یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

امنیت عراق در حال حاضر دغدغه اصلی در منطقه به حساب می‌آید. این دغدغه در حال حاضر در تلاش‌های فشرده دیپلماتیک آنکارا نمایان است.

این تلاش‌های دیپلماتیک در حال حاضر همچنین با تحرکات امنیتی ترکیه نیز همراه شده است.

در همین راستا علی باباجان،  وزیر امور خارجه ترکیه در در سفر دوره‌ای‌اش به منطقه به بررسی اوضاع عراق، برگزاری کنفرانس کشورهای همجوار عراق در استانبول و نیز کنفرانس پاریس و بحران لبنان خواهد پرداخت.

وی که در حال حاضر در دمشق به‌سر می‌برد وقصد دارد به اردن، مصر، لبنان و عربستان نیز سفر کند، نسبت به حضور سوریه در کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، وی در گفت و گو با روزنامه الحیات تصریح کرد: سوریه نفوذ قابل ملاحظه‌ای در لبنان دارد و ما انتظار داریم از این نفوذ در جهت مثبت و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری موفقیت‌آمیز و برقراری ثبات در لبنان استفاده کند. البته منظور من این نیست که سوریه نقش مثبتی را ایفا نمی‌کند یا تنها نقش منفی دارد بلکه ما از سوری‌ها می‌خواهیم که به ایفای نقش سازنده خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: انتخاب رئیس‌جمهور جدید در لبنان مسئله بسیار مهمی است و اگر انتخابات موفقیت آمیز باشد این مسئله نقش مثبتی در جهت برقراری ثبات در این کشور خواهد داشت و هر گونه خلل در این باره تأثیر منفی در انتخابات به جا می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: لزوم اتخاذ موضع‌گیری‌های سازنده در لبنان و نیاز به تشویق گروه‌های مختلف در انجام مذاکرات ملی، از اهداف سفر من به سوریه است و من مطمئنم که سوریه از این گام‌های سازنده حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، رئیس پارلمان ترکیه در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مراتب اعتراض کشورش را نسبت به طرح لایحه شناسایی کشتار ارامنه به‌عنوان نسل کشی در کنگره آن کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس پارلمان ترکیه در نامه خود به نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به وی گفت که تصویب لایحه‌ای در راستای شناسایی رویدادهای مربوط به دوره جنگ جهانی دوم درخصوص ارامنه به‌عنوان نسل کشی می‌تواند به روابط دوجانبه آسیب برساند. کوکسال توپتان در نامه خود نوشت: درصورتی که این لایحه تصویب شود چند دهه طول خواهد کشید تا آثار منفی آن از بین برود.

انتظار می‌رود تا کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این هفته لایحه شناسایی رویداد مذکور را به‌عنوان نسل کشی ارامنه مورد بررسی قرار دهد.

رئیس پارلمان ترکیه همچنین هشدار داده است درصورتی که این مسئله عملی شود، واکنش‌های افکار عمومی در ترکیه قابل کنترل نخواهد بود. ارتش ترکیه نیز به منظور جلوگیری از فعالیت تروریستی جدایی‌طلبان حزب کارگران کردستان، اقدامات امنیتی را در مرز خود با عراق افزایش داده و مناطق امنیتی جدیدی را نیز در منطقه دایر می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکیه در هفته‌های گذشته 27 منطقه پیگیری جدید در مرز این کشور با عراق دایر کرده است. این مناطق به منظور جلوگیری از ورود اعضای حزب کارگران کردستان از عراق به ترکیه، جلوگیری از پیشروی آنها به داخل کشور و زمین گیر کردن آنها در مرز، دایر شده‌اند.

کد خبر 33417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز