جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ارتش ترکیه روز جمعه مرزهای این کشور با عراق را بست و برای مقابله با چریک‌های جدایی‌طلب پ.ک.ک به مدت سه ماه استان سیرت، حکاری و شیرناک را منطقه امنیتی اعلام کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری جیهان ترکیه 50 هزار سرباز ارتش همراه با ادوات زرهی و با پشتیبانی هواپیماهای جنگنده چریک‌های پ.ک.ک را در 11 استان جنوب‌شرقی ترکیه و شمال عراق هدف قرار داده‌اند.

اگرچه مقامات سیاسی ترکیه  ورود گسترده نظامی به شمال عراق را تکذیب کرده‌اند اما روشن است که این تجمع نیرو هر لحظه ممکن است به جنگی تمام‌عیار در شمال عراق تبدیل شود.

دولت ترکیه از ماه‌ها قبل از پناه گرفتن چریک‌های پ.ک.ک که گروهی تروریست محسوب می‌شوند در شمال عراق شکایت داشت و معتقد است بر اساس قرارداد سال 1996 که میان دولت ترکیه و رژیم صدام‌حسین منعقد شده حق دارد در تعقیب جدایی‌طلبان کرد وارد خاک عراق شود.

وزیران امور خارجه ترکیه و عراق ورود ارتش ترکیه به خاک عراق را انکار کرده‌اند اما رسانه‌های ترکیه از حضور هزاران سرباز این کشور با حمایت یگان‌های زرهی و نیروی هوایی خبر داده‌اند.

دولت ترکیه به‌ندرت انجام عملیات نظامی علیه پ.ک.ک را تایید می‌کند و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفته است به هرحال هیچ عملیاتی به صورت علنی اعلام نخواهد شد.

مقامات نظامی ترکیه چندی پیش آمریکا را به حمایت از پ.ک.ک متهم کردند و اعلام کردند آمریکا در رابطه با پ.ک.ک با آنکارا صادق نبوده است.

مقامات واشنگتن مخالف هرگونه حمله ارتش ترکیه در داخل عراق هستند و از این موضوع هراس دارند که چنین اقدامی ممکن است باعث ورود کردهای عراقی به مناقشه عراق شود.

جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفته دولت عراق هیچ‌گونه دخالت خارجی را نخواهد پذیرفت و از هر وسیله‌ای برای حفظ تمامیت ارضی و استقلال خود استفاده می‌کند.

این در حالی است که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با طالبانی گفت شرط ترکیه را برای گفت‌وگو نمی‌پذیرد.

دولت ترکیه اعلام کرده است به این شرط با کردهای عراق وارد گفت‌وگو می‌شود که آن‌ها در برابر پ.ک.ک ایستادگی کنند.

کد خبر 23830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز