شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن روز شنبه از آغاز مذاکرات مستقیم طرف‌های حاضر در گفت و گوهای صلح یمن خبر داد.

 آغاز مذاکرات مستقیم طرف های یمنی در کویت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از كویت، چاربل راجی سخنگوی اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن گفت: همه هیات های مذاكره كننده حاضر هستند و مسائل مهم در نشست های مستقیم طرف های درگیر در یمن مطرح خواهد شد.

گفت و گوهای صلح یمن از 21 آوریل (2 اردیبهشت) در كویت آغاز شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، محورهای مهم این گفت و گوها عبارتند از خروج نیروهای مقاومت مردمی یمن (انصارالله) از مواضع خود از جمله صنعا (پایتخت)، خلع سلاح های سنگین، از سرگیری روند انتقال سیاسی و آزادی اسرا.

مرحله جدید این نشست ها در حالی آغاز می شود كه هیات مذاكره كننده عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن و انصارالله هر یك چارچوبی را درباره راه حل امنیتی و سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ 13 ماهه این كشور ارائه كرده اند.

جزئیات این پیشنهادها هنوز مشخص نیست اما هیات نمایندگی منصورهادی در كویت گفت كه طرح پیشنهادی اش بر مبنای قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل استوار است.

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گزارش داد كه مرحله جدیدی از مذاكرات در روز شنبه آغاز شده است كه طی آن مواضع سازمان ملل و جامعه بین المللی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.
پیش از گفت و گوهای كویت، توافق آتش بسی شكننده در 11 آوریل (23 فروردین) در یمن برقرار شد.

چالشی ترین اختلاف نظر میان طرفین گفت و گو بحث بر سر اولویت ها است؛ انصارالله موضوع انتقال سیاسی را لازمه خلع سلاح می داند و دولت مستعفی یمن نیز بر اولویت اجرای قطعنامه سازمان ملل تاكید دارد كه خلع سلاح یكی از مولفه های آن است.

جنگ یمن از فروردین 94 و با مداخله نظامی عربستان و هم پیمانانش به بهانه روی كار آوردن دولت مستعفی یمن آغاز شد؛ جنگی كه بر اساس آمار سازمان ملل تاكنون حدود 6 هزار و 800 كشته و 2 میلیون و 800 هزار نفر آواره به جا گذاشته است.

گفت و گوهای قبلی یمن در ماه دسامبر (دی/بهمن) گذشته در سوئیس نتیجه ای به همراه نداشت.

کد خبر 332302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha