عکس> حمید هامون: در دو هفته‌ی گذشته، همه‌ی بازی‌های حذفی جام‌جهانی هم برگزار شدند و در نهایت فینالیست‌های این دوره‌ی جام‌جهانی مشخص شدند.

جام جهان‌نما

حالا که تا شنبه‌شب بازی‌ها تعطیلند و باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاق‌هایی در بازی فینال و رده‌بندی جام‌جهانی می‌افتند و کدام تیم قهرمان جام بیستم خواهد شد، بد نیست نگاهی به چند لحظه‌ی مهم این هفته بیندازیم و آن‌ها را با هم مرور کنیم.

* * *

«خولیو سزار» در طول بازی با شیلی و به‌خصوص در زمان ضربه‌های پنالتی، به‌تنهایی تیم میزبان را در جام نگه داشت.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: ایان والتون/ گِتی امیجِز

 

«لوئیس سوارز» كه با دو گلش در برابر انگلیس، به‌تنهایی این تیم را حذف كرد و مسیر صعود از گروه را برای اروگوئه هموار ساخت، به‌تنهایی هم تیمش را حذف كرد! گاز گرفتن شانه‌ی «كیه‌لینی»، مدافع تیم ملی ایتالیا، خودش و تیمش را به دردسر بزرگی انداخت و آن‌ها خیلی زودتر از چیزی كه فكر می‌كردند به خانه برگشتند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: سایت گل

 

برای برنده‌ی توپ طلای جهان، همیشه بازی‌های ملی با غصه و ناراحتی همراه بوده است. او برخلاف رقابت‌های باشگاهی، در رقابت‌های ملی موفق هیچ‌وقت موفق نبوده و این‌بار تیم او، با همان چهارگلی كه در روز اول از تیم آلمان دریافت كرد، به‌خاطر تفاضل گل كم‌تر نسبت به آمریكا، با جام خداحافظی كرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: استوارت فرانكلین/ گِتی امیجِز

 

«جیمز رودریگِز» كه به‌تازگی ۲۳ساله شده، یكی از پدیده‌های این جام‌جهانی بوده است. او با شش گلی كه تا به این‌جای جام به ثمر رسانده، خودش را به‌ عنوان بهترین بازیكن جام نزدیك كرده و باید منتظر ماند و دید آیا به همین شش گل به عنوان آقای گل جام دست پیدا می‌کند یا نه.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: جِیمی اِسكوئِیر/ گِتی امیجِز

 

تیم ملی آرژانتین، بر خلاف انتظارها، چندان چشم‌نواز بازی نمی‌کند و حریفان خود را به‌سختی پشت سر می‌گذارد. این تیم با این گل «گونزالو هیگواین» که از روی یک توپ بادآورده به‌دست آمده بود، بعد از ۲۴ سال به جمع چهار تیم برتر جام پیوست.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: فرانسیس خاویر ماریت/ گِتی ایمیجِز

 

«مت هوملز» مدافع سخت‌کوش تیم ملی آلمان در سیزدهمین دقیقه‌ی بازی با تیم ملی فرانسه، با ضربه‌ی سر، این‌چنین توپ را وارد دروازه‌ی «هوگو لوریس» کرد تا آلمان برای چهارمین دوره‌ی متوالی در جمع چهار تیم برتر قرار بگیرد. آلمان‌ها که در ۱۹ دوره‌ی جام‌‌‌‌‌‌‌‌جهانی حاضر بوده‌اند، با ۱۳ دوره حضور در جمع چهار تیم برتر جام، رکورددار هستند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: الکساندر لوریرو/ گِتی ایمیجِز

 

مصدومیت «نیمار»، بدترین اتفاق برای هواداران تیم ملی برزیل بود. او که تنها بازیکن بازی‌ساز تیم برزیل بود، با ضربه‌ای که از «خوان زونیگا» بازیکن تیم ملی کلمبیا خورد، دچار شکستگی مهره‌ی ستون فقرات شد و جام‌جهانی را از دست داد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: لورنس گریفیث/ گِتی ایمیجِز

 

وقتی تیم ملی هلند بعد از ۱۲۰ دقیقه تلاش در برابر تیم سخت‌کوش کاستاریکا، نتوانست به گل دست پیدا کند و همه داشتند آماده‌ی ضربه‌های پنالتی می‌شدند، «لوئیس فن‌خال»، سرمربی بزرگ این تیم، همه را متعجب کرد. او «تیم کرول»، دروازه‌بان ذخیره‌ی خود را (که در تیم نیوکاسل یونایتد، از ۲۰ پنالتی، تنها دو پنالتی را مهار کرده بود) به بازی فرستاد و دروازه‌بان اصلی‌اش را تعویض کرد. کرول، دو ضربه‌ی پنالتی را مهار کرد و نشان داد فن‌خال برای ضربه‌های پنالتی نقشه و برنامه داشته است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: جِیمی مَک‌دونالد/ گِتی ایمیجِز

 

خیلی‌ها معتقد بودند، تیم خوب و منظم آلمان می‌تواند برزیل میزبان را که در نبود «تیاگو سیلوا» و «نیمار»، کاملاً آشفته شده بود، به راحتی شکست دهد؛ اما پیش‌بینی نتیجه‌ی هفت بر یک، سنگین‌ترین شکست تیم ملی برزیل، آن هم در خانه، آن هم در مرحله‌ی نیمه‌نهایی، کار بسیار دشواری بود. آلمان‌ها شب وحشتناکی را برای میزبان رقم زدند و چند رکورد جام‌جهانی را جا به جا کردند. آن‌ها برزیل را با اختلاف زیاد بردند، «میروسلاو کلوزه» شانزدهمین گلش را در جام‌جهانی زد و رکورد «رونالدو»ی برزیلی را شکست، آن‌ها رکورد بیش‌ترین گل زده که با ۲۲۱ گل در اختیار برزیلی‌ها بود را هم شکستند و با ۲۲۳ گل، رکورد تازه‌ای خلق کردند و در نهایت با زدن چهار گل در کم‌تر از شش دقیقه به برزیل، رکورد تازه‌ای در گل‌های جام‌جهانی به دست آوردند. هم‌چنین «میروسلاو کلوزه» که به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی دست یافت، تنها بازیکن تاریخ جام‌جهانی است که در چهار نیمه‌نهایی جام‌جهانی بازی کرده و از این نظر هم رکورددار است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: رابرت سیان‌فلون/ گِتی ایمیجِز

 

آرژانتین یک‌بار دیگر با یک بازی ضعیف و دور از انتظار، در طول بازی نتوانست از پس هلند بر بیاید و هلند را شکست دهد و در نهایت در ضربه‌های پنالتی توانست به فینال راه پیدا کند و باید دید با این شیوه‌ی بازی، آیا آن‌ها می‌توانند آلمان مدعی را شکست دهند و انتقام جام‌جهانی ۱۹۹۰ را از آن‌ها بگیرند یا نه.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

عكس: ماتیاس هانگست/ گِتی ایمیجِز

کد خبر 264958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha