یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

در آستانه سفر محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان و پسر پادشاه این کشور به واشنگتن، جان برنان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه عربستان اتهامات وارده به سعودی‌ها در مورد دخالت در حملات تروریستی ۱۱سپتامبر را رد کرد.

محمد بن سلمان قرار است فردا در صدر هيأتي سياسي و اقتصادي به واشنگتن سفر كرده و با مقام‌هاي كاخ سفيد، وزارتخانه‌هاي دفاع و خارجه آمريكا و همچنين سرمايه‌گذاران آمريكايي ديدار كند.جان برنان با اشاره به بخش‌هاي منتشر نشده از گزارش كميسيون حقيقت‌ياب حملات 11سپتامبر به العربيه گفته درصورتي كه اين اسناد منتشر شود، عربستان از تمامي اتهامات وارده تبرئه خواهد شد.

اشاره رئيس سازمان سيا به 28صفحه سندي است كه در سال‌2002 از گزارش اين كميسيون خارج شد و هيچ‌ گاه اجازه انتشار پيدا نكرد. گفته مي‌شود اين اسناد مربوط به نقش عربستان و برخي مقام‌هاي دولتي اين كشور در تأمين مالي و هدايت حملات تروريستي 2001 آمريكاست كه توسط نيروهاي القاعده انجام شد. جان برنان گفت:‌ «فكر مي‌كنم اين 28صفحه منتشر خواهد شد؛ من از انتشار آن حمايت مي‌كنم چرا كه نشان خواهد داد دولت عربستان نقشي در حملات 11سپتامبر نداشته است.»

طي ماه‌هاي اخير، رسانه‌هاي آمريكا با اعمال فشار به اوباما از او خواسته‌اند اين اسناد را منتشر كند. موج جديد عليه سعودي‌ها پس از آن به راه افتاد كه اواسط ارديبهشت‌ماه جان‌لمن از اعضاي كميسيون 10نفره حقيقت‌ياب، اعلام كرد كه در 28صفحه حذف‌شده تأكيد شده كه «برخي مقام‌هاي دولت سعودي نقش بزرگي در حمايت مالي از عوامل تروريستي القاعده در حادثه 11سپتامبر داشته‌اند».

چند روز بعد سناي آمريكا نيز با تصويب طرحي به خانواده‌هاي قربانيان 11سپتامبر اجازه داد از اموال عربستان در آمريكا غرامت دريافت كنند؛ موضوعي كه باعث شد رياض واشنگتن را تهديد كند كه درصورت اجرايي‌شدن اين طرح، 750ميليارد دلار دارايي‌هايش را كه بيشتر در قالب اوراق قرضه هستند، از اين كشور خارج خواهد كرد. اوايل سال‌جاري، سناتور آمريكايي باب گراهام كه هدايت كميسيون حقيقت‌ياب 11سپتامبر را بر‌عهده داشت، اعلام كرد كه كاخ سفيد تا ‌ماه ژوئن (خرداد-تير) در مورد انتشار اسناد مذكور تصميم‌گيري خواهد كرد. در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد سفر محمد به واشنگتن بي‌ارتباط با زمان تصميم‌گيري دولت اوباما در مورد اسناد مرتبط با نقش عربستان در حملات تروريستي 11سپتامبر كه جان بيش از 3هزار نفر را گرفت، نباشد.

کد خبر 336817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha