علی غفاری: زندگی شهری و شهرسازی موضوعی چندبعدی است و همه ابعاد آن باید همزمان در مقیاس خرد و کلان مورد توجه قرارگیرد. وقتی روی شهرتاریخی کار می‌کنیم از شهرجدید هم نباید غافل شویم.

سنگفرش

مسائل زيست‌محيطي، اجتماعي، اقتصادي و كالبدي از ابعاد زندگي ما محسوب شده و داراي اهميت بسياري هستند. در شهر انساني مهم‌ترين موضوع، مقياس انسان و فضاهاي انساني است كه نمونه‌اش اقداماتي نظير آن چيزي است كه در ميدان مشق، سي تير و منطقه‌۱۲ به اجرا درآمده است.

2 اصل مهم پياده محوري و توسعه حمل‌ونقل عمومي كه شهرداري آنها را دنبال مي‌كند 2 روي سكه‌اند كه خدا را شكر انجام مي‌شود و البته بايد به هردو سرعت بخشيد. در زندگي امروز محله محوري هم موضوع مهمي است. محله‌هاي بسياري در تهران داريم كه بايد آنها را حفظ كرده و با افزايش تراكم و دخالت نادرست آنها را برهم نزنيم. بايد مقياس آنها را نگه‌داشت چراكه محله‌ها، پايه روابط اجتماعي در شهرهاي انساني است وبه جاي اينكه شهرها را در بيرون خودشان توسعه دهيم بايد بافت‌هاي فرسوده را نوسازي كنيم به‌ويژه در شهرهاي كوچك كه هنوز آلوده توسعه پرسرعت شهرهاي بزرگ نشده‌اند.

در اين نوسازي‌ها بايد به مورفولوژي شهر نيزتوجه كرد، شبكه راه‌ها و بلوك بندي‌ها نبايد در شهرها به هم بخورد. از ريزدانگي هم به‌عنوان پتانسيلي خوب مي‌توان بهره‌مند شد و به‌عنوان هويت اجتماعي آن را درنظر گرفت چراكه موجب مي‌شود جمعيت محله‌ها كه از سرمايه‌هاي شهر هستند در خود محله باقي بمانند. توسعه عرصه‌هاي همگاني نيز اقدام مهمي است و وقتي در فرايند نوسازي، تعداد خانه‌ها افزايش مي‌يابد بايد به عرصه‌هاي عمومي هم توجه كرد در واقع در شهر بايد زندگي، ساختمان و فضا هرسه مورد توجه قرارگيرد. من خوشحالم كه صحبت‌هاي ما در دانشگاه درخصوص شهر انساني، امروز عملي شده و آن را زنده مي‌بينيم.

  • عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي
کد خبر 332357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha