دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جاپ دهوپ شفر، دبیر کل ناتو روز دوشنبه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد تا مقامات ارشد این کشور را متقاعد کند در تصمیم خود برای متوقف‌کردن همکاری با نهادهای امنیتی اتحادیه اروپا تجدیدنظر کنند.

به گزارش روزنامه دیلی‌نیوز چاپ ترکیه مقامات ارشد این کشور هفته گذشته اعلام کردند از اختصاص تعدادی از واحدهای هوایی و دریایی ارتش این کشور به گروه عملیاتی مشترک اتحادیه‌اروپا در اعتراض به تصمیم اخیر این اتحادیه در حذف ترکیه از نهادهای تصمیم‌گیرنده اتحادیه اروپا در حوزه‌های امنیتی و دفاعی منصرف شده‌اند.

این اقدام از سوی ناتو و اتحادیه اروپا به منزله مانعی بر سر راه تلاش‌های هماهنگ برای ایجاد همکاری بین دو سوی آتلانتیک با هدف تشکیل گروه عملیاتی واحدی برای مقابله به تهدیدات امنیتی تلقی شده است.

قرار است شفر در ضمن اقامت خود در آنکارا با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر، عبدالله گل وزیر امور خارجه، وجدی گوندل وزیر دفاع و یاشار بیوکانیت، رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند.

منابع نزدیک به وزارت امور خارجه ترکیه می‌‌گویند مشکل آنکارا نه با ناتو که با  اتحادیه اروپاست چرا که پاره‌ای از اعضای این اتحادیه تلاش می‌کنند آنکارا را از همه نهادهای تصمیم‌گیرنده اروپایی حذف کنند.

مقامات ارشد ترکیه در گفت‌وگوهای غیررسمی تاکید کرده‌اند مشکل امنیتی کشورشان را با اهمیت‌تر از تعهدات‌شان در قبال اتحادیه اروپا تلقی می‌کنند.

آنان با اشاره به این که هر روز یک یا دو سرباز ترکیه در حملات اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه مرسوم به PKK کشته می‌شوند، تاکید دارند به این استنتاج رسیده‌اند که پاره‌ای از متحدان ترکیه در ناتو به طور مستقیم یا غیرمستقیم از تروریست‌ها حمایت به عمل می‌آورند.

بیوکانیت مدتی قبل در حاشیه ‌نشستی بین‌المللی در استانبول تصریح کرده‌بود  پاره‌ای از اعضای ناتو به نام دمکراسی و حقوق بشر به PKK کمک می‌کنند.

گفته می‌شود شفر در این سفر تلاش خواهد کرد مقامات ترکیه را متقاعد کند انعطاف بیشتری در برابر تحولات اخیر از خود نشان دهند و در صدد ایجاد چارچوب قانونی برای رفع این مشکل برخواهد آمد.

کد خبر 24101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز