همشهری‌آنلاین: به گفته سه نفر از مأموران ارشد اطلاعاتی آمریکا که بر روی محمد بن نایف،ولیعهد عربستان ارزیابی سلامت جسمانی انجام داده‌اند؛ اعلام کردند او پادشاه نخواهد شد و فرزند پادشاه فعلی به پادشاهی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در گزارشی به قلم مهار بربار نوشت: بروس ریدل، افسر سابق در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و متخصص در امور خاورمیانه و عضو گروه انتقالی در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور گفت: این رهبری آمریکا بود که از شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان برای سفر به واشنگتن دعوت رسمی کرد چرا که او به زودی پادشاه مملکت سعودی خواهد شد و هدف واشنگتن آن بود که مقام‌هاي آمریکایی از نزدیک با محمد بن سلمان آشنا شوند.

ریدل به پایگاه رسمی شبکه تلویزیونی ان. بی. سی آمریکا گفت: سن و سال سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بالاست و وضع جسمانی خوبی نیز ندارد و شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد عربستان نیز که فرد مورد علاقه آمریکایی‌هاست بسیار بیمار است و شاید زیاد زنده نماند و به نوعی از دور خارج شده است.

به گفته سه نفر از مأموران ارشد اطلاعاتی آمریکا که بر روی محمد بن نایف ارزیابی سلامت جسمانی کرده‌اند او پادشاه نخواهد شد.

ان. بی. سی در گزارشی اعلام کرد: سران آمریکا معتقدند عربستان اکنون بر سر چند راهی قرار گرفته است و اگر محمد بن سلمان در طرح‌ها و برنامه ها و جنگ‌هایش خواه اکنون یا پس از آن‌که پادشاه شود؛ موفق نشود، جایگزین موفقیت نیز فروپاشی و نارآرامی و هرج و مرج عربستان خواهد بود که این به نفع گروه‌های جهادی تندرو مانند « دولت اسلامی [ داعش]» و القاعده خواهد بود در نتیجه یا محمد بن سلمان یا ابو بکر البغدادی[ سرکرده داعش].

ریدل به نویسندگان این گزارش گفت: دولت آمریکا از زمانی‌که شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان نفر سوم در حکومت سعودی منصوب شده است به او اهمیت می دهد اما بسیاری در دولت آمریکا از « گستاخی او» نگران هستند زیرا او بسیاری از سیاست‌ها را به اجرا در آورده که از نظر مالی و نظامی بسیار هزینه‌‌بر است از جمله جنگ در یمن که برای عربستان سعودی روزانه 200 میلیون دلار هزینه داشته و هم اکنون نیز وارد مرحله بن بست شده است.

ریدل خاطر نشان کرد: شاهزاده محمد بن سلمان همان کسی است که از تصمیم تزریق مقادیر اضافی نفت به بازارهای جهانی حمایت کرد و باعث سقوط قیمت‌ها و کاهش درآمدهای عربستان به کمتر از نصف شد و به اجرای تدابیر ریاضتی کنونی و کاهش حمایت‌ها از بسیاری از خدمات و کالاهای اساسی در عربستان منجر شد. حمایت از اعدام شیخ شیعی یعنی نمر النمر که به وخیم شدن روابط با ایران و شیعیان در عربستان انجامید از دیگر اقدام‌هاي محمد بن سلمان است.

ناظران معتقدند سفر رسمی شاهزاده محمد بن سلمان به آمریکا سفر پادشاهی بود و تنها چیزی که این سفر کم داشت «اعلام رسمی پادشاهی او» بود.

محمد بن سلمان در این سفر با باراک اوباما، رئیس جمهور، جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع، جان برنان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی، پل رایان رئیس کنگره و ژنرال جیمز کلپر رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا دیدار کرد.

این گزارش برای نخستین بار از مشکل جسمانی شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد عربستان پرده برداشت که هنگام انفجار انتحاری سال 2009 میلادی یکی از عناصر القاعده به شدت زخمی شد.

ریدل گفت سه نفر از افسران اطلاعاتی وضع جسمانی محمد بن نایف را ارزیابی کرده‌اند و یکی از آنها گفته است محمد بن نایف در آستانه مرگ است اما دومی گفته چنین نظری ندارد اما اذعان کرده است او وضع جسمانی خیلی خوبی ندارد و با داروهای مسکّن بسیار قوی زنده است.

همین گزارش تأکید کرده است شاهزاده بن سلمان با مقام‌هاي آمریکایی درباره مسائل متعددی از جمله جنگ در یمن،‌ سوریه و تروریسم گفت‌وگو کرده اما منازعه عربی - اسرائیلی در دستور کار گفت‌وگوهایش نبوده است.

محمد بن سلمان جمعه به نیویورک رفت و با سرمایه گذاران ارشد و مدیران بانک‌های جهانی در بازار مالی وال استریت دیدار کرد و از "سیلیکن‌ولي" جایی که صنایع الکترونیکی آنجاست دیدن کرد.

کد خبر 337544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha