سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

محمد کرباسی: شهرها را ساکنان و آدم‌ها می‌سازند نه برج‌ها و ساختمان‌ها؛ این جمله ۳۰سال است که در شعاع ده‌ها کیلومتری اطراف نیروگاه چرنوبیل ثابت شده است.

روزنامه هاآرتص تاسیسات دیمونا (تصویر بالا) را به خاطر نقص‌های متعدد فنی با چرنوبیل مقایسه کرده است.

30سال پيش در 6ارديبهشت سال 1365(26آوريل 1986) فاجعه چرنوبيل منطقه‌ وسيع اطراف اين نيروگاه هسته‌اي را در عرض مدت كوتاهي به يك جاي كاملا متروكه تبديل كرد و سال‌هاست كه ديگر كسي با همه ساختمان‌ها و خانه‌ها نمي‌تواند شهري را در اين منطقه پيدا كند.

ديروزسي‌امين سالگرد انفجار در نيروگاه هسته‌اي چرنوبيل برگزار شد اما همين حالا و در همين نزديكي احتمالا فاجعه‌اي ديگر اين بار در انتظار منطقه خاورميانه است كه مي‌تواند چرنوبيل ديگري را رقم بزند.تاسيسات هسته‌اي ديمونا كه اتفاقا نخستين‌بار تصاوير ساخت كلاهك‌هاي تسليحات هسته‌اي رژيم صهيونيستي از داخل آن توسط مردخاي وانونو، تكنسين همين تاسيسات در جهان افشا شد مي‌تواند فاجعه‌اي ده‌ها برابر چرنوبيل را رقم بزند و همه كشورهاي خاورميانه را تحت‌تأثير قرار دهد.

روزنامه صهيونيستي هاآرتص روز گذشته در گزارشي اعلام كرد كه گروهي از كارشناسان در تاسيسات هسته‌اي ديمونا 1537مورد نقص فني را در اين تاسيسات شناسايي كرده‌اند و آن را يك تهديد قابل لمس خوانده‌اند.بدترين حادثه هسته‌اي غيرنظامي در جهان در منطقه اوكراين فعلي در دوره اتحاد جماهير شوروي سابق رخ داد اما بارش باران باعث شد تا بخش وسيعي از اروپا به مواد راديو اكتيو آلوده شود. حالا مي‌تواند حتي مورد بدتري اين‌بار در رژيم صهيونيستي و در ميان بي‌توجهي جامعه‌جهاني رخ دهد و كل منطقه را آلوده كند.

رژيم صهيونيستي سال‌هاست كه در حال ساخت تسليحات هسته‌اي در تاسيسات مختلف خود است اما تاكنون پاي هيچ بازرس و ناظري به تاسيسات هسته‌اي اين رژيم نرسيده است. با اينكه گزارش‌هاي موثقي درباره در اختيار داشتن بين ۸۰ تا ۴۰۰ كلاهك هسته‌اي از سوي رژيم صهيونيستي وجود دارد به ندرت ديده مي‌شود كه رسانه‌هاي غربي به موضوع تسليحات يا حتي فعاليت و ايمني تاسيسات هسته‌اي اين رژيم بپردازند.

هيچ‌كس نمي‌داند در اين تاسيسات مخفي چه مي‌گذرد و به غيراز ساخت كلاهك‌هاي هسته‌اي، رژيم صهيونيستي منطقه و جهان را به سوي چه فاجعه‌اي پيش مي‌برد. در ميان بقاياي چرنوبيل هنوز مي‌توان در ميان آوارها عروسك‌ها و اسباب‌بازي‌هاي بچه‌ها را پيدا كرد؛ بچه‌هايي كه روح‌شان هم از خطرات هسته‌اي بي‌خبر بود. هيچ‌كس تصور نمي‌كرد چرنوبيل چنين فاجعه‌اي را پديد آورد اما روز 26آوريل 1986ثابت كرد كه بايد از تاريخ درس گرفت.

چرنوبيل نيروگاهي هسته‌اي و غيرنظامي بود كه در اثر انفجار در رآكتور بلوك4 تاسيسات اتمي آن، مواد راديواكتيو به اندازه ساختن حدود ۱۰۰ بمب اتمي آزاد شدند. تاسيسات ديمونا از سال 1963با محوريت ساخت تسليحات هسته‌اي در حال كار است كه حداقل 13سال از ميانگين استاندارد عمر نيروگاه‌هاي هسته‌اي بيشتر به‌حساب مي‌آيد.

  • خطر در قلب برنامه‌ هسته‌اي رژيم صهيونيستي

در گزارش روزنامه هاآرتص آمده است كه مشكل اصلي تاسيسات هسته‌اي ديمونا علاوه بر عمر بيش از حد استانداردش اين است كه نمي‌توان مركز اين نيروگاه را كه از فولاد آلومينيوم و سيمان ساخته شده است را تغيير داد. هسته آلومينيومي در قلب تاسيسات هسته‌اي ديمونا كه در دهه 1950از فرانسه خريداري شده از سال 1963همچنان در حال كار است. اين در حالي است كه عمر استاندارد اين تاسيسات 40سال بوده است.1537مورد نقص فني مهم از سوي كارشناسان خود رژيم صهيونيستي در اين تاسيسات كشف شده كه جزئيات آن محرمانه باقي مانده است.

مركز تحقيقات هسته‌اي نقب كه در 10 كيلومتري شهر ديمونا قرار دارد به اعتقاد بسياري، بخش مهمي از «برنامه هسته‌اي اسرائيل» را تشكيل مي‌دهد. تاسيس نيروگاه هسته‌اي ديمونا به همين‌خاطر براي رژيم صهيونيستي و دستيابي اين رژيم به تسليحات هسته‌اي بسيار حساس بوده است. مذاكرات مقام‌هاي رژيم صهيونيستي با فرانسوي‌ها براي ساخت اين نيروگاه از سال ۱۹۵۶ شروع شد.

مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در اين دوره از روي كار آمدن دولتي در فرانسه كه به‌صورت غيرمعمول حامي اسرائيل بود و همچنين بحران كانال سوئز كمال استفاده را كردند. توافق ساخت نيروگاه هسته‌اي ديمونا در ۳ اكتبر ۱۹۵۷ طي 2توافقنامه كه هنوز سري باقي‌مانده است نهايي شد. گفته مي‌شود عمليات محرمانه اين نيروگاه در اواخر همين سال يا اوايل سال ۱۹۵۸ شروع شد و به همين‌خاطر صدها مهندس و تكنسين فرانسوي در منطقه ديمونا مستقر شدند. در سال ۱۹۶۸ اطلاعاتي كه مردخاي وانونو از كلاهك‌هاي هسته‌اي اسرائيل به روزنامه ساندي تايمز داد مثل بمب ميان رسانه‌ها سر‌و‌صدا به پا كرد.

او كه تكنسين تاسيسات اتمي ديمونا بود اطلاعات و تصاويري محرمانه از اين نيروگاه و كلاهك‌هاي اتمي رژيم صهيونيستي را در اختيار اين نشريه انگليسي قرار داد. براساس اطلاعات وانونو درباره توليد سالانه ۴۰ كيلوگرم پلوتونيوم توسط اسرائيل در ديمونا آن زمان تخمين زده شد كه رژيم صهيونيستي ۱۰۰ تا ۲۰۰ كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد. تاكنون اما هيچ بازرسي نتوانسته است از تاسيسات هسته‌اي اين رژيم بازديد كند.

  • خارج از ان‌پي‌تي؛ بدون مسئوليت

تا‌كنون 190كشور جهان به پيمان‌ منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي يا «ان‌پي‌تي» پيوسته‌اند اما رژيم صهيونيستي با وجود داشتن تسليحات هسته‌اي تاكنون از امضاي اين پيمان سرباز زده است. روزنامه واشنگتن‌پست چندي پيش در گزارشي كم‌سابقه اين سؤال را مطرح كرد درحالي‌كه براي كشورهاي ديگر بازرسي، نظارت و نصب دوربين در تاسيسات هسته‌اي يك كار الزامي است چرا كسي كاري به فعاليت‌هاي هسته‌اي اسرائيل ندارد؟

با وجود اينكه رژيم صهيونيستي عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است تاكنون اجازه بازرسي از تأسيسات هسته‌اي خود را نداده است. در سال ۲۰۰۹ براي نخستين‌بار طي ۱۸ سال، قطعنامه‌اي با حمايت روسيه و چين براي بازرسي از تأسيسات هسته‌اي رژيم صهيونيستي در سازمان ملل تصويب شد اما مقام‌هاي اسرائيل به آن توجهي نكردند.

همه مي‌دانند كه اسرائيل تنها رژيمي در خاورميانه است كه تسليحات و بمب هسته‌اي دارد اما اين سؤال سال‌ها مطرح بوده است كه چرا هيچ‌كسي حتي كشورهاي غربي كه از خلع سلاح هسته‌اي حرف مي‌زنند در اين رابطه اقدامي نمي‌كنند. چرا تاكنون هيچ بازرسي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به سرزمين‌هاي اشغالي نرفته است تا سري به تأسيسات هسته‌اي اسرائيلي‌ها بزند؟ احتمالا پس از چرنوبيلي ديگر و كشته شدن صدها نفر و به خاكستر نشستن زندگي حتي نسل‌هاي بعدي است كه همه درباره لزوم نظارت بر تاسيسات هسته‌اي رژيم صهيونيستي حرف خواهند زد.

کد خبر 331945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha