طالبي در جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم كودك اكران خواهد شد. تصويربرداري اين فيلم در شيرگاه مازندران از 15 فروردين تا 31 اردیبهشت به انجام رسید و این فیلم فعلاً در دست تدوین است.»

 حاجيان‌زاده  به مجموعه‌ی پویانمایی  «جان‌جان‌ها» نیز اشاره كرد و گفت: «ساخت این مجموعه با داستان و شخصيت‌هاي متناسب با فرهنگ ملي و بومي، يكي ديگر از فعالیت‌های كانون است.» به گفته‌ی مدیرعامل کانون، 20 قسمت این مجموعه، تولید شده است كه پخش آن در تابستان  آغاز مي‌شود.»

او به  چهار نمايش كانون در تابستان اشاره كرد و گفت: «ماه‌پيشوني، خوشبختانه شير، دوست من آدم برفي،  ديگچه ملاقه از تئاترهايي است كه درطول تابستان در مركز تئاتر كانون اجرا خواهد شد.»

 حاجيان‌زاده  به تريلي نمايش اشاره كرد و گفت: «مثل سال گذشته تريلي نمايش در طول تابستان با سفر به شهرهاي مختلف به اجراي نمايش خواهد پرداخت.  اين تريلي  تابستان امسال به استان‌های كرمانشاه،‌ كردستان، همدان، مرکزی، آذربايجان غربي،‌ زنجان، قزوين، البرز،‌ آذربايجان شرقي،‌ اردبيل و گيلان سفر خواهد كرد. »

حاجيان‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار دوچرخه درباره‌ي فعاليت‌ کانون در فضاي مجازي، به‌ویژه در تابستان این‌طور توضيح داد: «كانون فكرهايي در اين باره دارد. مثلاً قرار است پرتال كودك و نوجوان به‌زودی راه‌اندازی شود که اگر این امر تحقق پیدا کند، فضای مناسبی براي فعاليت‌هاي ویژه‌ی مخاطبان كودك و نوجوان در فضاي مجازي به‌ویژه در طول تابستان  ايجاد خواهد شد.»

رضا قمرزاده معاون  فرهنگي كانون هم در اين نشست در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار دوچرخه درباره‌ی توجه کانون به زبان مادری گفت: «كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با لحاظ‌کردن  علاقه‌ي كودكان و نوجوانان به زبان مادري تصميم گرفته است تولید آثار ادبي با تكيه بر زبان مادري را تشويق كند. جرقه‌ی این فکر در كرمانشاه زده شد و  مسابقه‌هايي با اين نگاه، طراحی و برگزار شد تا انگيزه‌هاي كودكان و نوجوانان را در خلق آثار ادبي با تكيه بر زبان مادري تقويت كند.»

کد خبر 337854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha