مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

پروفسور محمود گلاب چی : منطقه ۱۲ و میدان مشق، قلب تاریخی تهران است، جایی‌که بخشی از ثروت، تاریخ و تمدن ما را پیش روی‌مان نهاده و صیانت و ارتقای آن از وظایف ماست.

اين منطقه به لحاظ مذهبي گرفته تا ويژگي‌هاي شهري از امامزاده يحيي تا مدرسه دارالفنون بخشي از ميراث فرهنگي كه نه، ثروت فرهنگي ماست.امروز در مسئله جهاني شدن، سهم كشورها در ساخت تمدن بشري مورد توجه است و بايد در احياي مراكز تاريخي و گردشگري بافت‌هاي با ارزش تاريخي، ارتقاي كيفيت محيطي در مركز شهر و ساماندهي فعاليت‌ها در محورهاي شهري را به‌عنوان يك وظيفه به‌عهده گرفت.

با همت مديران شهري و با صرف وقت زياد در بافت تاريخي، در منطقه ۱۲ كه پايتخت پايتخت است قدم‌هاي بزرگي برداشته شده كه گاهي در دانشگاه نيز به آن اشاره مي‌شود. تجهيز بازار تهران، حمام نواب، امامزاده يحيي، خانه دبيرالملك و كوچه مروي با آن زيبايي چه در روز و چه درشب نمونه‌هايي ازاين اقدامات است. امروز در دانشگاه خوشحاليم كه در تهران شاهد ايده‌ها و افكار خوبي هستيم كه به ارتقاي ميدان امام پرداخته، كه به مطالعه براي ارتقاي ميدان شوش توجه كرده و ساماندهي ميدان وحدت اسلامي را مورد تأكيد قرار داده است. تلاشي كه در شهرداري صورت گرفته با سختي بسيار اجرا شده چراكه در جريان تمامي اين اقدامات، زندگي مردم و ترافيك در جريان است كه اين موضوع پيش‌بيني‌هاي روي كاغذ را با موانعي روبه‌رو مي‌كند و به همين دليل اجراي چنين پروژه‌هايي را بايد منصفانه‌تر در دانشگاه بررسي كرد.

به‌طور حتم بايد به ارتقاي كيفيت زندگي در بافت تاريخي پرداخت اما بايد مباني معماري و شهرسازي را بازشناسايي كرده و توجه كنيم كه طرح‌هاي مورد نظر با بافت‌هاي ارزشمند و معيارهاي معماري‌مان مطابقت داشته باشد. همچنين لازم است در دانشگاه‌ها نيز براي تحقق اين هدف، درس پيش‌بيني كنيم.

  • داراي كرسي معماري در يونسكو
کد خبر 331819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha