مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتاقی جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی افزوده شده‌است، اما ساکنان ایستگاه برای اینکه بتوانند درون آن بروند باید یک ماه صبر کنند تا اتاق به اندازه کافی باد شود.

اتاقک بادی

براساس گزارش فاكس‌نيوز، اولين اتاقك بادي فضايي كه BEAM نام دارد و توسط شركت هوافضاي Bigelow ساخته شده‌است،‌ در قسمت سكوي جلويي بخش Tranquility ايستگاه نصب شد. اين اولين افزايش فضاي اقامت به ايستگاه فضايي است كه پس از پنج سال انجام گرفته‌است.

اين اتاقك كه در هشتم آوريل سال جاري توسط كپسول حمل‌بار دراگون شركت اسپيس‌ايكس به ايستگاه فضايي فرستاده شد،‌ توسط بازوي روباتيك ايستكاه از درون محفظه‌اش خارج شده و به موقعيتي كه بايد در آن نصب شود انتقال داده‌شد و پس از آن تيم كوپرا و جف ويليامز با استفاده از سيستم‌هاي كنترل‌كننده پيچيده اتاقك را به ايستگاه نصب كردند و به اين‌ترتيب ايستگاه فضايي صاحب اولين اتاق خود شد كه توسط شركتي خصوصي ساخته شده‌است.

اتاقك BEAM كه براي فرستاده شدن به فضا در ابعاد 2.4 و 2.1 متر درهم فشرده شده‌بود، پس از اينكه به طور كامل باد شود پنج‌برابر بزرگتر خواهد‌شد. براي بادكردن اين اتاقك بادي از سيستم تامين هواي ايستگاه استفاده خواهد شد و در نهايت فشار داخلي اتاق در 26 مي تنظيم خواهد‌شد.

فضانوردان يك هفته پس از تنظيم فشار به اتاق وارد خواهند‌شد و طي ماموريتي كه براي اين اتاقك در سال 2018 برنامه‌ريزي شده‌است، فضانوردان چندين‌بار در سال وارد اتاق مي‌شوند تا اطلاعات ثبت شده توسط حسگرها را بررسي كنند و وضعيت اتاقك را بسنجند. هدف بررسي يكپارچگي ساختار اتاقك، عملكرد آن در برابر تشعشعات كيهاني، و كنترل دماي اتاق است تا قابليت اين سازه براي استفاده در سفرهاي طولاني‌تر فضايي سنجيده شود.

اين اتاقك از مواد مخصوص و نرمي از مشابه وكتران ساخته شده‌است و پس از باد شدن سختي ديواره‌هاي آن به اندازه سختي ديواره‌هاي ديگر اتاقك‌هاي ايستگاه خواهد‌شد. پس از پايان دوران دو سال آزمايش اين اتاق از ايستگاه جدا خواهد‌شد تا درمسير بازگشت به زمين در اتمسفر سوخته و از بين برود.

شركت Bigelow به تازگي از برنامه خود براي ساخت اتاقك فضايي بادي بزرگتري خبر داده‌است كه قرار است در سال 2020 توسط راكت اطلس به فضا پرتاب شود. اين اتاقك بادي گنجايشي برابر يك سوم فضاي كلي ايستكاه فضايي خواهد‌داشت و به تنهايي از قابليت تبديل شدن به يك ايستگاه فضايي خودكفا برخوردار است،‌اما ممكن است ابتدا به ايتگاه فضايي وصل شود.

کد خبر 331151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha