همشهری آنلاین: کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد رهبران اروپایی شرکت کننده در نشست هانوفر آلمان بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌های روسیه فقط در صورت اجرای کامل توافق مینسک درباره اوکراین لغو خواهند شد.

توافق رهبران اروپا و آمریکا برای حفظ تحریم ها علیه روسیه

به گزارش ايرنا به نقل از تارنمای یورو آبزرور، در بیانیه روز دوشنبه كاخ سفید آمده است: «رهبران اروپا درباره اوكراین بر مخالفت خود با اشغالگری روسیه و تلاش این كشور درباره الحاق كریمه تاكید كردند.»

این بیانیه می افزاید: در این نشست درباره اهمیت اجرای كامل توافقات مینسك تاكید شد و رهبران اروپایی بار دیگر موضع خود را درباره لغو تحریم های روسیه فقط در صورت اجرای كامل توافقات مینسك تكرار كردند.

به نوشته یوروآبزرور، اجرای توافق مینسك، ارتش روسیه را وادار به عقب نشینی از اوكراین و كنترل دوباره این كشور بر مرزهایش به ازای وضعیت شبه خودمختاری در مناطق تحت سلطه روسیه خواهد كرد.

یورو آبزرور در ادامه به بیانیه های انگلیس و آلمان درباره این نشست اشاره كرد و افزود: در بیانیه انگلیس مطرح نمی شود كه رهبران اروپایی درباره روسیه و اوكراین بر اهمیت تداوم تشویق روسیه به بكار بستن اقدامی مسئولانه و مطابق با حقوق بین المللی و اجرای كامل توافق مینسك تاكید كردند.

در بیانیه آلمان نیز فقط درباره اوضاع اوكراین ابراز نگرانی شده است و با وجود حضور رهبران ایتالیایی و فرانسوی در نشست هانوفر، كشورهایشان هیچ بیانیه ای صادر نكردند.

آمریكا و هم پیمانانش از آغاز بحران اوكراین روسیه را به مداخله نظامی در این كشور متهم و به همین بهانه روسیه را تحریم كرده اند.

پیشتر، «باراك اوباما» رئیس جمهوری آمریكا گفته بود كه تحریم های روسیه باید تا زمانی كه این كشور جنگ را متوقف نكرده است، ادامه یابند.

وی همچنین در مصاحبه با شبكه سی. بی.اس آمریكا گفت كه رئیس جمهوری روسیه تلاش می كند از بحران پناهجویان برای تفرقه افكنی در اروپا استفاده كند.

در میان رهبران اروپایی، «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان و «دیوید كامرون» نخست وزیر انگلیس از حامیان پروپا قرص اتخاذ موضع سختگیرانه علیه روسیه هستند.

در مقابل، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، تمایل بیشتری به تعامل با روسیه نشان داده و «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا كه اغلب با پوتین دیدار می كند تمایل كمتری به پیروی از رویه سران اروپا در قبال روسیه داشته است.

تحریم های روسیه قرار است ژوئیه (تیر- مرداد) تمدید شود و رهبران اتحادیه اروپا در نشست عادی خود در ماه ژوئن (خرداد-تیر) درباره تمدید اقدامات اقتصادی علیه این كشور تصمیم گیری خواهند كرد.

حزب چپ میانه «سوسیال دمكرات» آلمان كه از احزاب هم ائتلافی مركل محسوب می شود، بر ضرورت مذاكرات بهتر با روسیه تاكید و بر از سرگیری عضویت این كشور در گروه هشت كشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به «جی هشت» تاكید كرده است.

به تازگی نیز نمایندگان فرانسه، عمدتا از حزب راست میانه «جمهوری خواهان» (LR) قطعنامه غیر الزام آوری را روی میز مذاكره گذاشته اند كه از اولاند می خواهد تحریم های روسیه را لغو كند.

«تری ماریانی» از حامیان روسیه در این حزب بر هزینه های تحریم های ضد روسی بر كشاورزان فرانسوی و كاهش فروش تسلیحات به روسیه تاكید كرده است.

در این قطعنامه تاكید می شود كه تحریم های روسیه درباره اوكراین كاملا غیر موثر است و فرانسه به همكاری با روسیه برای شكست دادن گروه تروریستی و تكفیری داعش نیاز دارد.
ماریانی در گفت و گو با خبرگزاری ایترتاس گفت: این قطعنامه روز پنج شنبه 28 آوریل (9 اریبهشت) به بحث گذاشته می شود.

کد خبر 331912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha