یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از یک روز ناآرام در بغداد، مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند که اوضاع امنیتی در پایتخت این کشور در کنترل کامل است و مردم خشمگین در حال خروج از مناطق حساس شهر هستند.

آرامش نسبی در بغداد | العبادی: اوضاع تحت کنترل است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سومریه نیوز عراق، فرماندهی عملیات بغداد که عالی‌ترین نهاد نظامی برای حفاظت از پایتخت عراق محسوب می‌شود اعلام کرد که اوضاع امنیتی در این شهر کاملا در کنترل است و هیچ مورد تروریستی تاکنون گزارش نشده است.

این در حالی است که فرماندهی عملیات بغداد وضعیت امنیتی در این شهر را به بالاترین سطح خود یعنی سطح قرمز رسانده و تمامی ورودی‌های شهر بسته شده است. نیروهای امنیتی تنها اجازه خروج از پایتخت را می‌دهند و هیچ کس حق ورود به بغداد را ندارد.

روز گذشته در پی بی‌نتیجه ماندن نشست پارلمان، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در سخنانی مطبوعاتی از مردم خواست "علیه فساد قیام کنند" و تنها لحظاتی پس از این سخنان هواداران وی که در دروازه‌های منطقه خضراء بغداد تحصن کرده بودند وارد این منطقه امنیتی و حساس شدند و مقرهای مهم از جمله پارلمان را به اشغال خود درآوردند.

یک مسئول امنیتی در پایتخت عراق اما می‌گوید از صبح روز یکشنبه معترضین در حال تخلیه مقرهای حساس از جمله پارلمان هستند و قرار است در "محوطه‌ مراسم خاص" در منطقه خضراء که مخصوص برگزاری مراسم ملی در عراق است تجمع کنند.

در همین حال هادی العامری از فرماندهان ارشد نیروهای موسوم به "حشد شعبی" به یگانهای تحت امرش دستور داده تا محافظت از بغداد را برعهده بگیرند و در خارج از شهر به نیروهای کمربند امنیتی پایتخت بپیوندند.

دفتر مقتدی صدر نیز که در واقع چراغ سبز ایجاد تنش‌های روز گذشته در بغداد را صادر کرده در بیانیه‌ای از مردم خواست تا "انقلاب خود را که برای اصلاحات آغاز کرده‌اند تا دستیابی به اهداف خود ادامه دهند."

در همین حال حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق که گفته می‌شد از محل اقامت خود و دفترش در منطقه خضراء خارج شده با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اوضاع امنیتی در بغداد تحت کنترل است و از معترضان خواست تا منطقه خضراء را ترک کنند.

وی بر ضرورت اجرای اصلاحات تاکید کرد اما گفت که با شیوه‌های غیر دموکراتیک این امر ممکن نیست.

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق نیز با آشوب‌ها در بغداد به مخالفت برخواسته و تاکید کرد که این گونه اقدامات نه تنها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود بلکه اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. این درحالی است که بسیاری در عراق اوضاع کنونی این کشور را نتیجه سیاست‌های وی در زمان در اختیار داشتن پست نخست‌وزیری می‌دانند.

سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای از تحولات روز گذشته بغداد به شدت ابراز نگرانی کرده و از مسئولان این کشور خواسته تا برای اجرای اصلاحات کامل وارد گفت‌وگوهای سازنده شود.

هیات سازمان ملل در عراق همچنین تعدی به "مسئولان منتخب" را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری و احترام به نهادهای قانونی و مشروع عراق شده است.

کد خبر 332456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha