شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

صحنه سیاسی عراق همچنان شاهد یک بحران تمام‌عیار بر سر طرح اصلاحات و مبارزه با فساد در این کشور است که باعث شد روزگذشته پارلمان این کشور یک‌بار دیگر شاهد یک تنش شدید باشد.

حزب الله

گزارش‌ها اما نشان مي‌دهد كه سيدحسن‌نصرالله، دبيركل حزب‌الله در تلاش براي ميانجيگري در اين رابطه است و سفر اخير مقتدي صدر، رهبر جريان صدر به بيروت هم در همين راستا صورت گرفته است.براساس گزارش‌هاي منتشر شده سيدحسن نصرالله در اين سفر نشستي مهم با مقتدي صدر، جواد شهرستاني، معاون آيت‌الله سيدعلي سيستاني و نماينده نوري مالكي، نخست‌وزير سابق عراق داشته است.

گفته مي‌شود دبيركل حزب‌الله در اين نشست با وساطت ميان گروه‌هاي شيعي، مقتدي صدر را قانع كرده تا به اعتصاب طرفداران خود در اعتراض به عملي نشدن برنامه اصلاحات نخست‌وزير عراق در منطقه سبز بغداد پايان دهد. بخشي مهمي از اين ميانجيگري مربوط به حل و فصل اختلاف‌ها ميان مقتدي صدر و نوري مالكي، رهبران دو جريان مهم شيعه عراق است.

اختلاف‌هاي سياسي در عراق طي هفته‌هاي اخير به‌دليل فساد گسترده و نياز به تغييرات در كابينه بالا گرفته و اعتراض‌هاي مردمي را به‌دنبال داشته است. روزجمعه هم با بالا گرفتن تنش‌هاي سياسي در عراق، هزاران نفر از حاميان جريان صدر و ديگر گروه‌هاي عراقي با تجمع در پايتخت، خواستار اجراي اصلاحات شدند.

گروه‌هاي سياسي يكديگر را به كارشكني در برنامه اصلاحات متهم مي‌كنند و اختلاف‌ها درباره سهم‌خواهي از كابينه هم به يك مسئله مهم تبديل شده است.حدود 2هفته قبل حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق فهرست جديد كابينه پيشنهادي خود را براي اصلاحات در اين كشور به پارلمان ارائه داد اما چند روز قبل فراكسيون‌هاي پارلمان عراق اعلام كردند كه به اين فهرست رأي نخواهند داد.

در پارلمان عراق هم بر سر اين ماجرا يك جنگ تمام‌عيار در جريان است و گروهي از نمايندگان دست به تحصن در مقر پارلمان زده‌اند و خواستار تعيين هيأت رئيسه جديد هستند. اين نمايندگان متحصن روز پنجشنبه رئيس و اعضاي هيأت رئيسه پارلمان عراق را بركنار كردند و تعيين هيأت رئيسه جديد را به نشست روز گذشته موكول كردند كه با اعتراض گروه‌هاي ديگر مواجه شد. ديروز رويترز گزارش داد كه رياست پارلمان به‌دليل آنچه «شرايط نامناسب امنيتي» خوانده، جلسه پارلمان را لغو و به وقت ديگري موكول كرده است. اين در حالي است كه برخي‌ گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نمايندگان متحصن با پيوستن شماري از نمايندگان ائتلاف «اتحاد القوي» بدون حضور هيأت رئيسه اقدام به برگزاري نشست پارلمان كرده‌اند.

کد خبر 330793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha