همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: آمار و ارقام ارائه شده، در نشست خبری هفته سلامت با شعار" غلبه بر دیابت "، از روند رو به رشد این بیماری هزار چهره و یا به قولی ام الامراض طی سال‌های گذشته در کشور، خبر می‌دهد.

diabetes

 در نشست خبري كه در آستانه هفته سلامت، در وزارت بهداشت،  برگزار شد، معاونان و مديران ارشد وزارت بهداشت، آمار و ارقامي را درباره ديابت، اعلام كردند كه همه حاوي هشدار بود. هشدارهايي قابل تامل، چه براي افراد مبتلا به ديابت كه بدانند در صورت جدي نگرفتن بيماري‌شان و توجه نداشتن به توصيه‌هاي بهداشتي با چه خطراتي رو به رو مي‌شوند و چه براي افرادي كه از ميزان قند خونشان، بي خبرند و نمي‌دانند كه در صورت بي توجهي به ميزان قند خونشان‌، با چه مخاطراتي، در آينده روبه رو خواهند شد و البته اين آمار و ارقام ناخوشايند، البته و صد البته، هشدارهاي قابل تامل هم براي مسئولان، دارد وقتي، از هزينه‌هاي مستقيم و غير مستقيم درمان ديابت، سخن به ميان مي‌آيد.

  • بيش از 5 ميليون ايراني ديابت دارند

عباس زارع نژاد، دبير هفته سلامت و مشاور وزير بهداشت، در اين نشست اعلام مي‌كند كه كه بيش از 5 ميليون نفر از ايراني‌ها ديابت دارند و مي‌گويد: تخمين زده مي‌شود كه آمار مبتلايان به ديابت تا 10 سال آينده در كشور دو برابر شود و به 10 تا 12 ميليون نفر برسد.

  • 234هزار ميليارد تومان، هزينه‌هاي ديابت در كشور

به گفته زارع نژاد، مجموع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دیابت در کشور، 70 تا 80 میلیارد دلار معادل 234 هزار میلیارد تومان است. به عبارت بهتر، ديابت، سالانه 234 هزار ميليارد تومان، به كشور خسارت وارد مي‌كند.

دبير هفته سلامت، اين ميزان خسارت را شامل هزينه‌هاي درمان مستقيم و غيرمستقيم اين بيماري از جمله هزينه‌هاي ناشي از كارافتادگي و سال‌هاي از دست رفته عمر و هزينه‌هاي قطع اندام، نابينايي و افت كيفيت زندگي ذكر مي‌كند.

زارع نژاد، اعلام مي كند كه 11.5 درصد افراد مبتلا به ديابت در كشور را سنين بين 25 تا 70 سال تشكيل مي‌دهد.

  • روند افزايشي ديابت از سال 84 تا 90 ، دركشور

در اين نشست همچنين، اعلام مي‌شود كه از سال 1384 تا 1390 تعداد موارد شناسایی شده دیابت در كشور 35 درصد افزایش یافته است.

حال با اين اوصاف، و ذكر اين نكته كه به قول مسئولان، حاضر در اين نشست، نيمي از مردم هم احتمالا از ديابت خود اطلاع ندارند و اين  همه خسارت كه درمان اين بيماري، به نظام سلامت كشور وارد مي كند، جاي اين سوال باقي‌ست كه چرا در دولت‌هاي قبل، نسبت به ديابت، كه يك بيماري غير واگير ولي در عين حال بسيار جدي است بي توجهي شده است ؟ و سوال بعد اينكه دولت يازدهم، چگونه مي‌خواهد از اين به بعد، جلوي رشد فزاينده ديابت در كشور را بگيرد؟

  • اقدامات پيشگيرانه براي غلبه بر ديابت|برنامه ملي پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير

دكتر علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزير بهداشت و رییس ستاد بزرگداشت هفته سلامت در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: ما براي مقابله جدي با بيماري‌هاي غير واگير كه ديابت هم جزو آنهاست، برنامه داريم و آن، برنامه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیراست.

او اعلام مي‌كند كه سند برنامه ملی پيشگیری و كنترل  بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن که توسط رییس جمهور و وزرا مورد تایید قرار گرفته  و ابلاغ شده است،  بزودي عملياتي و رونمایی خواهد شد. اين سند، 13 هدف دارد كه 9 هدف آن جهاني و 4 هدف آن ملي است.

سياري، خاطر نشان مي‌كند: 70 درصد علل مرگ و میرها ، مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. به همين دليل،در برنامه ملي پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير، برنامه ريزي شده است تا 4 بیماری مهم دیابت، بیماری‌های قلبی، آسم و سرطان، كنترل شود.

به گفته معاون وزير بهداشت، هم اکنون پایلوت اين برنامه به نام ايراپن، در چهار شهر کشور در حال انجام است و پس از ارزيابي در كشور اجرايي خواهد شد.

او مي گويد: توجه به پيشگيري از حوادث و سوانح ترافیکی، مواد مخدر و اعتیاد، اختلالات روانی. همه و همه در اين برنامه ديده شده است.

سياري اعلام مي‌كند: 8 عامل خطر رفتاری و بیولوژیک وجود دارد که عامل 70 درصد از بیماری هاست كه اين‌ها هم بايد حتما كنترل شوند.

سیگار، کم تحرکی، مصرف الکل و غذای ناسالم چهار عامل خطر رفتاری و قند خون، چربی خون و فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی 4 عامل خطر بیولوژیک هستند كه براي كنترل، همه اين موارد برنامه داريم.

  • وضعيت ديابت در جهان

در نشست هفته سلامت، رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هم از آمار جهاني ديابت مي‌گويد .به گفته دكتر احمد كوشا، حدود 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و این آمار در تمام دنیا از جمله كشور ما در حال افزایش است.
دیابت، در سال 2013 عامل پنج میلیون مرگ بود. پيش بيني شده است كه تا 15 سال آینده، حدود یک میلیارد نفر به ديابت، مبتلا شوند یا در معرض ابتلا به آن قرار گيرند.

شيوع ديابت در خاورميانه و شمال آفريقا بيشتر است.بيش از 35 ميليون نفر از جمعيت 20 تا 79 سال ساكن در خاورميانه و شمال آفريقا مبتلا به ديابت هستند و بيش از 41 درصد از ابتلا به ديابت خود بي‌خبر هستند.67درصد بيماران شهرنشين و 84 درصد آنها در كشورهاي با درآمد كم و يا متوسط زندگي مي‌كنند. بيشترين شيوع ديابت در كشور عربستان سعودي (6/17)درصد، بحرين (6/15) درصد و كويت (3/14) درصد است.

  • آمارهايي از وضعيت سلامت و چگونگي مرگ و مير ايراني‌ها

در نشست هفته سلامت، معاونان و مديران وزارت بهداشت اعلام كردند : 19 ميليون ايراني، كم تحرك هستند، 24 ميليون ايراني، دچار اضافه وزن و چاقي هستند. سالانه 38 هزار نفر ايراني، به دليل اضافه وزن و چاقي فوت مي‌كنند. ۴۶ درصد از مرگ و ميرها در ايران، ها به دلیل سکته‌ ، ۱۳ درصد به دلیل ابتلا به سرطان، ۱۴ درصد، به دلیل حوادث ترافیکی و 2 درصد، به دليل ديابت است.

  • همايش هفته سلامت در يزد

در نشست خبري هفته سلامت، همچنين اعلام شد كه يزد بيشترين شيوع ديابت در كشور را دارد و  شايد  به همين دليل هم،  قرار است همايش هفته سلامت، در آغازين روز هفته سلامت كه اول ارديبهشت است در يزد، برگزار شود.

کد خبر 331072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha