همشهری‌آنلاین: بیش از ۵۰ نماینده پارلمان عراق به دنبال موکول شدن جلسه رأی‌گیری درباره کابینه جدید عراق به روز پنجشنبه ۲۶ فروردین،در داخل پارلمان تحصن کرده و خواهان برکناری رؤسای سه‌گانه این کشور شدند.

 عالیه نصیف، عضو پارلمان عراق اعلام کرد که بیش از 50 نماینده سه شنبه شب در صحن پارلمان عراق تحصن کردند و خواهان برکناری رؤسای سه گانه شدند؛ چراکه خواسته‌های مردم عراق را برای اجرای اصلاحات فراگیر برآورده نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به پارلمان رفت و نشستی را با سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق و رؤسای فراکسیون‌ها برگزار کرد اما این نشست بی‌نتیجه ماند و جلسه رأی‌گیری درباره کابینه جدید به روز پنجشنبه موکول شد.

براساس گزارش منابع عراقی در لیست کابینه جدیدی که العبادی به پارلمان ارائه کرده است فالح الفیاض به عنوان نامزد تصدی پست وزیر خارجه معرفی شده است.

او اسامی نامزدهای جدید به جز نامزد پست وزیر کشور و دفاع را به پارلمان داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از روزنامه رأی الیوم،عالیه نصیف گفت: نمایندگان پارلمان در اعتراض به موضع ریاست پارلمان درباره موافقت با لیست جدید كه شامل وزرای "فاسد" و افراد وابسته به احزاب است و براساس اصل سهمیه‌بندی طایفه‌ای نامزد شده‌اند؛ تحصن کردند.

او افزود: ما خواهان برکناری رؤسای سه گانه عراق خواهیم شد.

روز سه شنبه مقر پارلمان عراق صحنه تنش و فریاد برخی از نمایندگان بود که می‌گفتند: "مردم خواهان پایان دادن به سهمیه‌بندی هستند."

نمایندگانی که تحصن کرده بودند از سند شرافتی که رؤسای سه گانه امضا کردند، انتقاد کردند.

حسن سالم، نماینده ائتلاف ملی شیعه گفت: این سند سهمیه بندی طایفه‌ای را بازمی‌گرداند و تنها دور زدن اصلاحات واقعی است.

احمد جبوری، نماینده ائتلاف "متحدون" نیز امضای 114 نماینده را جمع کرد که با کابینه پیشنهادی العبادی که شامل نامزدهای برخی فراکسیون‌های سیاسی است، مخالفت کردند.

از سوی دیگر ده‌ها عراقی شب گذشته در تأیید تحصن نمایندگان در میدان "التحریر" بغداد تظاهرات کردند.نیروهای امنیتی نیز در این میدان مستقر شدند و راه‌های منتهی به آن را بستند.

همچنین خبرنگار العربیه اعلام کرد که پارلمان عراق امروز چهارشنبه 25 فروردين جلسه فوق‌العاده‌ای درباره اوضاع کنونی برگزار می‌کند.

پیش از این دفتر سلیم الجبوری اعلام کرد که 61 نماینده درخواستی را ارائه کرده‌اند تا امروز جلسه فوق‌العاده‌ای درباره اوضاع کنونی برگزار شود.

کد خبر 330446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha