علی کهن‌نسب: مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقه‌های جام ملت‌های اروپا از امروز آغاز می‌شود و تنها 10 روز دیگر قهرمان جام دوازدهم نیز معرفی خواهد شد.

جام ملت‌ها تاکنون لحظه‌های به یاد ماندنی بسیاری را طی سال‌های برگزاری، در خاطره‌ها
به جا گذاشته است.بدون شک در این دوره نیز نکته‌ها و لحظه‌های به یادماندنی دیگری نیز به ثبت خواهد رسید.

جادوگری جکی چارلتون جمهوری ایرلند در سال 1988  برای اولین بار به دور نهایی این مسابقه‌ها راه یافت و براساس قرعه‌، مسابقه اول آنها در برابر انگلیس رقم خورد. «جکی چارلتون» مربی تیم ایرلند بود و مطبوعات این کشور برای برد این تیم در برابر انگلستان، که بازیکنانی چون «گری‌لینه‌کر» و «جان‌بارنز» را در ترکیب خود داشت، هیچ شانسی قائل نبودند. اما چارلتون و تیم باتجربه‌اش، همان کاری را کردند که ‌کسی انتظارش را نداشت.
نتیجه مسابقه را ضربه سر قوس‌دار «ری‌هوتون» رقم زد که از بالای دست‌‌های «پیتر شلتون» به دروازه انگلستان راه یافت و طرفداران سبزپوش ایرلند، از شدت شادی در خیابان‌ها پایکوبی کردند.

   انگلستان هیچ‌گاه از زیر بار فشار روانی این شکست رها نشد، به گونه‌ای که دو بازی بعدی خود را نیز باخت.

پنالتی شگفت‌انگیز

   سال 1976، چکسلواکی سابق قهرمان مسابقه‌ها شد. این تیم که احتمال موفقیت آن نمی‌رفت، اتحاد جماهیر شوروی‌سابق و هلند را در راه رسیدن به بازی پایانی از پیش روی برداشت و در برابر آلمان غربی سابق و بازیکنانی چون «اولی هوینس»، «برتی فوگتس» و «فرانتس بکن‌بائر» قرار گرفت.

   پس از تساوی یک بر یک دو تیم، بازی به پنالتی کشیده شد. کار به جایی رسید که هوینس ضربه‌اش را از دست داد و اگر «پانه‌کا» می‌توانست «سپ مایر»، دروازه‌بان آلمان را مغلوب کند، کار به سود چکسلواکی خاتمه می‌یافت.

   پانه‌کا دورخیز کرد، اما ضربه را چنان آرام به سمت مرکز دروازه فرستاد که حتی ممکن بود توپ به دروازه نرسد؛ اما «سپ‌مایر» فریب خورده بود. او به سمت چپ شیرجه زد و فقط توانست توپ را تماشا کند که آرام، گویی که باد ملایمی آن را به پیش می‌راند، وارد دروازه شد!

بازیکنان تیم هلند

   نیمه نهایی هیجان‌انگیز

   مسابقه‌های اروپا در سال 1984، جشنی از فوتبال بود و فرانسه میزبان مسابقه‌ها، فوتبال را به زیبایی بازی می‌کرد.

   میزبان به راحتی مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته بود. «میشل پلاتینی»، بازیکن میانی فرانسه، در روزهای اوج خود قرار داشت و فرانسوی‌ها منتظر بودند که تیمشان جام را در خانه نگه دارد.

   اما پرتغال مانند سدی در میان راه فرانسه ایستاده بود. تقریباً در تمام بازی، فرانسه برتر بود، ابتدا با یک گل پرتغال را مأیوس کرد، اما «روی ژردائو» بازی را مساوی کرد و بعد در وقت اضافه پرتغال را دو بر یک پیش انداخت. زمان به سرعت به زیان فرانسه می‌گذشت. اضطراب باعث شده بود این تیم موقعیت‌های بی‌شماری را از دست بدهد، اما ناگهان «ژان‌فرانسوا» بازی را مساوی کرد و بعد نابغه‌ای به نام میشل پلاتینی، تنها یک دقیقه پیش از پایان وقت اضافه، با شلیکی استثنایی، کار را به سود فرانسه تمام کرد.

   قهرمانی مهمان ناخوانده

   زمانی که یوگسلاوی از شرکت در مرحله نهایی بازی‌ها انصراف داد، اکثر بازیکنان دانمارک در تعطیلات بودند.

   بازیکنان «ریچارد مولرنیلسن» تحت چنین شرایطی اولین قهرمانی در یک دوره مسابقه بین‌المللی را به دست آوردند.

   یک مساوی برابر انگلستان و یک برد غیرمنتظره برابر سوئد، میزبان مسابقه‌ها، کافی بود که دانمارک از گروه خود صعود کند. بعد نوبت به هلند، مدافع عنوان قهرمانی اروپا رسید که دانمارک در یک بازی مهیج، کار را به ضربه‌های پنالتی کشاند. آنجا بود که «پیتراشمایکل»، دروازه‌بان افسانه‌ای دانمارک، ضربه پنالتی «مارکو  فان باستن» را مهار کرد تا دانمارک به فینال برسد و با پیروزی دو بر صفر برابر آلمان، قهرمان شود.

رونالدو

   گل خداحافظی پل‌گاسکوین

   آلمانی‌ها اول شدند. اما این دوره به عنوان دوره‌ای که انگلستان را متحد ساخت، در یادها خواهد ماند.

   این آخرین دوره‌ای بود که «پل‌گاسکوین» برای انگلستان در مسابقه‌های بین‌المللی بازی می‌کرد، اما گل او برابر اسکاتلند شاید بهترین شیوه خداحافظی بود. گاسکوین، پس از گل، به شیوه‌ای عجیب شادمانی خود را نشان داد و وانمود کرد که بر صندلی دندانپزشکی نشسته است.

   جام دوازدهم

   هر چند هنوز جام دوازدهم به پایان نرسیده است، ولی بدون شک برتری‌های قاطع نارنجی‌پوشان هلند در برابر فرانسه و ایتالیا، آسیب‌دیدگی «الکساندر فرای» بهترین بازیکن سوئیس در دیدار افتتاحیه و ده‌ها لحظه دیگر، به عنوان لحظه‌های به یادماندنی جام دوازدهم در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها ثبت خواهد شد.

کد خبر 55281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز