همشهری آنلاین: نمایندگان تحصن کننده در جلسه علنی روز سه شنبه پارلمان این کشور اخلال ایجاد کرده و نظم جلسه را به هم زدند و در مقابل طرفداران مقتدا صدر برای ورود به منطقه امنیتی سبز تلاش می‌کنند.

اخلال در جلسه پارلمان عراق و تلاش تظاهرکنندگان برای ورود به منطقه سبز

به گزارش ایرنا، همزمان با حضور حیدر العبادی نخست وزیر عراق در صحن علنی پارلمان، نمایندگان معترض وارد جلسه شده و با شعار دادن و كوبیدن روی میزهای خود، از ارائه فهرست كابینه جدید العبادی جلوگیری كرده و نظم جلسه را بر هم زدند.

تصاویری كه تلویزیون دولتی عراق از صحن علنی مجلس پخش می كند، نمایندگان تحصن كننده را نشان می دهد كه با شعار «باطل، باطل» (غیر قانونی، غیر قانونی)، جلسه امروز پارلمان را غیر قانونی خواندند.

سلیم الجبوری رییس پارلمان با وجود درخواست های مكرر از نمایندگان معترض، برای نشستن در صندلی های خود، اما نمایندگان معترض بدون توجه به سخنان وی همچنان شعار داده و روی میزها كوبیده و تا لحظه گزارش این خبر، همچنان مانع هرگونه تصمیم گیری در پارلمان شده اند.

الجبوری در تریبون پارلمان خطاب به نمایندگان معترض گفت كه پارلمان امروز باید درباره كابینه جدید دولت تصمیم بگیرد، زیرا این خواست عموم مردم عراق است و الان مردم در خیابان ها منتظر دستاوردی از جلسه امروز هستند.

از طرفی «حاكم الزاملی» از جریان صدر كه در جلسه امروز حاضر است، پیش از ورود نمایندگان معترض به صحن علنی جلسه، گفت كه باید پارلمان امروز درباره كابینه دولت تصمیم گیری كند.

سلیم الجبوری نیز خطاب به وی گفت كه با تمام احترام برای همه مراجع سیاسی عراق از جمله مقتدا صدر (كه دعوت به تظاهرات مردمی دربغداد كرده)، اما تصمیم گیری درباره كابینه سبك و سیاق قانونی دارد كه باید رعایت شود.

متعاقب این سخنان بود كه الجبوری از ورود نخست وزیر عراق به صحن علنی پارلمان خبر داد و همراه او، به یكباره نمایندگان متحصن با شعار 'باطل، باطل' وارد صحن جلسه شده و نظم جلسه را به هم ریختند.

تصاویری كه تلویزیون دولتی عراق پخش كرد، همچنان نمایندگان معترض را نشان می دهد كه بر مطالبات خود پافشاری می كردند.

نمایندگان معترض در جلسه 14 آوریل به صورت یكجانبه الجبوری را از ریاست پارلمان بركنار كردند و معتقدند كه تصمیم آنها، قانونی بوده و اكنون قبل از تصمیم گیری درباره كابینه دولت، باید در خصوص هیات رییسه جدید پارلمان تصمیم گیری شود.

این تصاویر كه همزمان از طریق تلویزیون های بزرگ خیابانی برای تظاهركنندگان كه در فاصله چند صد متری از ساختمان پارلمان تجمع كرده اند و عموما از طیف صدری ها هستند، با واكنش و تقبیح آنها مواجه شده و برخی از تظاهركنندگان برای ورود به منطقه امنیتی سبز تلاش كردند.

فراكسیون صدری ها هفته گذشته با تصمیم مقتدا صدر، از تجمع نمایندگان تحصن كننده كنار كشید و آنها را تنها گذاشت و امروز در كنار نمایندگان موافق ریاست الجبوری در جلسه علنی پارلمان حضور پیدا كرد.

همزمان با تلاش برخی از مردم برای ورود به منطقه امنیتی سبز، گزارش ها حاكیست كه فرماندهی امنیت منطقه سبز در مركز بغداد، محوطه پارلمان را با تانك و خودروهای زرهی محاصره كرده است.

همچنین نیروهای مبارزه با تروریسم نیز در محوطه پارلمان در منطقه سبز امنیتی (الخضراء) مستقر شدند. در همین حال، مسئولان روابط عمومی پارلمان عراق از كلیه رسانه ها خواستند، خودروهای حامل «اس ان جی» خود را از منطقه دور كنند و اعلام كردند، مسئولیت خسارات احتمالی به اموال و تجهیزات این رسانه ها را قبول نمی كنند.

کد خبر 331927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha