ورزش> على مولوى: این‌روزها همه‌جا صدای فوتبال می‌آید! به خانه‌ها، اداره‌ها، مغازه‌ها، خیابان‌ها و هرکجا که سر بزنیم، عده‌ای درباره‌ی بازی‌هایی که دیده‌اند بحث می‌کنند.

سمفونى فوتبال

جام‌ ملت‌های اروپا، ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان پاي يك تصوير مي‌نشاند.

در یک لحظه ممكن است بعضي‌‌ها را شاد یا غمگین کند یا باعث ‌شود آدم‌ها از جایشان بپرند و هورا بکشند!

اين سمفوني فوتبال است؛ محبوب‌ترين ورزش دنيا.

در اين‌جا برخی از لحظه‌‌هاي مهم و به‌یادماندنی ۲۴ بازی نخست جام ملت‌های اروپا را مرور مي‌كنيم.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

فرانسوی‌ها خاطره‌ی خوبی از آخرین بازی افتتاحیه‌شان نداشتند. آن‌ها بازی افتتاحیه‌ی جام‌جهانی ۲۰۰۲را در میان تعجب همه‌ی هوادارانشان به تيم ملي سنگال و بازیکنان ناشناس آن‌روزهایش واگذار کردند. زمانی که اولین پنالتی جام در بازی افتتاحیه برای رومانی گرفته شد، فرانسوی‌ها نگران تکرار تاریخ بودند، اما گل دقیقه‌ی ۸۹ «ديميتري پایت»،‌ خیالشان را راحت کرد که گام اول را محکم برداشتند.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

مدتی است به رغم مقاومت عجیب فیفا در برابر فناوری «خط دروازه»، یوفا از اين فناوري استفاده مي‌كند. آخرین‌بار که ردشدن یک توپ از خط دروازه خیلی خبرساز شد، بازی آلمان و انگلیس در جام‌جهانی ۲۰۱۰بود که توپ «فرانک لمپارد» از خط دروازه‌ی «مانوئل نویر» عبور کرد، اما داور و کمک‌داور متوجه نشدند و در نهایت آلمان با نتیجه‌ی چهار بر یک پیروز شد تا سروصدای زیادی برپا شود. حالا یوفا، هم از کمک‌داور کنار دروازه استفاده می‌کند و هم از فناوری خط دروازه. این‌بار این فناوری ثابت کرد زمانی که «ژروم بواتنگ» در شرایطی نامتعادل توپ را از روی خط دروازه برگرداند، توپ از خط عبور نکرده و گل نشده بود.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

اولین گل‌به‌خودی جام آن‌قدر زیبا زده شد که همه برای مدتی ناباورانه به دروازه‌ی جمهوری ایرلند نگاه می‌کردند. «كياران کلارک» آن‌چنان شیرجه رفت و با ضربه‌ی سر توپ را وارد دروازه کرد که هیچ‌کس باور نمی‌کرد این ضربه اتفاقی به ثمر رسیده باشد. به لطف همین گل‌به‌خودی، تیم ملی سوئد موفق شد بازی باخته را مساوی تمام کند و در قدم اول، یک امتیاز بگیرد.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

«گابور کرالی»، دروازه‌بان مشهور تیم ملی مجارستان موفق شد با ۴۰سال و ۷۴ روز سن، رکورد «لوتار ماتئوس» را با ۳۹ سال و ۹۱ روز سن بشكند. او که زمانی هم‌بازی «علی دایی» در تیم هرتابرلین آلمان بود، در دورانی که دیگر هیچ دروازه‌بانی در دنیا شلوار نمی‌پوشد، هرگز از شلوارش دل نکنده و در آخرین بازی‌های ملی‌اش هم شلوار مشهورش را می‌پوشد.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

همین چهارسال قبل بود که در جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۲ که به‌طور مشترک در اوکراین و لهستان برگزار شد، در بازی اوکراین و فرانسه به دلیل بارش شدید باران بازی برای دقایقی متوقف شد. این‌بار هم در بازی اوکراین و ایرلند شمالی و برخلاف بيش‌تر بازی‌ها كه در زیر آفتاب يا شب‌هاي گرم فرانسه برگزار می‌شوند، هوا به شکل عجیبی تغییر کرد و باران شدید و تگرگ موجب شد «پاول كرالووِچ»، داور اهل جمهوري چك، برای دقایقی بازی را قطع کند تا بارش شدید تگرگ تمام شود. اما در همین هوای بارانی و زمین لغزنده، «گرت مك‌آولي» و «نيال مك‌گين» موفق شدند دو گل بسیار زیبا برای ایرلند شمالی به‌ثمر برسانند تا این بازی متفاوت را، به‌یادماندنی‌تر کنند.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

زمانی که سرمربی جمهوری چک به دنبال راهی برای جبران شکست بود، هواداران کرواسی با پرتاب مواد آتش‌زا به داخل زمین، روند بازی را تغییر دادند؛ تا آن‌جا که کرواسی بازی برده را با تساوی عوض کرد و جریمه‌ی سنگینی هم متحمل شد. گفته می‌شود این اتفاق در اعتراض به فساد شدید فدراسیون فوتبال کرواسی رخ داده، اما یکی از بهترین تیم‌های جام را با مشکل بزرگی مواجه کرد.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

یکی از پدیده‌های این جام، گل‌های دقایق پایانی بازی است که تعداد زياد آن‌ها همه را متعجب کرده است. مثل همین گل دقیقه‌ی ۹۲ «دنیل استوریج» که در شلوغی محوطه‌ی جریمه، این‌چنین راه دروازه‌ی ولز را پیدا کرد و انگلیس را برنده‌ی بازی دراماتیک و تاریخی ولز و انگلیس کرد.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

بلژیک و ستاره‌های پرشمارش، یکی از امیدهای قهرمانی جام بودند، اما نمایش ناامیدکننده‌ی آن‌ها در برابر ایتالیا، همه را متعجب کرد. با این حال بلژیک با پیروزی پرگل در برابر جمهوری ایرلند، یک‌بار دیگر هوادارانش را امیدوار کرد و حالا باید منتظر ماند و تماشا کرد که یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های جام تا کجا بالا خواهد آمد.

* * *

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۳۵

ستاره‌های دنیای فوتبال تا این مرحله، آن‌قدر ناامیدکننده ظاهر شدند که نمی‌شود پیش‌بینی درستی برای ادامه‌ی وضعیتشان در جام کرد. «کریستیانو رونالدو» از پرتغال، «توماس مولر» از آلمان، «زلاتان ابراهیموویچ» از سوئد، «گرت بیل» از ولز، «روبرت لواندوفسکی» از لهستان و بسیاری از ستاره‌های مشهور فوتبال اروپا، آن‌طور که باید شگفتی‌ساز نبودند و همه‌ی پیش‌بینی‌ها را تغییر دادند. حالا خيلي‌ها منتظرند تا ببینند آقای گل جام ملت‌های اروپا از بین این ستاره‌ها خواهد بود یا چهره‌ی جدیدی این عنوان را به‌دست می‌آورد.

کد خبر 337741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha