مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

خیابان سنگفرش شده سی‌تیر به‌عنوان یکی از قطعه‌های پازل «طرح ارتقای کیفیت زندگی در قلب تهران» ظهر چهارشنبه به روی خودروها گشوده شد.

قالیباف

خياباني كه به‌دليل برخورداري از اماكن متعدد تاريخي، مذهبي و معماري جذابيت گردشگري پرقدرتي داشته و به‌خاطر جاي‌دادن مسجد، كليسا، كنيسه و آتشكده در دل خود، به محور اديان نيز شناخته مي‌شود. چمران رئيس شوراي شهر تهران ، سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا، معاون معماري و شهرسازي شهرداري، چند تن از معاونان وزير راه و شهرسازي و همچنين استادان برجسته معماري كشور، شهردار تهران را در آيين گشايش اين محور تاريخي پس از پروژه سنگفرش همراهي كردند. پامنار، منوچهري و بازارچه شهيدطرخاني هم ديگر محورهاي سنگفرش شده منطقه 12نيز همزمان با خيابان سي‌تير، در آستانه روز معمار مورد بهره‌برداري قرار گرفتند. اين در حالي است كه ميدان مشق يا همان باغ ملي هم با سنگفرش تازه و شمايلي آراسته 12فروردين‌ ميزبان شهروندان‌ شد.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران طي سخناني در مراسم گشايش خيابان سي‌تير تأكيد كرد كه اين دست اقدامات به تنهايي و بدون مشورت با اساتيد و صاحب‌نظران متخصص اجرا نمي‌شود و شهردار تهران امضا و تأييد نهايي براي اجراي كار را به پشتوانه اعتماد و اطمينان به متخصصان انجام مي‌دهد. وي بر اين نكته نيز تأكيد كرد كه مجموعه مديريت شهري نيازمند حضور اساتيد، دانشجويان و مشاوران است تا با حمايت آنها قدم‌هاي خود را در اين راه با سرعت و دقت بيشتري بردارد.

وي به اهميت معماري و همراه بودن آن با انسان و تأثيرگذاري آن بر جامعه و شهروندان اشاره كرد و گفت: «در مواجهه با اين موضوع مهم، معماران و پيش‌قراولان اين عرصه مسئوليت بيشتري بر دوش دارند. ما نيز براساس پيش‌بيني‌ها و طراحي‌هاي معماران دنباله‌رو آنان هستيم و از هدايت‌ها، پيشنهادها و انتقادهاي مشفقانه و حتي انتقادات با نيش و كنايه كه برايمان شيرين و نشان‌دهنده ارزش قائل شدن براي كارمان است استقبال مي‌كنيم تا كار با كمترين اشكال پيش رود.»

شهردار تهران با اشاره به اينكه برخي ساختمان‌هاي تاريخي ارزشمند پيش از حضورش در نيروي انتظامي به انبارهاي اين ارگان تبديل شده بودند كه به‌دليل بخشي‌نگري و نگاه تنگ‌نظرانه و اقدامات شبه بت‌پرستي قرن 21، درخواست‌هاي تغيير وضعيت آنها به جايي نرسيده بود، افزود: «شهرداري تهران از 6سال قبل تصميم به اجراي طرح ارتقاي كيفيت زندگي در بعد مادي و معنوي در منطقه 12گرفت. در اين راه مطالعات جدي انجام و جلسات متعددي با حضور كارشناسان و متخصصان اين رشته برگزار شد كه كارهاي انجام شده تاكنون، درصد ناچيزي از كاري است كه بايد اجرا شود.»

قاليباف با بيان اين نكته كه مديران بايد حرف خود را با يكديگر درجلسات عنوان كرده و مردم تنها بايد نتيجه را ديده و قضاوت كنند، به مخالفت‌هاي گسترده مردم و بازار تا عالي‌ترين مراكز تصميم‌گيري امنيتي و سياسي با تبديل محور 15خرداد به پياده‌راه اشاره كرد و گفت: « آن زمان يقين داشتيم آنجا نيازمند تلنگر است تا از عادت‌هاي غلط دست برداريم و نگرش خود را به صحنه اداره شهر تغيير دهيم. بعد از اجراي طرح‌ همان‌ها كه قصد تحصن در مقابل شهرداري را داشتند، بنرهاي تشكر نصب كردند و امروز مطالبه مردم‌ اين است كه چنين كارهايي را با سرعت بيشتر انجام دهيم.»

وي اضافه كرد: «ما جزو شهرهاي مهم دنيا هستيم كه اهميت مركز شهر از اطراف آن كمتر شده درحالي‌كه بايد مركز شهر را به جايگاه اصلي خودش برگردانيم و به حدي براي مركز شهر از بعد مادي و معنوي هزينه كنيم كه زندگي در اينجا بزرگ‌ترين منزلت اجتماعي براي ساكنانش باشد.» قاليباف با اشاره به برخي انتقادها كه مي‌گويند شهرداري كار را بدون مطالعه انجام داده به‌وجود اسنادي اشاره كرد كه مؤيد مطالعه بزرگ‌ترين كارشناسان كشور بر اين موضوعات است. وي افزود: « پيش از اين هم تأكيد داشتم كه براي هر خانه ارزشمند تاريخي، بايد با ارتباط با دانشگاهيان، كار را براساس طرح تفصيلي انجام دهيم.»

  • 3كميته‌ براي طراحي، معماري و نما

شهردار تهران در ادامه سخنان خود، درباره ورود 2ساله شهرداري به موضوع طراحي نما، معماري و شهرسازي و فرايند صدور پروانه نيز مطالبي را بيان كرد. قاليباف گفت: «افراد صاحب‌نظر در 3كميته طراحي شهري، معماري شهري و كميته نما مشغول به فعاليت هستند و مطمئن هستيم كه آثار و بركات خوبي در آينده شهر خواهيم داشت.» وي با انتقاد از نگاه سياسي به اين اقدامات و انتقال آنها به رسانه تصريح كرد: «اينجا زحمت و كار مي‌خواهد و مردي كه عرق بريزد و فكر كند اين ديگر خيلي به حرف زدن و داد بيداد نياز ندارد. كار روشن و مشخص است و ما نيز تجربه موفق شهرهاي ديگر دنيا و تجربيات تهران را در اختيار داريم. از اين‌رو بايد تلاش كنيم تا دست به‌دست هم داده و كار را پيش ببريم.

  • ‌بيش از ۴0هزار مترمربع سنگفرش‌

كار سنگفرش خيابان‌هاي سي‌تير، منوچهري،پامنار و بازارچه شهيدطرخاني به‌وسعت بيش از ۴0هزارمترمربع به اتمام رسيده است و اين محورها براي تردد بازگشايي شده‌اند. اين در حالي است كه عمليات اجرايي سنگفرش خيابان‌هاي امامزاده يحيي و كياني نيز به وسعت ۱۱هزار مترمربع در حال تكميل است. اينطور كه شهردار منطقه ۱۲ كه در آيين بهره‌برداري از پروژه‌هاي طرح ارتقاي كيفيت زندگي در قلب تاريخي تهران اعلام كرد بازارچه شهيدطرخاني نيز به‌زودي پياده‌راه مي‌شود.

عابد ملكي با اشاره به اينكه عمليات سنگفرش معابر افتتاح شده با سرعت و دقت بالا در فروردين‌ماه انجام شد، اظهار كرد: «تكميل مبلمان شهري، نورپردازي، بهسازي نما و جداره اين محدوده نيز در دستور كار قرار دارد.» ملكي با بيان اينكه كف‌سازي و سنگ‌فرش مانند نخ تسبيحي است كه اماكن تاريخي و ميراث فرهنگي را به هم پيوند مي‌دهد، اظهار اميدواري كرد محور سي‌تير مملو از گردشگران خارجي و داخلي شود چراكه حضور آنها فضا را براي حضور وسايل نقليه كم مي‌كند.

  • تقدير از ‌چهره ماندگار معماري

در حاشيه‌ مراسم گشايش محور سي‌تير پس از سنگفرش شدن از استاد علي‌اصغر شعرباف، چهره ماندگار معماري و از آخرين بازماندگان معماري سنتي تقدير شد. مرمت و بازسازي بناهايي همچون مدرسه سپهسالار، بقعه شيخ صفي در اردبيل، مسجد ساوه و... ازجمله فعالتي‌هاي انجام شده اين استاد است. همچنين از فضائل تقي‌زاده و حسين عباس‌پور 2تن از كارگران نمونه اجراي طرح ميدان مشق و خيابان سي‌تير نيز تقدير به عمل آمد.

کد خبر 331420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha