همشهری آنلاین: گروهی از ساکنان بغداد، در ادامه ماه‌ها تظاهرات، تجمع و تحصن حدودا هشت ماهه، صبح یکشنبه با حضور در میدان التحریر و کراده مریم، خیابان منتهی به منطقه سبز امنیتی، تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی٬ خواستار تسریع اصلاحات واقعی و فراگیر شدند، و این در حالی است که رایزنی‌ها و جلسات فوق العاده میان جریان‌های سیاسی ادامه دارد.

تظاهرات عراقی ها در مرکز بغداد همزمان با رایزنی های سیاسی گروه های مختلف

به گزارش ايرنا، تظاهرات كنندگان ٬ پرچم و دست نوشته هايي با مضامين متفاوت حمل مي كردند كه در آن بر درخواست براي مبارزه با فساد ، تغييرات حكومتي و تشكيل دولت تكنوكرات تاكيد شده است.

تجمع كنندگان همچنين درشعارهاي خود از تحصن برخي نمايندگان در پارلمان عراق كه از روز سه شنبه گذشته شروع شده است، حمايت كردند.

تجمع كنندگان همچنين خواستار خلع رئيس جمهوري و نخست وزير، به دنبال بركناري رئيس پارلمان هستند.

نمايندگان تحصن كننده در صحن پارلمان عراق، پنجشنبه گذشته پس از يك راي گيري اعلام كردند كه با 172 راي ٬ سليم الجبوري و دو معاون وي را بركنار كرده اند، موضوعي كه برخي ديگر از جريان هاي سياسي عراق آن را نپذيرفتند.

به دنبال حوادث روز پنجشنبه گذشته، نمايندگان پارلمان عراق عملا به دو دسته تقسيم شدند و اين درحالي است كه برخي از جريان هاي مخالف معتقدند كه اصلاحات و تغييرات بايد در چارچوب قانون انجام شود.

روز شنبه قرار بود نمايندگان اعتصابي٬ رئيس و اعضاي هيات رئيسه پارلمان را انتخاب كنند كه به دليل نرسيدن به حد نصاب ، جلسه تشكيل نشد.

تظاهرات در مركز بغداد در حالي امروز نيز ادامه يافت كه گفته مي شود، رايزني هاي فشرده ميان رهبران سياسي اين كشور به صورت دو و چند جانبه همچنان ادامه دارد.

در پي حضور تجمع كنندگان در ميدان التحرير، بارديگر تدابير امنيتي و ترافيكي در مركز بغداد به اجرا گذاشته شد و خيابان هاي منتهي به منطقه٬ به ويژه دروازه منطقه سبز و پل جمهوري٬ بر روي تردد خودروها بسته شد و ورودي برخي خيابان هاي منتهي به التحرير نيز با ديوارهاي بتني مسدود شده است، با اينحال تظاهركنندگان امروز نيز از موانع عبور كرده و در طول كراده مريم به سمت منطقه سبز حركت كردند.

اين منطقه تا پيش از تحصن مقتدي صدر در ماه گذشته ميلادي، مشمول تدابير سخت امنيتي بود و نيروهاي امنيتي، اجازه عبور تظاهركنندگان از دو پل جمهوري و سنك را نمي دادند و همچنين از برگزاري تجمع در اين مناطق، شامل علاوي، صالحيه و خيابان ساحلي جلوگيري مي كردند.

برخ منابع محلي به خبرنگار ايرنا گفتند كه تظاهرات در پي فراخوان و بيانيه روز گذشته مقتدي صدر و دعوت مردم از طريق مساجد بويژه در شهرك صدر سازمان دهي شده است بطوري كه برخي تظاهرات كنندگان از شب گذشته در ميدان التحرير حضور يافته اند.

پيش بيني مي شود دامنه اين تظاهرات در ساعات و يا حداكثر يكي دو روز آينده گسترده تر شود.

کد خبر 330911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha